Przedsiębiorczość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WPR3L |
Kod Erasmus / ISCED: |
04.001
|
Nazwa przedmiotu: | Przedsiębiorczość |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot do wyboru na I i II roku studiów II stopnia Przedmioty do wyboru na II - III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza Przedmioty do wyboru na II, III i IV roku studiów I-go stopnia na kierunku geologia stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie głównych pojęć z zakresu przedsiębiorczości oraz przygotowanie słuchaczy do założenia i prowadzenia własnej firmy. Słuchacze dowiedzą się, na czym polega proces przedsiębiorczy, co to jest szansa, w jaki sposób założyć własną firmę. Podczas kursu przedstawione zostaną także kompetencje przedsiębiorcze i sposoby ich kształcenia. Słuchacze poznają również wybrane współczesne koncepcje przedsiębiorczości i ich historyczne tło. Kurs za założenia ma charakter interaktywny - słuchacze będą aktywnie w nim uczestniczyć analizując przypadki, biorąc udział w warsztatach i prezentując wyniki własnej pracy. Zasady zaliczenia: Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: 1. punkty z prac warsztatowych wykonywanych podczas zajęć, 2. punkty z zaliczenia pisemnego |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Zasady zaliczenia. Podstawowe pojęcia z zakresu przedsiębiorczości. Co to jest przedsiębiorczośc? Kim są przedsiębiorcy? 2. Współczesne i klasyczne teorie przedsiębiorczości. Rola przedsiębiorcy w gospodarce: między równoważeniem a destrukcją. Schumpeter, Kirzner i inni. Rodzaje przedsiębiorczości. 3. Przedsiębiorczość - ujęcie psychologiczne, kompetencje przedsiębiorcy. 4. Proces przedsiębiorczy: od szansy do firmy. Proces przedsiębiorczy. Na czym polega identyfikacja szans? 5. Przedsiębiorczość i innowacyjność. Innowacje - charakterystyka. Źródła innowacji w ujęciu Druckera. Każdy może być innowatorem? Innowacyjność a rozwój gospodarczy - charakterystyka zależności. Przedsiębiorczość i innowacyjność w Polsce: charakterystyka ilościowa i jakościowa. 6. Przedsiębiorczość - porażka a sukces. Zarządzanie nowym przedsięwzięciem: podstawowe wyzwania, zagrożenia i możliwości. Co różni rozwijające się przedsięwzięcia od tych stagnacyjnych? Zachowanie w warunkach kryzysu, uczenie się, doświadczenie jako niektóre wyznaczniki rozwoju. Omówienie wyników badań i analiza przypadków. 7. Materialne i niematerialne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości na poziomie gospodarki i jednostki. Przedsiębiorcy w społecznym kontekście. Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości. Rola kapitału społecznego w rozwoju przedsiębiorczości. Wykorzystanie sieci społecznych. 8. Zakładanie nowej firmy - uwarunkowania i wyzwania. Procedura założenia przedsiębiorstwa. Tworzenie biznesplanu. |
Literatura: |
a. Pozycje obowiązkowe: Drucker, P. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE (lub wydanie z 2004 zatytułowane: Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: Studio Emka). Gudkova, S. 2008. Rozwój małych przedsiębiorstw. Warszawa: WAiP. Cieślik, J. 2006. Przedsiębiorczość dla ambitnych. Warszawa: WAiP. b. Pozycje uzupełniające: Balcerowicz, E. (red). 2002. Mikroprzedsiębiorstwa. Sytuacja ekonomiczna, finansowanie, właściciele. Warszawa: CASE. Berger B. (red) 1994. Kultura przedsiębiorczości. Warszawa: Rój. Cieślik, J. 2006. Przedsiębiorczość dla ambitnych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Glinka, B. 2008. Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE. Glinka B. i S. Gudkova, 2003. Małe przedsiębiorstwa w sytuacjach kryzysowych. Problemy zarządzania, nr. 2. s. 113 - 127. Gudkova, S. 2006. "Rola doświadczenia w procesie uczenia się przedsiębiorców", w: Problemy Zarządzania nr. 1. s. 163 - 176. Kirzner, I.M. 2001/1973. Competition and Entrepreneurship. Chicago and London: The University of Chicago Press. (pozycja uzupełniająca) Kwiatkowski, S. 1990. Społeczeństwo innowacyjne. Warszawa: PWN. Kwiatkowski, S. 2000. Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: PWN. Schumpeter, J.A. 2004/1951. Essays on Entrepreneurs, Innovations, Business Cycles and the Evolution of capitalism. Red. Richard V. Clemens. New Brunswick, London: Transaction Publishers. (pozycja uzupełniająca) Timmons, J. 1999. New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. IRWIN/McGraw Hill. (mogą być inne wydania; książkę bardzo polecam, jednak z powodu słabej dostępności nie jest to lektura obowiązkowa). Raporty o przedsiębiorczości i MSP - www.parp.gov.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.