Elementy programowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-EPR-KT | Kod Erasmus / ISCED: |
11.0
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Elementy programowania | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II st. (Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja) - sem. 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami programowania komputerowego wykorzystywanego w danych przestrzennych. Niniejsze zajęcia bazować będą na środowisku Python. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Elementy programowania mają za zadanie zapoznać studentów z podstawami programowania w środowisku do przetwarzania danych przestrzennych. Kluczowym zagadnieniem jest zapoznanie uczestników zajęć z podstawami tworzenia programów oraz ich aplikacji w środowisku GIS (Systemy Informacji Geograficznej). Przedmiot zaczyna się od wprowadzenia podstawowych pojęć oraz korzyści płynących z tworzenia własnych rozwiązań programistycznych. Podczas kolejny zajęć omawiane są funkcje, klasy i obiekty języka Python. Ćwiczenia mają charakter praktycznego zapoznania się z językiem Python, który znajduje szerokie zastosowania w aplikacjach naukowych, w tym w najpopularniejszych pakietach oprogramowania GIS (ArcGIS, QuantumGIS). |
||
Pełny opis: |
Elementy programowania jest to cykl 45 godzin zajęć, które mają za zadanie zapoznać uczestników zajęć z samodzielnym tworzeniem programów komputerowych przydatnych w codziennej pracy z danymi przestrzennymi. Ćwiczenia są prowadzone w środowisku języka Python, który w sposób jasny pozwala na zapoznanie się z regułami tworzenia programów. W środowisku tym funkcjonuje wiele gotowych narzędzi do rozwiazywania konkretnych problemów. Dzięki prostocie i dużych możliwościach języka Python jest on coraz chętniej stosowanych przez środowiska akademickie i profesjonalne. Najpopularniejsze programy komercyjne (ArcGIS) oraz open-sourcowe (QuantumGIS) do przetwarzania danych przestrzennych umożliwiają pełną integrację z funkcjami, programami i skryptami napisanymi w języku Python. Znajomość technik programowania umożliwia tworzenie własnych implementacji nowo publikowanych algorytmów, między innymi z zakresu przetwarzania obrazów, co może znacząco ułatwiać proces obróbki, klasyfikacji, czy interpretacji danych teledetekcyjnych. Celem przedmiotu jest uzmysłowienie studentom koncepcji programowania oraz przedstawienia jak w praktyczny sposób można korzystać z gotowych funkcji oprogramowania lub opracować własne funkcje. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wykonywania prac domowych. Zajęcia w semestrze 2020/2021 zima prowadzone są w formie elektronicznej. |
||
Literatura: |
- „Zanurkuj w Pythonie” – 2012, Wikibooks users - Dowolne podręczniki z zakresu programowania w Pythonie - Dokumentacja ArcPy i ArcGIS |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej, - Rozumie podstawy działania infrastruktury informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych, UMIEJĘTNOŚCI: - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego, - Posługuje się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - Umie działać w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych. Po zajęciach studenci: - rozumieją znaczenie umiejętności programowania w życiu codziennym, pracy naukowej i zawodowej - znają kluczowe zasady tworzenia programów i algorytmów - potrafią napisać własne skrypty w języku Python - wiedzą jak wykorzystać możliwości oprogramowania ArcGIS z poziomu skryptów Python - potrafią przygotować własne proste implementacji algorytmów z zakresu telegeoinformatyki - potrafią zaproponować rozwiązania programistyczne pomocne w realizacji projektów / pracy magisterskiej - wiedzą w jaki sposób rozwijać oraz weryfikować poprawność pracy tworzonych przez siebie programów |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie sprawdziany oceniające stopień przyswojenia aktualnie omawianych zagadnień, prace domowe zadawane po zajęciach. Średnia ważona z powyższych ocen (przy założeniu, że wszystkie cząstkowe oceny są pozytywne) oraz ocena z pisemnego sprawdzianu końcowego posłużą do obliczenia końcowej oceny przedmiotu. Wagi ocen: prace domowe (30%), kartkówki (30%), zaliczenie (40%). Niezaliczone kartkówki można poprawiać w terminie dwóch tygodniu od momentu powrotu z nieobecności lub niezaliczenia kartkówki. Niezaliczony sprawdzian zaliczeniowy można poprawić w terminie dwóch tygodni. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Edwin Raczko | |
Prowadzący grup: | Edwin Raczko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.