Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konflikty lokalne i regionalne w Ameryce Łacińskiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-KAM-GL
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konflikty lokalne i regionalne w Ameryce Łacińskiej
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Zastosowanie metod statystycznych w geografii świata 1900-3-ZMS-GSW

Założenia (opisowo):

Wykłady mają na celu ukazanie i przedyskutowanie (głównie podczas ćwiczeń) złożonych relacji między środowiskiem a człowiekiem i jego zachowaniami ekonomicznymi, postrzeganych w kategoriach konfliktu o zasoby. Obszarem odniesienia jest Ameryka Łacińska, a zwłaszcza Ameryka Południowa, gdzie współcześnie konflikty takie występują najczęściej i przybierają ostre formy.

Ćwiczenia polegają na pracy projektowej i uczą wnioskowania z wykorzystaniem metod statystycznych (projekt dotyczy konfliktów środowiskowych w wybranych państwach Ameryki Łacińskiej).


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pierwsze zajęcia są poświęcone ogólnym definicjom konfliktów. Zaś na kolejnych zostaną omówione współczesne i historyczne konflikty o zasoby (zwane też konfliktami środowiskowymi), ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społeczno-gospodarczej krajów Ameryki Łacińskiej, w których ubóstwo (niedostatek dóbr) jest podstawową przyczyna konfliktów. Konflikty, które są omawiane na zajęciach jako przykłady to przede wszystkim konflikty rzeczowe wynikające z niesprawiedliwego podziału dóbr, oraz konflikty interesów, których podłożem jest rywalizacja o pewne dobra lub udział w ich posiadaniu, dostępie itp.

Pełny opis:

Wykłady: omawiane są konflikty (geneza, przebieg, struktura, skutki) i sytuacje konfliktowe w ogóle, a także warunki, w których konflikty mogą wystąpić i potencje następstwa, które mogą one rodzić.

Większa część wykładów dotyczy konfliktów o zasoby i sposoby zagospodarowania: Zarzewiem większości konfliktów o zasoby jest sytuacja społeczno-gospodarcza krajów Ameryki Łacińskiej (kraje rozwijające się, kraje globalnego Południa, analfabetyzm), w których ubóstwo (niedostatek dóbr), słabość demokracji, korupcja są podstawową przyczyną niezadowolenia części ludności i rodzi konflikty. Przykłady, które są omawiane na zajęciach to przede wszystkim konflikty rzeczowe, konflikty interesów wynikające z niesprawiedliwego podziału dóbr, rywalizacja o nie lub o udział w ich posiadaniu oraz konflikty idei. Najsłabszą stroną konfliktów, z reguły przegraną, są ludy tubylcze. Padają one ofiarą firm eksploatujących ropę naftową, eksploatujących lasy w celu uzyskania drewna, działających w imieniu producentów soi i trzciny cukrowej itd. Nieskrępowana eksploatacja zasobów przez firmy krajowe i międzynarodowe koncerny (korporacje) rodzi konflikty innego rodzaju, wynikające ze słabości państw, na terenie których działają. Jest to państwo - obcy kapitał niosący zagrożenie dla środowiska, także dla terenów prawnie chronionych (parków narodowych). Państwo nie ma środków na ochronę terenów zagrożonych.

Ponadto zostaną omówione konflikty o przestrzeń miejską i podmiejską w Ameryce Łacińskiej, hiperprzestępczość w Ameryce Centralnej - przyczyny, skutki i środki zaradcze (ze szczególnym uwzględnieniem wymuszeń), konfliktogenny charakter sektora nieformalnego w Ameryce Łacińskiej, młodzieżowe ruchy społeczne w dobie internetu a konflikty lokalne w Ameryce Łacińskiej, zagrożenie terrorystyczne w Ameryce Łacińskiej, kartele narkotykowe w Meksyku.

Ćwiczenia: polegają na realizacji - wspólnie całą grupą - projektu badawczego: konceptualizacji i operacjonalizacji badań nad konfliktami środowiskowymi w wybranych państwach Ameryki Łacińskiej, interpretacji wyników analiz oraz na ich prezentacji. Dane do analizy zostaną zgromadzone i przetworzone z wykorzystaniem Atlasu Sprawiedliwości Środowiskowej. Tworzenie bazy danych i analiza statystyczna zostaną przeprowadzone w programie Excel i SPSS, a prezentacja wyników - z wykorzystaniem pakietu Microsoft Office.

Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się.

Wykład: 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach, 1,5 ECTS (45 godz.) - wkład własny studenta, w tym 15 godz. zapoznanie z literaturą, 30 godz. przygotowanie do egzaminu ustnego.

Ćwiczenia: 0,5 ECTS (15 godz.) - godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach, w tym w dyskusjach nad konceptualizacją i operacjonalizacją badania projektowego; oraz zaprezentowanie wyników analizy w formie ustnej; 2 ECTS (50 godz.) - wkład własny studenta, w tym 35 godz. przygotowanie bazy danych, 15 godz. opracowanie multimedialnej prezentacji z wynikami badań i wykonanie pisemnego raportu końcowego.

Literatura:

Bozigar M., Gray C.L., Bilsborrow R.E., 2016, Oil Extraction and Indigenous Livelihoods in the Northern Ecuadorian Amazon, World Development, t. 78, 125–35.

Czerny M., 2015, Ameryka Środkowa – trudne sąsiedztwo na przesmyku między Meksykiem i Ameryką Południową, Studia z Geografii Politycznej i Historycznej, t. 4, 37–54.

Czerny M., Czerny A., 2017, Geograficzne aspekty ochrony dziedzictwa kulturowego w Ameryce Łacińskiej, Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, t. 52, 40-54.

Díaz A., Padilla C., 2018, Conflictos mineros en América Latina: extracción, saquero y agresión. Estado de situación en 2017, Observatorio de Conflictos Mineros de América Latina.

García Pérez J., 2005, Conflictos territoriales y luchas fronterizas en América Latina durante los siglos XIX y XX, Norba. Revista de Historia, t. 18, 215-41.

Haslam P.A, Tanimoune N.A., 2016, The Determinants of Social Conflict in the Latin American Mining Sector: New Evidence with Quantitative Data, World Development, t. 78, 401–19.

Lisińska M., 2017, Stan bezpieczeństwa w Ameryce Łacińskiej w 2016 roku, Przegląd Strategiczny, nr 10, 529–45.

Luján P.M., 2017, Geopolítica, conflictos fronterizos en América Latina, Revista Geopolítica Transfronteiriça, t. 1, nr 1, 1–14.

Łaciński P., 2017, Wyzwania i uwarunkowania stabilności geopolitycznej Ameryki Łacińskiej, Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, t. 3, nr 97, 5–17.

UNDP, 2013, Understanding social conflict in Latin America, United Nations Development Programme, La Paz.

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13 / K_U07, K_U08 / K_K02

Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13 / S2_U07, S2_U08 / S2_K02

WIEDZA: Absolwent zna i rozumie:

- przyczyny (podłoże) konfliktów w relacjach człowiek - środowisko w krajach Ameryki Łacińskiej (szerzej w krajach rozwijających się) w warunkach ograniczonego dostępu do różnych dóbr, niedożywienia, analfabetyzmu słabości struktur państwa;

- strukturę konfliktów o zasoby w Ameryce Łacińskiej;

- następstwa (faktyczne i możliwe) konfliktów o zasoby w Ameryce Łacińskiej, które w świetle współczesnej wiedzy prowadzą do degradacji środowiska i są zagrożeniem dla coraz mniej licznych i coraz mniej liczebnych grup ludności tubylczej.

- podstawową terminologię z zakresu sprawiedliwości środowiskowej, ze szczególnych uwzględnieniem specyfiki latynoamerykańskiej,

- historię konfliktów lokalnych i regionalnych w Ameryce Łacińskiej.

UMIEJĘTNOŚCi: Absolwent potrafi:

- wyszukiwać informacje i dane o konfliktach środowiskowych w Ameryce Łacińskiej;

- zdobywać umiejętności badawcze pozwalające na formułowanie problemów, pytań, celów, hipotez badawczych w zakresie konfliktów środowiskowych w Ameryce Łacińskiej;

- dobierać, stosować i interpretować wyniki odpowiednich metod analizy dotyczących konfliktów środowiskowych, mając na uwadze przyjęte hipotezy i dostępne dane;

- uczestniczyć w dyskusji na temat konfliktów środowiskowych w Ameryce Łacińskiej;

- zaprezentować wyniki analizy prostego problemu badawczego w zakresie konfliktów środowiskowych w Ameryce Łacińskiej w formie pisemnej i ustnej.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Absolwent jest gotów do:

- pracy w projekcie badawczym realizowanym w grupie w zakresie konfliktów środowiskowych w Ameryce Łacińskiej;

- przeprowadzania krytycznej analizy sytuacji konfliktowych w Ameryce Łacińskiej;

- uświadamia sobie szanse i zagrożenia związane z konfliktami lokalnymi i regionalnymi w Ameryce Łacińskiej;

- zrozumienia wagi konfliktów środowiskowych jako katalizatorów zmian w Ameryce Łacińskiej.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady: Lista obecności nie jest sprawdzany (wykłady nie są obowiązkowe). Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego z zagadnień poruszanych na wykładach i zawartych w podanej literaturze.

Ćwiczenia: Możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona (inne nieobecność trzeba usprawiedliwić). Oceniane są: aktywność na zajęciach, zwłaszcza w dyskusjach nad projektem badawczym i tematyką konfliktów środowiskowych w Ameryce Łacińskiej (40% oceny), opracowanie bazy danych (20%), prezentacja wyników analiz w formie wystąpienia na ostatnich zajęciach, które jest wspomagane prezentacją multimedialną (20%), raport końcowy z badań (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kałaska
Prowadzący grup: Ewelina Biczyńska, Maciej Kałaska, Jerzy Makowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Kałaska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)