Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

W kamień zamienione

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-WWKZ
Kod Erasmus / ISCED: 07.301 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: W kamień zamienione
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmiot do wyboru na I i II roku studiów II stopnia
Przedmioty do wyboru na II - III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza
Przedmioty do wyboru na II, III i IV roku studiów I-go stopnia na kierunku geologia stosowana
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wiedza geograficzna, historyczna i o kulturze na poziomie szkoły średniej.

Skrócony opis:

Cykl wykładów przedstawi wykorzystanie tworzyw pochodzenia mineralnego do rzeźbienia i malowania postaci ludzkich. Z powodu większego wyboru obiektów, zwłaszcza pochodzenia najdawniejszego, omówione będą postacie kobiece z uzasadnionymi, nielicznymi uzupełnieniami przez postacie męskie. Przedstawione będą rzeźby prehistoryczne, starożytne itd. aż do czasów współczesnych. Omówione zostaną obiekty, pochodzące ze wszystkich, także pozaeuropejskich kręgów kulturowych. Podkreślone zostaną właściwości surowców mineralnych, które spowodowały ich wykorzystanie do tworzenia obiektów kultowych i dzieł sztuki.

Pełny opis:

Omówione zostaną następujące zagadnienia:

1) Amulety czy zapis urody? Figurki prehistoryczne rzeźbione przez ludzi kultury aszelskiej po neolityczną, z wybranymi przykładami malowideł naskalnych.

2) Anatolia, Mezopotamia i Egipt. Przedstawienia Bogini Matki, bogiń i orantek sumeryjskich, kobiet w Egipcie faraonów.

3) Od Iranu po Japonię. Rzeźby kultowe i „instruktarzowe” w Indiach i Chinach.

4) Afryka na południe od Sahary i obie Ameryki. Rzeźby kultur rodzimych.

5) Wokół Morza Śródziemnego. Figurki cykladzkie, malowidła i rzeźby kreteńskie, mykeńskie, kartagińskie i iberyjskie oraz etruskie.

6) Hellada i Imperium Romanum. Helleński okres archaiczny, klasyczny i hellenistyczny, rzymska rzeźba kultowa, portretowa i mozaiki.

7) W Europie średniowiecznej. Rzeźba religijna i świecka.

8) Od renesansowej Judyty do współczesnej „szmacianej Wenus”.

Każdy z materiałów (minerałów, skał, surowców ceramicznych i metali) oraz pigmentów mineralnych, wykorzystywanych do wykonania przedstawionych rzeźb i malowideł, zostanie scharakteryzowany pod względem właściwości oraz dostępności na terenach, gdzie był wykorzystywany.

Literatura:

Ałpatow, Michał W. – Historia sztuki, t. 1-4, Arkady, Warszawa 1968

Anonimowe – Führer von Barcelona, Editorial Escudo de Oro, S.A., Barcelona 1995

Anonimowe – Zamki nad Loarą, Editions Valoire-Estel, Chaussée Saint Victor 2011

Banach, Andrzej – Erotyzm po polsku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1974

Banaś, Paweł – Secesja w zbiorach polskich, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990

Barnay, Beato (red.) – München, Risch Lau & Gebr. Metz GmbH, Salzburg 1990(?)

Besala, Jerzy – Miłość i strach, dzieje uczuć kobiet i mężczyzn, t. 1-4, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010-2014

Bischoff, Ulrich – Max Ernst, Taschen Verlag, Köln 1987

Black, Jeremy, Green, Anthony – Słownik mitologii Mezopotamii, Wydawnictwo „Książnica”, Katowice 1998

Bongard-Lewin, G. M., Grantowskij E. A. – Ot Skifii do Indii, „Mysl”, Moskwa 1983

Botheroyd, Sylvia i Paul F. – Słownik mitologii celtyckiej, Książnica, Katowice 1998

Boyd, Douglas – Eleonora Akwitańska, królowa Francji i Anglii, Wydawnictwo Amber, Warszawa 2005

Bujak, Adam – Wieliczka, klejnot Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Biały Kruk, Kraków 2005

Caneva, Caterina, Cecchi, Alessandro, Natali, Antonio – The Uffizi, Becocci/Scala, Florence 1987

Castiglione, László – Pompeje i Herkulanum, Arkady, Warszawa 1986

Chagnolleau, Jean – Moissac, Arthaud, Paris 1963

Contenau, Georges – Życie codzienne w Babilonie i Asyrii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1963

Cuminetti, Vittorio (red.) – Florence, Bonechi Ed. „Il Turismo”, Firenze 1985

Cunningham, Mary – Wiara w świecie bizantyńskim, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2006

Davidson, Basil – Stara Afryka na nowo odkryta, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1961

Da Villa Urbani, Maria – St. Mark’s Basilica, Editions KINA Italia/L.E.G.O., Marano Vicentino V 2005(?)

Dobrowolski, Witold – Wazy greckie Stanisława Kostki Potockiego, Wyd. Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2007

Duda, Sebastian – Trucizna i polityka hrabiny Mahaut, Ale Historia, nr 10 (112), 2014

Ehner, Albrecht (red.) – Das Dresdner Schloss, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, 1992

Feest, Christian F. – Native arts of North America, Thames and Hudson, London 1980

Francew, J. P. – Historia powszechna, t. 1, Książka i Wiedza, Warszawa 1963

Franczak, Aneta – Oblicza Wenus, Mediterraneum, Kraków 2013

Gawlikowska, Krystyna – Sztuka Mezopotamii, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975

Gafurow, Bobodżan – Dzieje i kultura ludów Azji Centralnej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1978

Gąssowski, Jerzy – Prahistoria sztuki, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2008

Goraj, Natalia – Mitologie świata, Hindusi, New Media Concept, Warszawa 2007

Górajec, Piotr i in. – Mitologie świata, starożytni Egipcjanie, New Media Concept, Warszawa 2007

Graves, Robert – Herkules z mojej załogi, Czytelnik, Warszawa 1962

Graves, Robert – Mity greckie, Vis-à-vis Etiuda, Kraków 2012

Grum, Željko – Ivan Meštrović, Matica Hrvatska, Zagreb 1969

Hahn, Elmar, Schinagl, Klaus – Würzburg, perspektive einer Stadt, Elmar Hahn Verlag, Veitshöchheim 1990

Ioganson, B. W. (nacz. red.) – Iskusstwo stran i narodow mira, t. 1-3, Sowietskaja Encikłopiedija, Moskwa 1962-1972

Jakubowska, Agata (red.) – Artystki polskie, Wyd. Szkolne PWN ParkEdukacja, Warszawa – Bielsko-Biała 2011

Jelinek, Jan – Wielki atlas prahistorii człowieka, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1977

Karras, Ruth Mazo – Seksualność w średniowiecznej Europie, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2012

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 1, Prehistoria i pierwsze cywilizacje, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 2, Grecja, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 3, Rzym, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 4, Sztuka romańska, wczesne średniowiecze, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 5, Bizancjum i islam, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 6, Sztuka gotyku, późne średniowiecze, Marketing Room Poland Sp.z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 7, Renesans, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 8, Barok, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 10, Neoklasycyzm, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 11, Od romantyzmu do modernizmu, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 12, Sztuka XX wieku, do II wojny światowej, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 13, Sztuka XX wieku, do czasów współczesnych, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 14, Sztuka Dalekiego Wschodu, Afryki i Oceanii, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 15, Sztuka Ameryki Łacińskiej, Marketing Room Poland Sp. z o. o., Kraków 2010

Kijak, Robert i in. (koordynacja) – Historia sztuki t. 18, Polska, rzeźba i rzemiosło, Wyd. Ryszard Kluszczyński, Kraków 2011

Kosidowski, Zenon – Gdy słońce było bogiem, Iskry, Warszawa 1962

Kosidowski, Zenon – Królestwo złotych łez, Iskry, Warszawa 1964

Kosidowski, Zenon – Rumaki Lizypa, Iskry, Warszawa 1966

Kozakiewiczowie, Helena i Stefan – Renesans w Polsce, Arkady, Warszawa 1976

Kumaniecki, Kazimierz – Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965

Künstler, Mieczysław Jerzy – Dzieje kultury chińskiej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008

Liscia, Susanna – Wielkie muzea; Kunsthistorisches Museum Wiedeń, HPS, Warszawa 2007

Markowska, Wanda – Mity Greckie, Iskry, Warszawa 1957

Matino-Schio, Renzo – Pompeje, Herkulanum, Wezuwiusz, Editions KINA Italia/L.E.G.O., Marano Vicentino V 2005(?)

Matje, Milica Edwinowna – Wo wremiena Nefertiti, Iskusstwo, Moskwa – Leningrad 1965

Menzhausen, Joachim – The Green Vault, Staatliche Kunstsammlungen, Dresden 1977

Michajłow, Władimir Iwanowicz – Chudożniki Tambowskogo kraja, Chudożnik RSFSR, Leningrad 1976

Miezencewa, Cz. A. – Iskusstwo Germanii XV-XVIII wiekow, Iskusstwo, Leningrad 1980

Mierzejewski, Antoni – Sztuka starożytnego Wschodu II, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1983

Mode, H. – Małaja istoria iskusstw, iskusstwo jużnoj i jugo-wostocznoj Azii, Iskusstwo, Moskwa 1978

Morris, Desmond – Naga kobieta, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2006

Münzer, Edith – Graz, Bonechi Verlag Styria, Graz 1983

Néret, Gilles – Diabły, Taschen GmbH, Köln 2006

Olko, Justyna – Mitologie świata, Aztekowie, New Media Concept, Warszawa 2007

Olko, Justyna – Meksyk przed konkwistą, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010

Pajek, Jarosław – Adam Procki, rzeźba, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2012

Parkes, H. B. – Historia Meksyku, Książka i Wiedza, Warszawa 1957

Passeron, René – René Magritte, Taschen Verlag, Köln 1985 Pflugk-Harttung, Julius von – Weltgeschichte, Bd. 1, Altertum, Verlag von Ullstein & Co., Berlin 1909

Press, Ludwika – Pożegnanie z Minosem, Ossolineum, Wrocław 1978

Rutkowski, Bogdan – Sztuka egejska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987

Ry van Beest Holle, Gérard du – Kunstgeschichte, Karl Müller Verlag, Erlangen 1988

Saggs, H. W. F. – Wielkość i upadek Babilonii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973

Santini, Loretta – Michelangelo, painter, sculptor, architect, Plurigraf, Narni-Terni 1985

Schmidt, Klaus – Budowniczowie pierwszych świątyń, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2010

Serafini, Luca (red.) – Historia Powszechna, t. 2 i 3, Mediasat Group, Madrid 2007

Settesoldi, Enzo – The Museum of the Opera del Duomo of Florence, Editrice Arte e Natura, Firenze 1982

Sichel, Pierre – Modigliani, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971

Sidorowa, Natalia Aleksiejewna – Nowyje otkrytija w obłasti anticznogo iskusstwa, Iskusstwo, Moskwa 1965

Sidorowa, N. A., Tuguszewa, O. W., Zabielina W. S. – Anticznaja raspisnaja kieramika, „Iskusstwo”, Moskwa 1985

Simonnet, Dominique et al. – La plus belle histoire de l’amour, Editions du Seuil, Paris 2003

Sokołow, G. I. – Anticznaja skulptura, Rim, Izdatielstwo „Sowietskij Chudożnik”, Moskwa 1965

Stabryła, Stanisław – Złote jabłka Afrodyty, Czytelnik, Warszawa 2007

Starzyński, Juliusz – Sztuka w świetle historii, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1951

Stęślicka, Wanda – Spotkania z prapradziadkiem, Iskry, Warszawa 1966

Szelegejd, Barbara – Ceramika europejska, Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita S.A., Warszawa 2007

Świechowski, Zygmunt – Sztuka romańska w Polsce, Arkady, Warszawa 1982

Tannahill, Reay – Historia seksu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2013

Tiażełow, W. N. – Małaja istoria iskusstw, iskusstwo srednich wiekow w zapadnoj i centralnoj Jewropie, Iskusstwo, Moskwa 1981

Tomkiewicz, Władysław – Rokoko, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988

Torchała, Joanna – Niepokorny Xawery Dunikowski, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2011

Utczenko, S. L. – Historia powszechna, t. 2, Książka i Wiedza, Warszawa 1964

Vaillant, George C. – Aztekowie z Meksyku, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1965

Vatsyayana – Théologie hindoue Le Kama Soutra. Régles de l’amour de Vatsyayana, Paris 1891

Vogt, Joseph (red.) – Rom und Karthago, Koehler & Amelahg, Leipzig 1943

Wilkinson, Toby – Powstanie i upadek starożytnego Egiptu, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011

Williams, John – Seks, portrety namiętności, Arkady, Warszawa 2008

Winogradowa, N. A., Nikołajewa, N. S. – Małaja istoria iskusstw, iskusstwo stran Dalniego Wostoka, Iskusstwo, Moskwa 1979

Zespół Muzeum Brytyjskiego – Starożytny Egipt; życie, sztuka, obyczaje, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008 Ziernow, Boris Aleksiejewicz – Dega, Izdatelstwo „Sowietskij Chudożnik”, Leningrad 1965

Żerańska-Kominek – Muzykalne dzieci Wenus, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2014

Efekty uczenia się:

Efektem wykładu jest zapoznanie się studentów z ważnymi kulturowo surowcami mineralnymi, używanymi na całym świecie. Student (i studentka) styka się z zagadnieniami geologicznymi i mineralogicznymi, poznaje walory estetyczne surowca mineralnego oraz artystyczne wyrobów z niego. Po zakończeniu wykładów studenci potrafią (mam nadzieję) ocenić złożoność procesów wykorzystywania omawianych skał i minerałów do tworzenia dzieł sztuki. Życzyłbym sobie, aby potrafili objaśnić na podstawowym poziomie, dlaczego surowce, używane dla celów artystycznych we wszystkich kręgach kulturowych i na każdym poziomie rozwoju społecznego były tak doceniane.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na wykładach i opracowanie pisemne jednego z omawianych zagadnień o właściwej jakości merytorycznej.

W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)