Ekstremalne zjawiska przyrodnicze we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-EZP-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ekstremalne zjawiska przyrodnicze we współczesnym świecie | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia globalizacji) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 4 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wykład wprowadza studentów w koncepcje towarzyszące zagrożeniom naturalnym (abiotycznym) i działalności człowieka. Poświęcony jest różnorodnym aspektom groźnych zjawisk przyrodniczych. Przybliża różnice i punkty wspólne dla odległych regionów świata dotykanych ekstremalnymi zjawiskami naturalnymi i klęskami żywiołowymi. |
||
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. |
||
Pełny opis: |
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną typy groźnych zjawisk przyrodniczych (szczególnie abiotycznych, ale i biotycznych), regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko, podatność na zagrożenia. Redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. |
||
Literatura: |
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press Keller E.A., Vecchio D.E, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny, t. LXVIII, z.1-2, str. 67-78 Plit F., 1980, Klęski żywiołowe jako czynnik ograniczający rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata. Przykłady posuchy w strefie Sahelu, [w:] Klęski żywiołowe a rozwój gospodarczy krajów Trzeciego Świata. IGiPZ PAN, zeszyt 3 Rucińska D., 2012, Ekstremalne zjawiska przyrodnicze a świadomość społeczna. Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Wybrane artykuły naukowe i raporty (w języku polski i angielskim). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna przestrzenną i czasową lokalizację zagrożeń naturalnych (abiotycznych i biotycznych) na świecie, różnice terminologiczne oraz znaczenie kluczowych pojęć specjalistycznych; współczesne koncepcje naukowe dotyczące redukcji ryzyka klęsk żywiołowych; Umiejętności: student potrafi różnicować skutki ekstremalnych zjawisk w zależności od regionu świata oraz wskazać metody łagodzenia tych skutków; wymienia organizacje międzynarodowe działające na rzecz łagodzenia skutków i redukcji ryzyka oraz rozumie ich funkcjea, jak również organizacje krajowe; wymienia organizacje zajmujące się gromadzeniem danych o zagrożeniach naturalnych i klęskach żywiołowych. Kompetencje: Student posiada świadomość zagrożeń naturalnych wystarczającą do podejmowania odpowiedzialnych działań w zakresie minimalizacji skutków groźnych zjawisk przyrodniczych, szczególnie zjawisk abiotycznych. Rozumie zasady redukcji ryzyka klęsk żywiołowych. Postawa: Student wykazuje się zachowaniem etycznym wobec ludzi dotkniętych klęską żywiołową; jest gotowy do podejmowania działań prewencyjnych oraz pomocy ludziom stosując adekwatne narzędzia systemowe. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny składać się będzie z 5 pytań. Zaliczenie od 60% poprawności (ocena dst.), 80% (db.), od 90% (b.db.). Zrozumienie omawianych koncepcji i problemów oraz relacji przyroda - człowiek w kontekście ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. W okresie epidemii, zajęcia i egzamin pisemny odbędą się on-line. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Rucińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Rucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Rucińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Rucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykład wprowadza studentów w koncepcje towarzyszące zagrożeniom naturalnym (abiotycznym) i działalności człowieka. Poświęcony jest różnorodnym aspektom groźnych zjawisk przyrodniczych. Przybliża różnice i punkty wspólne dla odległych regionów świata dotykanych ekstremalnymi zjawiskami naturalnymi i klęskami żywiołowymi. Wykład będzie poświęcony minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. | |
Pełny opis: |
Wykład będzie poświęcony ekstremalnym zjawiskom przyrodniczym na świecie oraz minimalizacji skutków zagrożeń naturalnych, na które współcześnie narażony jest człowiek. Przedstawione zostaną typy groźnych zjawisk przyrodniczych (szczególnie abiotycznych, ale i biotycznych), regiony zagrożone ich występowaniem na świcie (również w Polsce) oraz możliwości minimalizowania negatywnych skutków ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Studenci poznają najważniejsze źródła informacji na ten temat, jak również zakres znaczeniowy wybranych pojęć specjalistycznych, m.in. zagrożenie, klęska żywiołowa, ekstremalne zjawisko przyrodnicze, ryzyko, podatność na zagrożenia. Redukcja ryzyka klęsk żywiołowych. | |
Literatura: |
McGuire B., Burton P., Kilburn Ch. and Willetts o. , 2004, World Atlas of Natural Hazards, Oxford University Press Keller E.A., Vecchio D.E, Natural Hazards: Earth's Processes as Hazards, Disasters, and Catastrophes, Pearson, NJ Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny, t. LXVIII, z.1-2, str. 67-78 Plit F., 1980, Klęski żywiołowe jako czynnik ograniczający rozwój ekonomiczny krajów Trzeciego Świata. Przykłady posuchy w strefie Sahelu, [w:] Klęski żywiołowe a rozwój gospodarczy krajów Trzeciego Świata. IGiPZ PAN, zeszyt 3 Rucińska D., 2012, Ekstremalne zjawiska przyrodnicze a świadomość społeczna. Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych. Wybrane artykuły naukowe i raporty (w języku polski i angielskim). | |
Uwagi: |
Egzamin pisemny składać się będzie z 5 pytań. Zaliczenie od 60% poprawności (ocena dst.), 80% (db.), od 90% (b.db.). Zrozumienie omawianych koncepcji i problemów oraz relacji przyroda - człowiek w kontekście ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Zajęcia i egzamin pisemny będą przeprowadzone on-line (Zoom, E-Learnig WGSR). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.