Geografia ekonomiczna a problemy globalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-GEG-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Geografia ekonomiczna a problemy globalne | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | W założeniu studenci mają przypomnieć sobie poznane wcześniej kategorie ekonomiczne. Na tej bazie poznać i zanalizować podstawowe przemiany gospodarcze zachodzące w różnych częściach świata z perspektywy gospodarki globalnej. Szczególny nacisk postawiony zostanie na zrozumienie pozytywnych i negatywnych obliczy globalizacji w odniesieniu do krajów rozwijających się, w zależności od stopnia ich dotychczasowego rozwoju. Omawiane będą zagadnienia związane z gospodarką człowieka, ograniczeniami przyrodniczymi, barierami społeczno-kulturowymi. Zajęcia w formie zdalnej. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Na zajęciach omówione zostaną podstawowe kwestie z zakresu geografii ekonomicznej jak uwarunkowania przyrodnicze, praca, rozwój przemysłu, rolnictwa i usług. Rozważane one będą w świetle różnych koncepcji rozwoju przestrzennego gospodarki na świecie, od teorii modernizacji przez teorie zależności po koncepcję globalizacji jako zespołu zależności ekonomicznych, społecznych, technologicznych, politycznych i związanych ze środowiskiem przyrodniczym. |
||
Pełny opis: |
Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia: 1. Proces globalizacji; scenariusze rozwoju; miary oraz wskaźniki globalizacji. 2. Teorie rozwoju przestrzennego (od modernizacji, przez teorie zależności po wizje rozwoju alternatywnego, wartościowanie globalizacji). 3. Tworzenie specjalnych stref ekonomicznych jako dynamizacja rozwoju w krajach rozwijających się. 4. Wyzwania rozwoju gospodarczego w krajach biednych. Modele rozwoju gospodarczego. 5. Edukacja a rozwój w dobie globalizacji; gospodarka oparta na wiedzy. 6. Rynek pracy w zglobalizowanej gospodarce, praca zdalna, rozwiązania innowacyjne a bezrobocie, praca gwarantowana a dochód podstawowy. 7. Korporacje transnarodowe, fundusze na badania i rozwój. 8. Nowe trendy w turystyce zglobalizowanej. 9. Klastering, przemysł nowoczesnych technologii, grona przemysłowe. |
||
Literatura: |
Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa. Kuciński K., (red.), 2011, Glokalizacja, Difin, Warszawa Kuciński K. (red.), 2013, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Warszawa Samuelson P., Nordhaus W., 2004, Ekonomia, t. 2 , wydanie II, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa |
||
Efekty uczenia się: |
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do wpływu globalizacji na gospodarkę krajów świata w kontekście zachowań człowieka mieszkającego w różnych kręgach kulturowych K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować najbardziej charakterystyczne zjawiska gospodarcze w Polsce i na świecie K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań przyrodniczych i poza przyrodniczych zróżnicowanego rozwoju gospodarczego państw świata K_W14 ma świadomość różnorodności zagrożeń globalnych dla ludzi i gospodarki i w konsekwencji ich wpływu na sytuację społeczno- polityczną państw świata K_U02 potrafi wskazać źródła różnic w poziomie życia mieszkańców różnych krajów świata K_U04 potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii i geografii gospodarczej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy dotyczące gospodarki a współczesnymi trendami w rozwoju świata K_U09 potrafi zastosować wiedzę z zakresu geografii gospodarczej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U21 posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki globalizacji z uwzględnieniem metod naukowych K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej państw świata i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia różnych koncepcji gospodarczych mieszkańców współczesnego świata K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu w zakresie poszukiwania najskuteczniejszych i najtańszych metod zapobiegania negatywnym skutkom globalizacji K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania wiedzy z zakresu geografii gospodarczej, a szczególnie nierówności rozwoju gospodarczego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia. Część ćwiczeń będzie miała charakter dyskusji panelowych Wymagana obecność na ćwiczeniach. Możliwa jedna nieusprawiedliwiona nieobecność. Egzamin kończący wykład - forma pisemna. Podejście do egzaminu możliwe po zaliczeniu ćwiczeń. zaliczenie w formie zdalnej Możliwe dwie nieobecności. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podhorodecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.