Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne problemy środowiskowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-12-GPS-WW
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Fizyka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Globalne problemy środowiskowe
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4
Przedmioty do wyboru, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 6
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 6
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z wybranymi globalnymi problemami środowiskowymi, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które współcześnie narastają ze szczególną intensywnością. Omówione zostaną przyczyny i skutki tych problemów oraz możliwe sposoby ich przezwyciężania.

Przedmiot służy zapoznaniu studentów z naukowym spojrzeniem na współczesne problemy środowiskowe o zasięgu globalnym.

Pełny opis:

Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z problemami środowiskowymi o zasięgu globalnym. Szczególny nacisk położony zostanie na takie przyczyny i skutki globalnego ocieplenia, powiększania się dziury ozonowej, wylesienia, stepowienia i pustynnienia, degradacji zasobów wodnych, obniżenia bioróżnorodności, podstawowych geozagrożeń i wyczerpywania zasobów surowców mineralnych.

Podczas zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

• Identyfikacja podstawowych globalnych problemów środowiskowych

• Ślad ekologiczny (wybrane aspekty)

• Przyczyny i skutki globalnego ocieplenia

• Przyczyny, skala i skutki spadku bioróżnorodności

• Powodzie i procesy osuwiskowe jako problem globalny

• Deforestacja, stepowienie i pustynnienie – stan i perspektywy

• Wykorzystanie energii atomowej – blaski i cienie.

• Wyczerpywanie zasobów naturalnych

• Skala przekształceń środowiska

Literatura:

Rzętała M., Rzętała M.A., Machowski R., 2014. Globalne problemy środowiska przyrodniczego (skrypt). Uniwersytet Śląski, Katowice.

Budnikowski A., 1998. Ochrona środowiska jako problem globalny, PWE, Warszawa.

Śleszyński J., 2016. Footprinting, czyli mierzenie śladu pozostawionego w środowisku. Optimum. Studia Ekonomiczne 1 (79), 56-73.

Kundzewicz Z., 2011. Zmiany klimatu, ich przyczyny i skutki – obserwacje i projekcje. Landform Analysis 15, 39-49.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu przedmiotu student:

wiedza:

zna podstawowe przyczyny i skutki globalnych zagrożeń środowiskowych,

wie, przed jakimi dylematami staje ludzkość w obliczu problemów środowiskowych.

umiejętności:

umie wyjaśnić różnice między problemami lokalnymi i globalnymi,

potrafi wskazywać związki łączące problemy ekologiczne i społeczne.

kompetencje społeczne:

ma świadomość skali światowych problemów ekologicznych,

rozumie potrzebę reagowania na globalne problemy środowiskowe

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie aktywności na zajęciach oraz krótkiej pracy pisemnej na zadany temat.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)