Mutualizm i pasożytnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-125MiP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Mutualizm i pasożytnictwo |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty KIERUNKOWE, BIOLOGIA, I stopień Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | biologia na stopniu podstawowym |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Ewolucja i filogenetyka pasożytniczych Eukaryota w świecie zwierząt. Różnorodność pasożytniczych jednokomórkowych Protista i wielokomórkowych Metazoa . Ekologia pasożytów: od osobników do zgrupowania pasożytów. Pasożytnictwo w różnych ekosystemach. Mutualizm jako zjawisko rozpowszechnione na każdym poziomie organizacji życia Endosymbioza jako proces warunkujący powstanie Eukariontów oraz zachodzący obecnie Ewolucja interakcji międzygatunkowych w kierunku mutualizmu Mutualizm wewnątrzkomórkowy układy bakterie-owady oraz grzyby-bakterie Mutualizm pokarmowy (w tym mykoryzy, wspólnoty porostowe, układy pierwotniaków ze zwierzętami) Mutualizm rozrodczy Wpływ czynników środowiskowych na związek Model mutualizmu Kooperacja w świecie ludzi - tłumaczenie w kategoriach darwinowskich i matematycznej teorii gier |
Pełny opis: |
Pasożytnictwo odmienną formą symbiozy: przykłady ze świata zwierząt. Pochodzenie pasożytnictwa: od pasożytniczych Prokaryota (Monera) do pasożytniczych Eukaryota (Protista i Metazoa). Pasożytnictwo w obrębie aktualnej filogenetyki Eukaryota: bioróżnorodność na przykładzie Apicomplexa. Ewolucja wirulencji. Złożoność cykli rozwojowych: przypadek czy adaptacja. Ekologia pasożytów; od osobników do zgrupowań. Pasożytnictwo w ekosystemach zmienionych przez człowieka |
Literatura: |
Bush, A.O. et al. 2001. Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites. Cambridge University Press, Cambridge. Combes C. 1999. Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W03 Zna zróżnicowanie strukturalne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów wchodzących we wzajemne relacje pasożytnicze i mutualistyczne K_W04 Rozumie wzajemne relacje organizmów, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej K_W11 Zna metody i techniki prowadzenia badań dotyczących interakcji międzygatunkowych K_W12 Zna techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w w badaniach ekologicznych UMIEJĘTNOŚCI K_U02 Zna metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym K_U08 Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski K_U09 Analizuje krytycznie prace badawcze z zakresu ekologii z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K04 Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu K_K06 Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu K_K11 Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Zna zróżnicowanie strukturalne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów wchodzących we wzajemne relacje pasożytnicze i mutualistyczne. Rozumie wzajemne relacje organizmów, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej. Zna metody i techniki prowadzenia badań dotyczących interakcji międzygatunkowych. Zna techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w w badaniach ekologicznych. Zna metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym. Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski. Analizuje krytycznie prace badawcze z zakresu ekologii z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów. Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu. Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Renata Welc-Falęciak, Marta Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Wrzosek | |
Prowadzący grup: | Renata Welc-Falęciak, Marta Wrzosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.