Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-013DBSPP
Kod Erasmus / ISCED: 05.902 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Strona przedmiotu: http://www.biol.uw.edu.pl/pdb/
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

biologia
biotechnologia
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
uprawnienia pedagogiczne

Wymagania (lista przedmiotów):

Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD
Praktyki zawodowe w szkole ponadpodstawowej ŚRÓDROCZNE 1400-015PZSPPS

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w ćwiczeniach z Dydaktyki biologii jest wcześniejsze zaliczenie lub równoległe uczestnictwo w wykładzie Podstawy dydaktyki dla nauczycieli 1400-013PD. W tym samym semestrze należy uczestniczyć w przedmiocie Praktyki zawodowe w szkole ponadpodstawowej (śródroczne) 15 h /1ECTS.

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Przedmiot przeznaczony jest dla studentów uzyskujących uprawnienia do nauczania biologii. Obejmuje 60 godzin ćwiczeń prowadzonych w sali i na platformie Kampus. Cele i treści zajęć zintegrowane są z prowadzonymi przez studentów w tym samym semestrze 15-godzinnymi praktykami [Praktyki zawodowe w szkole ponadpodstawowej (śródroczne)], dzięki czemu łączona jest teoria i praktyka prowadzenia lekcji biologii w liceach i technikach.

Jest kursem poświęconym umiejętnościom planowa poszczególnych elementów procesu dydaktycznego - począwszy od projektowania celów edukacyjnych, zadań uczniowskich, poprzez fazy lekcji, aż po sposoby weryfikacji efektów.

Studenci nabywają wiedzę na temat systemu edukacji, elementów teorii uczenia się i nauczania i warsztatu pracy nauczyciela biologii. Zajęcia kładą nacisk na praktyczne umiejętności stosowania metod podających i aktywizujących, projektowania doświadczeń biologicznych, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych.

Pełny opis:

Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej jest przedmiotem skierowanym do studentów realizujących uprawnienia do nauczania biologii w szkołach ponadpodstawowych. Ćwiczenia mają na celu przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole ponadpodstawowej w zakresie wiedzy metodycznej, wiedzy na temat systemu edukacji, teorii uczenia się i nauczania, umiejętności i kompetencji dydaktycznych i warsztatu pracy nauczyciela biologii. Zajęcia kładą nacisk na praktyczne umiejętności stosowania metod podających i aktywizujących, pracy w grupie, stosowania doświadczeń biologicznych, wykorzystania technologii informacyjnej, tworzenia, wyszukiwania i weryfikacji nowoczesnych środków dydaktycznych, a także prowadzenia pomiaru dydaktycznego

W ramach ćwiczeń studenci:

1) poznają ramy prawne przedmiotu biologia w systemie (ramowe plany, podstawę programową, programy nauczania, rozkład materiału, zależności międzyprzedmiotowe);

2) określają zadania i kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela przedmiotowego, zasady etyki zawodu nauczyciela;

3) dobierają i formułują własne cele kształcenia i cele lekcji, dokonują prawidłowego doboru metod, form pracy i środków i oprawy dydaktycznej, służących realizacji założonych celów oraz rozpoznają i wdrażają środki zaradcze dla uczniowskich błędnych przekonań,

4) nabywają kompetencje w zakresie metodyki prowadzenia zajęć przedmiotu biologia, ćwiczą dobre praktyki, planują, prowadzą i poddają ewaluacji lekcje przedmiotu (lekcje próbne), rozwijają własny warsztat pracy;

5) wykorzystują nowoczesne technologie, dobre praktyki i aktywne metody pracy, w tym zajęcia terenowe, laboratoryjne, dociekanie i kształtowanie krytycznego myślenia, pracę z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i stosują indywidualizację pracy uczniów;

6) znają rolę i stosują diagnozę uczniów, modele oceniania oraz znają funkcje i strukturę egzaminów zewnętrznych oraz konkursów;

7) zdobywają umiejętności przekazywania społeczeństwu informacji o osiągnięciach nauk biologicznych, roli naukowców w rozwoju współczesnego świata i technologii; poznają znaczenie popularyzacji nauki, podejmują trud przekazania wiedzy w sposób zrozumiały dla społeczeństwa.

Literatura:

Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot

Stawiński W. (red.), 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., PWN Warszawa

Sterna D., 2014. Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum edukacji Obywatelskiej,

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, 2013

Praca Zbiorowa (ed. B. Ostrowska, K. Spalik), Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych – pomiar, zadania testowe z komentarzami – Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2010

PISA 2018, Czytanie, rozumienie, rozumowanie, Praca zbiorowa pod redakcją Michała Sitka i Elżbiety Barbary Ostrowskiej, Warszawa 2020, https://pisa.ibe.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/PISA_2018_wyniki_raport.pdf

Brudnik E, Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie – przewodnik po metodach aktywizujących, Wydawnictwo Jedność 2010

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz. U. 2018 poz. 467).

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450): D.1. W1. – D.1. W15.; D.1.U1 – D.1.U11; D.1. K1 – D.1. K9.

A w szczególności:

WIEDZA

• zna i rozumie miejsce przedmiotu biologia w ramowych planach nauczania na III etapie edukacyjnym;

• zna metodykę projektowania, tworzenia i wykorzystania narzędzi dydaktycznych kształtujących, mierzących i służących ocenianiu wiadomości i umiejętności uczniów w szkole ponadpodstawowej − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności pedagogicznej (nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach integracyjnych),

• posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu, w tym metody aktywizujące, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie/ dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej;

• zna i rozumie zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji oraz moderowania interakcji między uczniami;

• zna i rozumie rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy;

• ma wiedzę dotyczącą etyki zawodu nauczyciela.

UMIEJĘTNOŚCI

• posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do realizacji dydaktycznych zadań na lekcjach biologii w szkole ponadpodstawowej;

• wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów,

• ocenia przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi,

• dobiera i wykorzystuje dostępne, a także tworzy nowe materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystuje nowoczesne technologie i metody aktywizujące;

• analizuje własne działania pedagogiczne i wskazuje obszary wymagające modyfikacji, eksperymentuje i wdraża działania innowacyjne,

• dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów;

• wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych i przyrodniczych, w tym ze źródeł elektronicznych i mediów,

Postawy:

• ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w kontekście szkolnej podstawy programowej III etapu edukacyjnego przedmiotu biologia;

• doskonali umiejętności, aktualizuje wiedzę przedmiotową,

• ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka,

• rozumie potrzebę motywowania do uczenia się przez całe życie u uczniów,

• rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii, przyjmuje postawę popularyzatora wiedzy;

• Ma nawyk korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej oraz posługiwania się zasadami krytycznego wnioskowania przy rozstrzyganiu praktycznych problemów.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (dopuszczane są 2 nieobecności), aktywny udział w zajęciach oraz wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych. Nieobecności liczniejsze niż 2 można w uzasadnionych przypadkach odrobić w uzgodnieniu z prowadzącymi.

Praktyki zawodowe:

Praktyki pedagogiczne są prowadzone w warszawskich szkołach ponadpodstawowych w liczbie 15h (praktyki śródroczne) oraz 60 h (praktyki ciągłe). Ich odbycie w pełni przygotowuje do pracy w szkole i uprawnia do wykonywania zawodu nauczyciela biologii w szkole ponadpodstawowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Chrzanowski, Katarzyna Socha
Prowadzący grup: Katarzyna Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)