Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauki o sztuce - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-SZD-SP-NOS
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauki o sztuce - Strategia publikacyjna i merytoryczne aspekty pozyskiwania grantów w dyscyplinie
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy: Konwersatoria
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Stosownie do tytułu zajęcia zostaną podzielona na dwa bloki tematyczne.

Celem pierwszego bloku będzie analiza różnych strategii publikacyjnych przedstawicieli nauk o sztuce szczególnym uwzględnieniem

1) różnych tradycji narodowych (głównie polskiej, anglosaskiej i niemieckiej, w mniejszym stopniu – francuskiej i włoskiej),

2) różnic między specjalnościami i subdyscyplinami (badania nad różnymi dziedzinami twórczości artystycznej, specjalizacja w zakresie epok dawnych i zjawisk współczesnych).

3) Różnicy między strategię budowania dorobku indywidualnego a strategią nastawioną na kryteria oceny większych zbiorów (jednostek naukowych lub dyscyplin naukowych).

Podstawą dyskusji na zajęciach będzie analiza wybranych przykładów publikacji naukowych, stron internetowych czasopism, ogłoszeń konkursów NCN i MNiSW, ew. udostępnionych na potrzeby zajęć wniosków o finansowanie badań.

Osobnej refleksji zostaną poddane praktyczne aspekty przygotowywania publikacji naukowych do druku (wybór czasopisma lub wydawnictwa i dostosowanie się do jego profilu i oczekiwań, zrozumienie procedury recenzyjnej).

Drugi blok zajęć będzie poświęcony finansowaniu projektów badawczych. Omówione zostaną różne agencje i programy służące finansowaniu badań naukowych ze szczególnym uwzględnieniem nauk o sztuce, a także praktyczne aspekty przygotowywania aplikacji grantowej (wybór agencji i programu, zrozumienie struktury wniosku i procedury oceny).

Biorąc pod uwagę niewielką liczbę zajęć w semestrze, dopuszczalna jest jedna nieobecność usprawiedliwiona. W przypadku dwóch nieobecności usprawiedliwionych lub jednej obecności nieusprawiedliwionej konieczne będzie spełnienie dodatkowych wymagań do zaliczenia przedmiotu. W przypadku więcej niż dwóch nieobecności usprawiedliwionych lub więcej niż jednej nieobecności nieusprawiedliwionej przedmiot nie zostanie zaliczony.

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie: zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu (P8S_WG.4)

potrafi: upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych (P8S_UK.2),

wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania iinnowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:

-definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą,

-rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować,

-wnioskować na podstawie wyników badań naukowych (P8S_UW.1),

dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW.2),

jest gotów do: krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (P8S_KK.1),

krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej (P8S_KK.2),

potrafi: planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym (P8S_UO.1),

podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:

-prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

-respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej

(P8S_KR.1)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo we wszystkich zajęciach. W razie braku aktywności lub nieobecności dodatkowym elementem zaliczenia będzie przygotowanie jednego lub dwóch (w zależności od liczby nieobecności) zestawów abstraktów:

a) wystąpienia konferencyjnego na wybrany temat

b) artykułu w czasopiśmie na ten sam temat

c) projektu badawczego do wniosku o finansowanie badań na ten sam temat (lub na temat szerszy, którego szczegółowym aspektem jest zagadnienie zarysowane w abstrakcie wystąpienia konferencyjnego i artykułu w czasopiśmie).

Aktywność na zajęciach, a w przypadku konieczności spełnienia dodatkowych wymogów – stopień poprawności przygotowanych abstraktów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)