Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analizy przestrzenne w GIS

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-1-AP-WW
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0619) Komputeryzacja (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analizy przestrzenne w GIS
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
Strona przedmiotu: http://el.wgsr.uw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
gospodarka przestrzenna
informatyka

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Podstawy geoinformatyki I 1900-1-PGI1

Założenia (lista przedmiotów):

Podstawy geoinformatyki II 1900-1-PGI2
Systemy Informacji Geograficznej 1900-1-SIG

Założenia (opisowo):

Ćwiczenia w pracowni komputerowej w sieci internet. Materiały do ćwiczeń będą udostępniane poprzez platformę e-learningową (wymagana jest umiejętność przesyłania danych i wyszukiwania informacji w Internecie). Analizy przestrzenne z wykorzystaniem oprogramowania GIS (ArcGIS, QGIS i inne) - wymagana jest podstawowa umiejętność pracy w tego typu programach lub przynajmniej pozytywne nastawienie do nich.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem [przedmiotu] jest poznanie i ukształtowanie zdolności doboru adekwatnych metod analizy przestrzennej do rozwiązania problemów geograficznych z zastosowaniem narzędzi systemów informacji geograficznej (GIS). Wykładom i ćwiczeniom (w laboratorium komputerowym) towarzyszy kurs na platformie e-learning.

Ćwiczenia pozwalają na rozszerzenie umiejętności operowania narzędziami GIS. Wykład stanowi podstawę teoretyczną zadań praktycznych na ćwiczeniach. Na ćwiczeniach wykorzystywane są elementy infrastruktury danych przestrzennych dostępne w sieci. Ten kurs pozwoli poznać GIS od bardziej praktycznej strony, zapoznając z konkretnymi narzędziami analiz przestrzennych, ich zastosowaniem i pozwalając na rozwiązanie konkretnych (przykładowych) problemów geograficznych.

Pełny opis:

W trakcie wykładu prezentowane będą różne podejścia do analiz przestrzennych (na wybranych przykładach , case studies) typowych problemów geograficznych zaczerpniętych z doświadczeń prowadzącego, problematyki prezentowanej na międzynarodowych konferencjach (kartograficznych i geograficznych, ICC, IGU) oraz z literatury przedmiotu (przykłady podręcznikowe).

Ćwiczenia będą składały się z części: poznania dobrych praktyk i części praktycznej. Zaczynając od poznania możliwości, jakie oferują narzędzia informatyczne geografom, przedstawione będą przykłady zaawansowanych analiz przestrzennych prowadzonych przez naukowców z całego świata i sposoby przedstawiania wyników. M.in. zaawansowane wyszukiwanie, wczytywanie, wyszukiwanie danych przestrzennych, tworzenie relacji między obiektami, w tym stosowanie narzędzi transformacji danych przestrzennych (geoprocessing), najczęściej stosowane podejścia do analizy przestrzenne stosowane w geografii społeczno-ekonomicznej i geografii fizycznej (m.in. narzędzia analizy rastrowej i cyfrowy model terenu). Bardziej zaawansowany poziom dotyczy przykładowych metod automatyzacji pracy w systemach GIS (scripting).

Literatura:

Bartłomiej Iwańczak, 2016, QGIS. Tworzenie i analiza map

Anita Graser, 2016, Learning QGIS - Third Edition

Robert Szczepanek, 2013, Systemy Informacji Geograficznej z Quantum GIS – część I

Szczepanek, R., Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, & Wydawnictwo. (2017). Systemy informacji przestrzennej z QGIS: Podręcznik akademicki. Cz. 1 i 2 Cz. 1 i 2. Wydawnictwo PK.

Dariusz Gotlib, Adam Iwaniak, Robert Olszewski, 2008, GIS. Obszary zastosowań

Jacek Urbański, 2008, GIS w badaniach przyrodniczych

Paul Longley, Michael Goodchild, David Maguire, David Rhind, 2006, GIS. Teoria i praktyka

Piotr Werner, 2004, Wprowadzenie do systemów geoinformacyjnych

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia; Po zajęciach student będzie dostrzegał związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i (geo)informatycznych;

K_W04: pozna możliwe zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu geografii i geoinformatyki;

K_W10: zaznajomi się z praktyką metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska przyrodnicze i społeczne w przestrzeni geograficznej, znając źródła danych przestrzennych i umiejąc je wybrać do opisu i rozwiązania problemu badawczego

K_U03: poszerzy kompetencje zawodowe i wiedzę geograficzną z uwzględnieniem nowoczesnych technologii

K_U06: nabędzie umiejętność wykonania opracowania kartograficznego i wizualizacji danych przestrzennych z wykorzystaniem aplikacji GIS.

Metody i kryteria oceniania:

W części praktycznej oceniane będą wykonywane wybrane zadania na ćwiczeniach. W części teoretycznej trzeba będzie umieścić na platformie e-learningowej znalezione w sieci ciekawe przykłady metod analiz przestrzennych.

Zaliczenie ćwiczeń: kontrola obecności, poprawna realizacja zadań projektowych, przygotowanie prac cząstkowych – zwłaszcza w

zakresie opisowej interpretacji wyników prac projektowych i analitycznych, aktywność w trakcie zajęć, m.in. udział w dyskusji.

Ocena końcowa: na podstawie sumarycznej oceny wyników i aktywności studenta w realizacji poszczególnych tematów cząstkowych.

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)