Wprowadzenie do zajęć z chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WWZCH |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.301
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do zajęć z chemii |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru na II i III roku studiów pierwszego stopnia na kierunku geologia poszukiwawcza Przedmioty do wyboru na II, III i IV roku studiów I-go stopnia na kierunku geologia stosowana |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dedykowane są studentom I roku geologii poszukiwawczej i geologii stosowanej, którzy nie zdawali egzaminu maturalnego z chemii oraz mieli ograniczoną ilość godzin z tego przedmiotu w szkole ponadgimnazjalnej. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów I roku Wydziału Geologii z podstawowymi reakcjami i procesami chemicznymi z chemii ogólnej. W czasie zajęć studenci będą rozwiązywać różnego rodzaju zadania, w tym zadania rachunkowe, pozwalające im na zapoznanie się z omawianym na każdych zajęciach tematem. Zajęcia obejmują 10 spotkań kończące się pisemnym kolokwium. Po zakończeniu kursu student powinien opanować podstawowe informacje z zakresu chemii ogólnej omawiane w formie rozszerzonej na zajęciach z Chemii. |
Pełny opis: |
Na 10 (3x45min) spotkaniach omawiane będą następujące zagadnienia: 1. Budowa atomu, informacje wynikające z położenie pierwiastka w układzie okresowym: promień atomowy, energia jonizacji, elektroujemność. Liczenie stopnia utlenienia pierwiastków w związkach. 2. Nazewnictwo związków chemicznych, określanie stopnia utlenienia i wartościowości w związkach chemicznych, reakcje otrzymywania kwasów, wodorotlenków i soli. 3. Zadania rachunkowe dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz przeliczania stężeń molowych i procentowych, rozcieńczanie i zatężanie roztworów, zadania z miareczkownia 4. Zadania rachunkowe w oparciu o równania reakcji przebiegające w stosunku stechiometrycznym. Pojęcie pH, pOH i skali pH, obliczanie pH roztworu ze stężenia. 5. Dysocjacja związków chemicznych, pojęcia stopnia i stałej dysocjacji, zadania rachunkowe na obliczanie stopnia i stałej dysocjacji, określanie na podstawie wartości stałej dysocjacji mocy kwasu i zasady 6. Hydroliza soli mocnych zasad i kwasów oraz słabych zasad i kwasów, określanie odczynu roztworu soli hydrolizującej, zadania rachunkowe na określenie pH roztworu. Roztwory buforowe. 7. Pojęcia iloczynu rozpuszczalności i rozpuszczalności molowej związków trudno rozpuszczalnych, czynniki wytrącania się osadu z roztworu, zadania rachunkowe na obliczanie iloczynu rozpuszczalności, stężenie i aktywność jonu, siła (moc) jonowa, współczynnik aktywności jonu. 8. Pojęcie kompleksu. Nazewnictwo zw. kompleksowych. Amfoteryczność. Reakcje metali, tlenków i wodorotlenków amfoterycznych z mocnymi kwasami i zasadami. 9. Elektroliza różnych związków chemicznych w roztworze wodnym i w stanie stopionym, reakcje zachodzące na katodzie i anodzie w czasie elektrolizy. Reakcje metali z kwasami. 10. Reakcje utleniania-redukcji (redox), bilansowanie reakcji w oparciu o reakcje redoks, określanie utleniacza i reduktora w reakcji. |
Literatura: |
1. Bielański Adam: Podstawy chemii nieorganicznej, Część 1, 2 i 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999. 2. Galus Zbigniew: Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. 3. Podręczniki i zbiory zadań z chemii dla szkół ponadgimnazjalnych na poziomie rozszerzonym. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończonych zajęciach student: - wie jakie informacje można odczytać z układu okresowego pierwiastków, potrafi przewidzieć właściwości pierwiastków na podstawie ich położenia w układzie okresowym - zna wzory na stężenia molowe i procentowe, potrafi je przekształcić oraz obliczyć szukaną wartość - zna zasady i stosuje poprawne nazewnictwa związków chemicznych - zna sposoby otrzymywania związków i na tej podstawie potrafi zapisać równania reakcji otrzymywania kwasów, wodorotlenków i soli - w oparciu o dane podane w zadaniu potrafi samodzielnie zapisać równania reakcji oraz obliczyć na podstawie tych reakcji szukaną wartość - zna i rozumie zjawisko hydrolizy soli różnych typów, potrafi przewidzieć odczyn soli na podstawie jej wzoru - zna, rozumie i potrafi wyjaśnić pojęcia pH i pOH roztworów, skala pH, dysocjacja elektrolityczna, stopień dysocjacji - α, potrafi określić moc kwasów i zasad na podstawie danych zawartych w tablicach chemicznych, potrafi wymienić czynniki wpływające na wielkość stopnia dysocjacji oraz określić wpływ tych czynników na stopień dysocjacji - potrafi wyjaśnić zjawisko wytrącania. Potrafi zdefiniować pojęcia: rozpuszczalność, iloczyn rozpuszczalności, roztwór nienasycony, nasycony i przesycony. Potrafi obliczyć iloczyn rozpuszczalności prostych związków i na tej podstawie przewidzieć zachodzące procesy - potrafi omówić i zapisać reakcje zachodzące na anodzie i katodzie w czasie trwania procesu elektrolizy różnych typów związków. Potrafi rozpisać reakcje metali o ujemnym potencjale standardowym z kwasami oraz reakcje metali o dodatnim potencjale standardowym z kwasami - rozumie pojęcia utleniania i redukcji. Potrafi napisać reakcje utleniania i redukcji i na tej podstawie zbilansować rekcje typu redox - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy rozwiązywaniu zadań - rozumie potrzebę uczenia się |
Metody i kryteria oceniania: |
Odbywający się na ostatnich zajęciach test jednokrotnego wyboru. Zadania będą zbliżone do tych przerabianych na zajęciach. Student zalicza test po zdobyciu co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia. Istnieje możliwość jednej poprawy. Nieobecność na pierwszym terminie zaliczenia musi zostać usprawiedliwiona, w przeciwnym razie student ma prawo tylko do jednego terminu zaliczenia. Student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności. W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT PRAK
PRAK
|
Typ zajęć: |
Praktikum, 30 godzin, 40 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Stachowicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Huć, Marcin Stachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktikum - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.