Praktyki pedagogiczne (przyroda-geografia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-1-PRAK-PG-PED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki pedagogiczne (przyroda-geografia) |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty bloku pedagogicznego Wydziału Geografii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Praktyka jest obowiązkowa w przypadku studentów realizujących blok pedagogiczny na studiach I stopnia, na kierunku geografia. W ramach bloku studenci zdobywają przygotowanie do zawodu nauczyciela geografii i przyrody w szkole podstawowej. |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczną w zakresie nauczania przyrody i geografii w szkole podstawowej, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Pełny opis: |
W trakcie praktyk następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych w zakresie nauczania-uczenia się przyrody i geografii w szkole podstawowej poprzez: • zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której student odbywa praktyki, realizowanymi przez nią zadaniami dydaktycznymi, organizacją pracy oraz prowadzoną dokumentacją; • obserwacje czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk: jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; • zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serii lekcji z przyrody i geografii oraz dokonanie analizy zaobserwowanych lub doświadczonych zdarzeń pedagogicznych. • prowadzenie dokumentacji z praktyk. Podejmowane podczas praktyk aktywności i działania wymagają od studenta gotowości do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk, jak również z innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych i wychowawczych. |
Efekty uczenia się: |
Praktyki służą zdobyciu przez studenta kompetencji w zakresie: 1) wiedzy dotyczącej specyfiki szkoły podstawowej, realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji; 2) umiejętności: planowania i przeprowadzania lekcji przyrody i geografii w oparciu o samodzielnie opracowane scenariusze, uwzględniając w nich cele lekcji, metody i form pracy dostosowywane do realizowanych treści, etapu edukacyjnego i dynamiki grupy; przygotowywania pomocy dydaktycznych oraz wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej; dostosowywania sposobu komunikacji do poziomu rozwoju uczniów; kontrolowania i oceniania uczniów; organizowania pracy uczniów w grupach zadaniowych; podejmowania indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi); podejmowania działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad; podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami; 3) postaw: uświadomienie roli i misji nauczyciela w społeczeństwie, odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczniów podczas lekcji (w klasie i poza budynkiem szkoły), otwartości, życzliwości wobec uczniów oraz zaangażowania w realizowanie zadań dydaktycznych, wynikających z programu szkoły podstawowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyk obejmuje sprawdzenie przez uniwersyteckiego opiekuna praktyk dokumentacji sporządzonej przez studenta po zakończeniu praktyk oraz przeprowadzenie indywidualnej rozmowy dotyczącej realizacji praktyk w szkole podstawowej. Na dokumentację składają się: dziennik praktyk, scenariusze lekcji prowadzonych przez studenta, ocena szkolnego opiekuna praktyk oraz zaświadczenie potwierdzające przez szkołę odbycie praktyk. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka jest obowiązkowa w przypadku studentów realizujących blok pedagogiczny na studiach I stopnia, na kierunku geografia. W ramach bloku studenci zdobywają przygotowanie do zawodu nauczyciela geografii i przyrody w szkole podstawowej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.