Podstawy hodowli komórek zwierzęcych dla biotechnologów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-216PHKz |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy hodowli komórek zwierzęcych dla biotechnologów |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.biol.uw.edu.pl/cytologia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | biotechnologia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Biologia komórki 1400-112BK |
Założenia (lista przedmiotów): | Biologia komórki 1400-112BK |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie Biologii Komórki - wersja mała lub duża |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład: Po co hodujemy komórki i tkanki roślinne Totipotencjalność komórek roślinnych i organogeneza Typy hodowli komórek i tkanek roślinnych in vitro Embriogeneza somatyczna i zmienność somaklonalna Produkcja metabolitów wtórnych w bioreaktorach Wyposażenie laboratorium hodowli komórek i tkanek Podstawowe pożywki, warunki i metody stosowane w hodowli komórek zwierzęcych Hodowle trójwymiarowe i tkankowe Uzyskiwanie hodowli pierwotnych i linii komórkowych Zastosowanie hodowli komórkowych i tkankowych w nauce, biotechnologii i medycynie Hodowle na skalę półtechniczną Laboratoria: Organizacja pracowni, materiały, warunki prowadzenia hodowli komórkowych, sterylizacja Metody mrożenia i rozmrażania komórek Oznaczanie przeżywalności komórek Prowadzenie hodowli linii komórek Różnicowanie się komórek w hodowlach in vitro Wyznaczania krzywej wzrostu komórek Wyprowadzanie hodowli pierwotnych Podstawowe barwienia cytochemiczne Immunocytochemia i mikroskopia konfokalna |
Pełny opis: |
Wykład: 1. Po co hodujemy komórki i tkanki roślinne? Kultury roślinne in vitro – warunki pracy 2. Totipotencjalność komórek roślinnych i organogeneza. Hormonalna regulacja morfogenezy 3. Typy hodowli komórek i tkanek roślinnych in vitro 4. Embriogeneza somatyczna i zmienność somaklonalna. Biotyzacja kultur in vitro. 5. Produkcja metabolitów wtórnych w bioreaktorach. Biofarming. 6. Wyposażenie laboratorium hodowli komórek i tkanek 7. Podstawowe pożywki, warunki i metody stosowane w hodowli komórek zwierzęcych 8. Hodowle trójwymiarowe i tkankowe 9. Uzyskiwanie hodowli pierwotnych i linii komórkowych; Zastosowanie hodowli komórkowych i tkankowych w nauce, biotechnologii i medycynie 10. Hodowle na skalę półtechniczną Laboratoria: 1. Zapoznanie się z organizacją pracowni hodowli komórek; przygotowanie materiałów i roztworów do hodowli komórek; sterylizacja 2. Hodowla linii komórkowych. Prowadzenie hodowli komórek rosnących w zawiesinie i adherentnych komórek - metody mrożenia i rozmrażania komórek - wyznaczanie przeżywalności komórek - wyznaczanie krzywej wzrostu komórek, ocena wzrostu komórek - pasażowanie komórek adherentnych i rosnących w zawiesinie - barwienie metodą Giemsy-Maya-Grunwalda - immunocytochemiczna lokalizacja białek cytoszkieletu, mikroskopia konfokalna 3. Hodowla pierwotna wyprowadzana z zarodka kury - wyprowadzenie hodowli fibroblastów, miocytów oraz komórek siatkówki - barwienie eksplantów metodą Giemsy-Maya-Grunwalda - ocena różnicowania się komórek siatkówki - reakcja Karnowskiego-Rootsa 4. Hodowla komórek linii mioblastów C2C12. Różnicowanie komórek w hodowlach in vitro oraz metody ich analizy. - rozmrażanie i mrożenie komórek linii C2C12 - obserwacja różnicowania się mioblastów - barwienie metodą Giemsy-Maya-Grunwalda - wyznaczenie indeksu fuzji komórek - analiza różnicowania komórek w hodowlach in vitro na podstawie ekspresji miogenicznych czynników regulatorowych metodą qPCR. 5. Prowadzenie hodowli oraz różnicowanie mezenchymalnych komórek macierzystych - hodowla komórek niezróżnicowanych - indukcja różnicowania w kierunku adipocytów lub osteoblastów - barwienie metodą Giemsy-Maya-Grunwalda - ocena różnicowania komórek w kierunku adipocytów lub osteoblastów, mikroskopia konfokalna 6. Omówienie wyników. 7. Zaliczenie w formie kolokwium ustnego. Decyzję o rezygnacji z zajęć należy podjąć nie później niż na pierwszych ćwiczeniach. Uprzejmie prosimy o jak najszybsze informowanie o rezygnacji z zajęć. W związku z dużą liczbą chętnych, nieobecność na pierwszych ćwiczeniach oznacza rezygnację z uczestniczenia w zajęciach. Wyjątek stanowi sytuacja kiedy koordynator przedmiotu zostanie wcześniej, tzn. przed rozpoczęciem pierwszych ćwiczeń, poinformowany o nieobecności Studenta. Osoby spóźnione więcej niż 15 minut nie będą mogły uczestniczyć w zajęciach. W czasie trwania zajęć konieczne i obowiązkowe jest przychodzenie na dyżury w godzinach ustalonych z prowadzącym. Szczegółowy reulamin zajęć znajduje się na stronie www.biol.uw.edu.pl/cytologia |
Literatura: |
Hodowla komórek i tkanek; Stanisława Stokłosowa; PWN Cell culture for biochemists; R.L.P. Adams; Elsevier |
Efekty uczenia się: |
Po opanowaniu materiału objętego wykładem i ćwiczeniami student: Wiedza 1. Ma elementarną wiedzę w wybranych podstawowych obszarach hodowli komórek w biotechnologii oraz rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami przyrodniczymi. 2. Wykazuje znajomość podstaw hodowli komórek w naukach przyrodniczych, kategorii pojęciowych i terminologii związanej z hodowlą komórek oraz znajomość rozwoju metod badawczych, a także potrafi wskazać najważniejsze odkrycia naukowe w historii biotechnologii, w tym kultur in vitro. 3. Wykazuje znajomość podstawowych technik i narzędzi hodowli komórek w badaniach zjawisk przyrodniczych i rozumie znaczenie pracy doświadczalnej w biotechnologii oraz potrafi opisać znaczenie analiz molekularnych w badaniach biologicznych i medycznych. 4. Ma wiedzę dotyczącą wykorzystania technicznych i technologicznych aspektów hodowli komórek w biotechnologii. Umiejętności 1. Stosuje podstawowe techniki, właściwe dla biotechnologii, w tym kultur in vitro. 2. Wykazuje umiejętność wykorzystania dostępnych źródeł informacji, w tym ze źródeł elektronicznych. 3. Przeprowadza proste zadania badawcze pod okiem opiekuna. 4. Wykazuje umiejętność pozyskania i charakterystyki materiału biologicznego. Kompetencje społeczne 1. Wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych w przyrodzie. 2. Wykazuje odpowiedzialność za własną pracę i powierzony sprzęt; wykazuje poszanowanie pracy własnej i innych. 3. Wykazuje zdolność do efektywnej pracy w zespole. 4. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach związanych z hodowlą komórek w biotechnologii i potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – egzamin pisemny. Do egzaminu mogą przystąpić jedynie studenci, którzy zaliczyli ćwiczenia. Kryterium zaliczenia jest wykazanie, że opanowana została wiedza przekazywana na wykładzie. Ćwiczenia – zaliczenie ustne. Zaliczenie zajęć ma formę ustnego kolokwium. Kryterium zaliczenia jest wykazanie, że opanowana została wiedza przekazywana podczas zajęć. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest zaliczenie części praktycznej ćwiczeń. Ćwiczenie jest zaliczone jeśli: student był na nim obecny oraz pracował w sposób zadawalający, tzn. wykonał należycie wszystkie wymagane zadania. Decyzje o zaliczeniu ćwiczeń podejmuje prowadzący. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.