Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geografia przedsiębiorstw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-12-GPRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geografia przedsiębiorstw
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Konwersatorium obejmuje omówienie podstawowych zagadnień związanych z powstawaniem i rozwojem przedsiębiorstw, szczególnie w odniesieniu do tworzonych przez nie struktur przestrzennych.

Pełny opis:

Geografia przedsiębiorstw bada struktury przestrzenne i zachowania podmiotów gospodarczych. Każdy z nich ma jedną lub wiele lokalizacji, powiązań z dostawcami i klientami, także działającymi w przestrzeni geograficznej.

W ramach zajęć, posługując się głównie metodą wykładu konwersatoryjnego, omawiane są podstawowe zagadnienia przyczyn powstawania, rozwoju struktur organizacyjnych i ekspansji przestrzennej przedsiębiorstw.

Na przykładzie małych i dużych firm prezentowane są reakcje tych podmiotów na zmiany w polityce gospodarczej państwa, tworzenie regionalnych i międzynarodowych sieci produkcji.

Analizowane są różnice w czynnikach lokalizacji, stopniu koncentracji przestrzennej i efektach funkcjonowania przedsiębiorstw sektorów produkcyjnych (rolniczego i przemysłowego).

Sposób, w jaki firmy organizują swoją przestrzeń ma duży wpływ na nie same oraz na stan gospodarki. Szczególnie duże firmy są ważnym ogniwem gospodarki rynkowej, bo odpowiadają za znaczną część decyzji inwestycyjnych i ogromną część decyzji operacyjnych. Dlatego relacje z otoczeniem gospodarczym - od poziomu gminy/powiatu po globalne łańcuchy dostaw - stanowią przedmiot analiz korporacji międzynarodowych, włączając w to lokalizację w specjalnych strefach ekonomicznych, konflikty przestrzenne spowodowane pojawieniem się dużych inwestorów zagranicznych.

Literatura:

Brak jednolitego podręcznika.

Liczne rozproszone źródła prezentowane studentom sukcesywnie w trakcie zajęć.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

1. Zna specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstw różnych sektorów gospodarki

2. Wie, jakimi motywami kierują się przedsiębiorstwa w swoim rozwoju organizacyjnym i przestrzennym.

W zakresie umiejętności student:

1. Potrafi określić strukturę i stopień koncentracji przedsiębiorstw na wybranych obszarze.

2. Potrafi uzasadnić stanowisko różnych stron w konflikcie lokalizacyjnym.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się dwa elementy:

- charakterystyki pięciu zagadnień przygotowanych i przedstawionych przez studentów na zajęciach [50% oceny],

- zaliczenie pisemne na podstawie treści konwersatoriów (10 pytań otwartych) [50% oceny].

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)