Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-0FWPPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki psychologiczno-pedagogiczne
Jednostka: Wydział Biologii
Grupy: Przedmioty bloku pedagogicznego
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zajęcia modułu psychologiczno - pedagogicznego oferowane przez Szkołę Edukacji PAFW i UW we współpracy z Wydziałem Biologii UW, tworzą spójny blok przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych przygotowujących do zawodu nauczyciela. Blok powinien się składać z sekwencji przedmiotów wykład – ćwiczenia - warsztaty zintegrowane + praktyki psychologiczno-pedagogiczne odbywające się w trzech kolejnych semestrach, począwszy od sem. zimowego.


Pedagogika dla nauczycieli – wykład (1400-012PDN)

Pedagogika dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-013PDNc)

Pedagogika dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PDNwz)

Psychologia dla nauczycieli – wykład (1400-012PsDN)

Psychologia dla nauczycieli – ćwiczenia (1400-012PsDNc)

Psychologia dla nauczycieli – warsztaty zintegrowane (1400-012PsDNwz)


Praktyki psychologiczno-pedagogiczne należy realizować równolegle do przedmiotów z nazwą „warsztaty zintegrowane”.



Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji w szkole wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy.

Pełny opis:

Celem praktyk jest wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji psychologiczno-pedagogicznej wobec sytuacji wychowawczych i dydaktycznych w szkole, a także doskonalenie umiejętności dokumentowania i ewaluacji pracy. Praktyki obejmują:

poznanie obowiązków nauczyciela-wychowawcy klasy; poznanie zasad oceny pracy nauczyciela, wynikających z planu nadzoru pedagogicznego; ocenę stylu kierowania i komunikowania się z klasą

nauczyciela-wychowawcy oraz deklarowanych przez niego trudności w pracy zawodowej na podstawie obserwacji prowadzonych przez niego lekcji oraz przeprowadzonej ankiety i wywiadu; analizę zdarzenia krytycznego; przygotowanie studium przypadku ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych ucznia; dokonanie samooceny nabytej wiedzy i umiejętności zgodnie z arkuszem autoewaluacji.

Literatura:

Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, PWN, 2019

D.C. Philips, J.E. Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, 2003

G.Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2018

Bąbel, P., Wiśniak, M. (2016). „12 zasad skutecznej edukacji”. Sopot: GWP

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.R. (2020). „Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży”. Warszawa: PWN (r. 3.4)

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia zgodne są z zapisami Rozporządzenia MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. 2019 poz. 1450):

B.1.U3; B.1.U4; B.1.U7; B.1.U8; B.1.K1; B.1.K2

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;

B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;

B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;

B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;

B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;

B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;

B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;

B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Metody i kryteria oceniania:

ocena monitorująca z uwzględnieniem aktywności studenta

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)