Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-0FWPPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczno-pedagogiczne |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia modułu psychologiczno - pedagogicznego oferowane przez Szkołę Edukacji PAFW i UW we współpracy z Wydziałem Biologii UW, tworzą spójny blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do zawodu nauczyciela. Blok powinien się składać z sekwencji przedmiotów wykład – ćwiczenia - warsztaty zintegrowane + praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywające się w trzech kolejnych semestrach, począwszy od sem. zimowego. Pedagogika dla nauczycieli – wykład (1400-012PDN) Pedagogika dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-013PDNc) Pedagogika dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PDNwz) Psychologia dla nauczycieli – wykład (1400-012PsDN) Psychologia dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-012PsDNc) Psychologia dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PsDNwz) Praktyki psychologiczno-pedagogiczne należy realizować równolegle do przedmiotów z nazwą „warsztaty zintegrowane”. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji w szkole wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. |
Pełny opis: |
Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji pracy. Praktyki obejmują: poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji. |
Literatura: |
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019 D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003 G.Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2018 Bąbel, P., Wiśniak, M. (2016). „12 zasad skutecznej edukacji”. Sopot: GWP Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). „Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży”. Warszawa: PWN (r. 3.4) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450): B.1.U3; B.1.U4; B.1.U7; B.1.U8; B.1.K1; B.1.K2 W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają; B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego; B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. W zakresie umiejętności absolwent potrafi: B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze; B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów; B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas; B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich; B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych; B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.