Konkurencja i drapieżnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-125KiD | Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Konkurencja i drapieżnictwo | ||
Jednostka: | Wydział Biologii | ||
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty KIERUNKOWE, BIOLOGIA, I stopień |
||
Strona przedmiotu: | http://www.hydro.biol.uw.edu.pl/pl/konkurencja-i-drapieznictwo.html | ||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Część 1. Konkurencja Zasoby środowiska, koncepcja niszy ekologicznej, nakładanie się nisz. Konkurencja i jej rodzaje. Intensywność oddziaływań, konkurencyjne wykluczanie, współwystępowanie konkurujących gatunków. Asymetria oddziaływań konkurencyjnych, dominacja konkurencyjna. Metody badania konkurencji. Mechanizmy i efekty oddziaływań konkurencyjnych. Konkurencja a kształtowanie się zespołów wielogatunkowych, teoria zespołu konkurencyjnego, gildie. Rola konkurencji i drapieżnictwa w kształtowaniu struktury biocenoz. Część 2. Drapieżnictwo 1. Przystosowania drapieżników zwiększające szanse spotkania ofiary i zakończonego sukcesem ataku. 2. Wybiórczość pokarmowa i optymalizacja żerowania. 3. Przystosowania ofiary do unikania drapieżnika I: pre-encounter. 4. Przystosowania ofiary do unikania drapieżnika II: post-encounter. 5. Bezpośrednie efekty drapieżnictwa. 6. Pośrednie efekty drapieżnictwa. 7. Koewolucja w układach drapieżca-ofiara. Roślinożerność. Kontrola biologiczna. |
||
Pełny opis: |
Konkurencja Rodzaje zasobów i sposoby ich rozmieszczenia w środowisku. Koncepcja niszy ekologicznej: pojęcie niszy podstawowej i realizowanej. Nakładanie się nisz w różnych wymiarach, maksymalna zbieżność nisz. Definicja konkurencji. Konkurencja eksploatacyjna i interferencyjna, o charakterze odbierania i ustępowania. Asymetria oddziaływań konkurencyjnych, "siła" konkurencyjna a cechy gatunku i środowiska. Efekty konkurencji: zmiany liczebności populacji konkurentów, zasada konsumpcyjnego wypierania, rozmieszczenie organizmów w przestrzeni, konkurencyjne rozchodzenie (rozszczepienie) cech, konkurencyjne uwolnienie. Komplementarność niszy, konkurencja rozproszona. Teoria zespołu konkurencyjnego. Konkurencja a kształtowanie się zespołów wielogatunkowych. Część 2. Drapieżnictwo 1. Klasyfikacja konsumentów. Sekwencja zdarzeń podczas spotkania drapieżca-ofiara. Przystosowania drapieżników zwiększające szanse spotkania ofiary i zakończonego schwytaniem i konsumpcją ataku. 2. Wybiórczość pokarmowa i optymalizacja żerowania. 3. Przystosowania ofiary do unikania drapieżnika I: pre-encounter. Elastyczność obrony. Mechanizmy zapobiegające spotkaniu z drapieżnikiem. 4. Przystosowania ofiary do unikania drapieżnika II: post-encounter. Mechanizmy zniechęcające drapieżnika lub uniemożliwiające mu atak, schwytanie i konsumpcję ofiary. 5. Bezpośrednie efekty drapieżnictwa. Efekty ryzyka i ekologia strachu. Dynamika liczebności populacji. 6. Pośrednie efekty drapieżnictwa. Wpływ drapieżnictwa na strukturę zespołu ofiar. Kaskady troficzne. Różnorodność gatunkowa. 7. Koewolucja w układach drapieżca-ofiara. Roślinożerność. Zielona Ziemia. Kontrola biologiczna. Konkurencja czy drapieżnictwo? |
||
Literatura: |
Begon M., Mortimer M., Thompson D. J. Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN 1999. Begon M., Townsend C.R., HarperJ.L. Ecology: From Individuals to Ecosystems. Wiley-Blackwell 2005. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W. Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej. PWN 2001. Krebs C. Ekologia - Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN 1997, 2001. Krzanowska H., Łomnicki A., Rafiński J., Szarski H., Szymura J.M. Zarys mechanizmów ewolucji. PWN 1995, 2002. Weiner J. Życie i ewolucja biosfery. PWN 1999, 2003. |
||
Efekty uczenia się: |
Zna i rozumie wzajemne relacje zachodzące między osobnikami różnych gatunków. (K_W08) Rozumie zasady kształtowania się wielogatunkowych zgrupowań roślin i zwierząt. (K_W9) Wie, że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata. (K_W14, KW_15) Umie analizować i interpretować wyniki przyrodniczych obserwacji i eksperymentów naukowych. (K_U03) Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Zna i rozumie wzajemne relacje zachodzące między osobnikami różnych gatunków. Rozumie zasady kształtowania się wielogatunkowych zgrupowań roślin i zwierząt. Wie, że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata. Umie analizować i interpretować wyniki przyrodniczych obserwacji i eksperymentów naukowych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Robert Mysłajek, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Barbara Pietrzak | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Barbara Pietrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.