Geografia fizyczna stosowana
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-GFS |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Geografia fizyczna stosowana |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (ścieżka geoinformatyczna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka fizycznogeograficzna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (ścieżka społeczno-ekonomiczna) - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z aplikacyjnym wymiarem geografii fizycznej kompleksowej. Zajęcia mają formę wykładu konwersatoryjnego (wprowadzenia teoretycznego do prezentowanych zagadnień) z dyskusją tematyczną. |
Pełny opis: |
Tematyka konwersatorium: GEOMORFOLOGIA • Geomorfologia stosowana – wprowadzenie do zagadnień; • Geoindykatory – zastosowanie, ochrona strefy litoralnej; • Procesy stokowe (ruchy masowe, skutki działalności człowieka, metody zapobiegania); • Procesy glacjalne i peryglacjalne – badania geomorfologiczne w ocenie dynamiki zmian tych systemów i ich wykorzystanie; • Erozja wodna – spłukiwanie – zagrożenie proces, konsekwencje gospodarcze – metody ochrony przed erozją; • Procesy fluwialne a działalność człowieka i problemy zagospodarowania dolin; • Ocena uwarunkowań geomorfologicznych pod zainwestowanie budowlane. GEOEKOLOGIA • Kierunki badań geografii fizycznej kompleksowej, • Zastosowania praktyczne zintegrowanych badań środowiska przyrodniczego, • Metody ocen środowiska przyrodniczego, ze szczególnym uwzględnieniem ich roli w planowaniu przestrzennym, • Praktyczne i formalnoprawne aspekty ochrony przyrody i krajobrazu na poziomie krajowym i Unii Europejskiej, • Udział społeczeństwa w ochronie przyrody i krajobrazu, ze szczególnym uwzględnieniem roli konsultacji społecznych, • Zastosowanie koncepcji usług ekosystemowych i wielofunkcyjnego użytkowania ekosystemów, • Rola edukacji formalnej i poza formalnej w ochronie przyrody i krajobrazu. HYDROLOGIA • zapotrzebowania na wodę w Polsce • rodzaju i dostępności zasobów wodnych w Polsce; • oceny zagrożeń związanych z niedoborem i nadmiarem wody; • monitoringu hydrologicznego; • tematycznych materiałów kartograficznych. Ponadto, omawiane są źródła informacji hydrologicznej (bazy danych pomiarowych, mapy hydrograficzne). Część uwagi poświęcona jest prognozom zjawisk hydrologicznych i rożnym formom ich prezentacji . Analizowane są potencjalne źródła błędów. KLIMATOLOGIA • Przedmiot badań klimatologii stosowanej, historia rozwoju tej dyscypliny oraz jej główne narzędzia badawcze. • Wpływ warunków klimatycznych na organizm człowieka - podstawy bioklimatologii. • Wpływ warunków klimatycznych na rolnictwo - podstawy agroklimatologii i fenologii. • Rola klimatu w architekturze, budownictwie i planowaniu przestrzennym - podstawy klimatologii urbanistycznej. • Wpływ warunków klimatycznych na wybrane dziedziny działalności człowieka: transport i komunikację, energetykę, finanse i ekonomię. • Uwarunkowania klimatyczne rozwoju turystyki i rekreacji, podstawy meteorologii sportu. • (Poszczególne zagadnienia mogą być poruszane w dowolnej kolejności, na więcej niż jednym wykładzie) Nakład pracy studenta: 2 ECTS – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach 1 ECTS - wkład własny studenta - zapoznanie z literaturą i przygotowanie do udziału w konwersatorium, przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie. |
Literatura: |
Literatura będzie podawana systematycznie w czasie zajęć. Przykłady: GEOMORFOLOGIA • Allison R. J. (red.) 2002, Applied geomorphology Wiley & Sons, LTD. • Babiński Z. 2002, Wpływ zapór na procesy korytowe, ze szczególnym uwzględnieniem stopnia wodnego „Włocławek” Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz. • Banasik K., Skibiński J., Górski D. 1995, Metody oceny erozji powierzchniowej i akumulacji rumowiska w zbiornikach [w:] Metodyka zagospodarowania zasobów wodnych w małych zlewniach rzecznych, Wyd. SGGW, Warszawa. • Cooke R.U., Doornkamp J.C. 1990, Geomorphology in Environmental Management, Oxford, London. • Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszyńska M., Smolska E., Rutkowski J. 2001, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, WGiSR UW, Warszawa. • Pruszak Z., 1998, Dynamika brzegu i dna morskiego IBW PAN, Gdańsk. • Przedwojski B. 1998, Morfologia rzek i prognozowanie procesów rzecznych, Wydaw. Akademii Rolniczej, Poznań . GEOEKOLOGIA • Bródka S. (red.).2010. Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego; Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań • Richling A., Solon J. 2002. Ekologia krajobrazu. PWN, Warszawa • Symonides E. 2014. Ochrona Przyrody. PWN, Warszawa • Strona internetowa Komisji Europejskiej w zakresie ochrony przyrody: https://ec.europa.eu/environment/nature/index_en.htm • Aktualne opracowania naukowe, popularnonaukowe i aplikacyjne przekazane przez prowadzącą do dyskusji podczas zajęć. HYDROLOGIA Byczkowski A. Hydrologia ogólna, t. 1-2, wyd. SGGW Gutry-Korycka M., Sadurski A. , Kundzewicz Z. W., Pociask-Karteczka J, Skrzypczyk L., 2014 Zasoby wodne a ich wykorzystanie Nauka 1, 77-98 Kundzewicz Z., Zalewski M., Kędziora A, Pierzgalski E. Zagrożenia związane z wodą 2010, Nauka 4, 87-96 Pocisk-Karteczka J. (red.) 2003, Zlewnia. Właściwości i procesy. Wyd UJ. Tokarczyk T, Szalinska W. Otop I., Bedryj M., 2017, Zarządzanie ryzykiem suszy. Monografie Komit. Gosp. Wodnej PAN z 40 KLIMATOLOGIA • Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa. • Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, IGiPZ PAN, Warszawa. • Durschmied E., 2001, Jak pogoda zmieniała losy wojen i świata, Amber, Warszawa. • Jafernik H., Wilczek Z., Ziarko J., 2000, Meteorologiczna osłona działań lotnictwa, Bellona, Warszawa. • Janiszewski S., 2010, Podstawy meteorologii lotniczej, WPK J. Skalmierskiego, Katowice. • Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka, PAN IGiPZ Monografie 1,Warszawa. • Lewińska J., 2000, Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie. IGPiK. • Oke T.R. 1987, Boundary layer climates, Routledge, London-New York. • Preś J., 2007, Zarządzanie ryzykiem pogodowym, Wyd. CeDeWu, Warszawa. • Radomski C., 1977, Agrometeorologia, PWN, Warszawa. • Szponar A., Fizjografia urbanistyczna, Warszawa, Wyd. Nauk. PWN, 2003. • Thompson R.D., Perry A. (ed), 1997, Applied climatology, Routledge, London-New York. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W02, K_W03, K_W06, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_K03, K_K04, K_K06 K_W02 Procesy przyrodnicze, teorie tłumaczące ich rozwój, czynniki je kształtujące oraz główne kierunki ich przeobrażeń K_W03 Znaczenie antropopresji w środowisku przyrodniczym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej K_W06 potrzebę ochrony środowiska i zna sposoby działań w tym zakresie K_U01 wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego K_U02 wykorzystywać literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym K_U03 wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych K_U04 zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub projekty K_U06 stosować narzędzia geoinformatyczne do monitoringu środowiska i analizy przestrzennej, wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych K_U07 prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi K_U08 uczestniczyć w debacie geograficznej, dyskutować, zajmować stanowisko K_U09 Współdziałać, zorganizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności K_K03 podjęcia działań związanych z upowszechnianiem dokonań naukowych K_K04 do wypełniania oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi K_K06 działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologicznych, społecznych i gospodarczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium kończy egzamin, a jego zakres obejmuje tematykę poruszaną podczas poszczególnych bloków (geomorfologia, hydrologia, klimatologia, geoekologia). Egzamin będzie w formie pisemnej. Egzamin pisemny może mieć formę pytań otwartych, testowych jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru. Może zawierać również materiały graficzne do interpretacji i wyjaśnienia). Szczegóły egzaminu będą przedstawione na zajęciach. Na ocenę końcową składa się po 25% wymagań z każdego bloku zajęć. Ocena końcowa: Bardzo dobra: 95% (wszystkich wymagań, ze wszystkich bloków, np pkt. z egzaminu) Dobra: 75% Dostateczna: 55% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Giriat | |
Prowadzący grup: | Dorota Giriat, Maciej Lenartowicz, Monika Lisowska, Barbara Nowicka, Iwona Szumacher | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Giriat | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.