Konflikty lokalne i regionalne w Ameryce Łacińskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KAM-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Konflikty lokalne i regionalne w Ameryce Łacińskiej | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wykłady mają na celu ukazanie i przedyskutowanie (głównie podczas ćwiczeń) złożonych relacji między środowiskiem a człowiekiem i jego zachowaniami ekonomicznymi, postrzeganych w kategoriach konfliktu o zasoby. Obszarem odniesienia jest Ameryka Łacińska, a zwłaszcza Ameryka Południowa, gdzie współcześnie konflikty takie występują najczęściej i przybierają ostre formy. Ćwiczenia polegają na pracy projektowej i uczą wnioskowania z wykorzystaniem metod statystycznych (projekt dotyczy konfliktów środowiskowych w wybranych państwach Ameryki Łacińskiej). |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Pierwsze zajęcia są poświęcone ogólnym definicjom konfliktu i sytuacji konfliktowych. A w odniesieniu o konflikty o zasoby zwrócenie uwagi na sytuację społeczno-gospodarczą krajów Ameryki Łacińskiej (kraje rozwijające się, kraje globalnego południa), w których ubóstwo (niedostatek dóbr) jest podstawową przyczyna konfliktów. Konflikty, które są omawiane na zajęciach jako przykłady to przede wszystkim konflikty rzeczowe wynikające z niesprawiedliwego podziału dóbr, oraz konflikty interesów, których podłożem jest rywalizacja o pewne dobra lub udział w ich posiadaniu, dostęp itp. |
||
Pełny opis: |
Wykłady: omawiane są konflikty i sytuacje konfliktowe w ogóle, a także warunki, w których konflikty mogą wystąpić i występują. 1. Konflikty o zasoby i sposoby zagospodarowania:Zarzewiem większości konfliktów o zasoby jest sytuacja społeczno-gospodarcza krajów Ameryki Łacińskiej (kraje rozwijające się, kraje globalnego Południa, analfabetyzm), w których ubóstwo (niedostatek dóbr), słabość demokracji, korupcja są podstawową przyczyną niezadowolenia części ludności i rodzi konflikty. Przykłady, które są omawiane na zajęciach to przede wszystkim konflikty rzeczowe,konflikty interesów wynikające z niesprawiedliwego podziału dóbr, rywalizacja o nie lub o udział w ich posiadaniu oraz konflikty idei. Najsłabszą stroną konfliktów, z reguły przegraną, są ludy tubylcze. Padają one ofiarą firm eksploatujących ropę naftową, eksploatujących lasy w celu uzyskania drewna lub działających w imieniu producentów soi i trzciny cukrowej. Nieskrępowana eksploatacja zasobów przez firmy krajowe i międzynarodowe koncerny (korporacje) rodzi konflikty innego rodzaju, wynikające ze słabości państw, na terenie których działają. Jest to państwo - obcy kapitał niosący zagrożenie dla środowiska, także dla terenów prawnie chronionych (parków narodowych). Państwo nie ma środków na ochronę terenów zagrożonych. 2. Konflikty o przestrzeń miejską i podmiejską. 3. Granice w Ameryce Południowej - dziedzictwo kulturowe i jego przemyt. 4. Przestępczość w Ameryce Centralnej - przyczyny i środki zaradcze. 5. Konfliktogenny charakter sektora nieformalnego. 6. Młodzieżowe ruchy społeczne w dobie internetu. Ćwiczenia: polegają na gromadzeniu, przetwarzaniu i analizie danych o konfliktach środowiskowych w wybranych państwach Ameryki Łacińskiej zaczerpniętych z Atlas of Environmental Justice. Tworzenie bazy danych i ich analiza statystyczna odbywa się w programie Excel i SPSS. |
||
Literatura: |
Bozigar M., Gray C.L., Bilsborrow R.E., 2016, Oil Extraction and Indigenous Livelihoods in the Northern Ecuadorian Amazon, World Development, t. 78, 125–35. Czerny M., 2015, Ameryka Środkowa – trudne sąsiedztwo na przesmyku między Meksykiem i Ameryką Południową, Studia z Geografii Politycznej i Historycznej, t. 4, 37–54. Czerny M., Czerny A., 2017, Geograficzne aspekty ochrony dziedzictwa kulturowego w Ameryce Łacińskiej, Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, t. 52, 40-54. Díaz A., Padilla C., 2018, Conflictos mineros en América Latina: extracción, saquero y agresión. Estado de situación en 2017, Observatorio de Conflictos Mineros de América Latina. García Pérez J., 2005, Conflictos territoriales y luchas fronterizas en América Latina durante los siglos XIX y XX, Norba. Revista de Historia, t. 18, 215-41. Haslam P.A, Tanimoune N.A., 2016, The Determinants of Social Conflict in the Latin American Mining Sector: New Evidence with Quantitative Data, World Development, t. 78, 401–19. Lisińska M., 2017, Stan bezpieczeństwa w Ameryce Łacińskiej w 2016 roku, Przegląd Strategiczny, nr 10, 529–45. Luján P.M., 2017, Geopolítica, conflictos fronterizos en América Latina, Revista Geopolítica Transfronteiriça, t. 1, nr 1, 1–14. Łaciński P., 2017, Wyzwania i uwarunkowania stabilności geopolitycznej Ameryki Łacińskiej, Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, t. 3, nr 97, 5–17. UNDP, 2013, Understanding social conflict in Latin America, United Nations Development Programme, La Paz. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13, K_U07, K_U08, K_K02 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13, S2_U07, S2_U08, S2_K02 Poznanie warunków (podłoża) w jakich mogą wystąpić konflikty w relacjach człowiek - środowisko w krajach Ameryki Łacińskiej (szerzej w krajach rozwijających się) w warunkach ograniczonego dostępu do różnych dóbr, niedożywienia, analfabetyzmu słabości struktur państwa. Poznanie możliwych następstw konfliktów o zasoby, które w świetle współczesnej wiedzy prowadzą do degradacji środowiska i są zagrożeniem dla coraz mniej licznych i coraz mniej liczebnych grup ludności tubylczej. Umiejętności: kształtowanie krytycznego myślenia, formułowanie pytań, celów i hipotez badawczych, weryfikacja hipotez z wykorzystaniem metod statystycznych (praca w SPSS). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Lista obecności nie jest sprawdzany (wykłady nie są obowiązkowe). Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu ustnego z zagadnień poruszanych wyłącznie na wykładach. Ćwiczenia: Możliwa jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona (inne nieobecność trzeba usprawiedliwić). Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywność na zajęciach oraz prezentacja wyników pracy projektowej dotyczącej konfliktów środowiskowych (wystąpienie na ostatnich zajęciach). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Maciej Kałaska | |
Prowadzący grup: | Mirosława Czerny, Maciej Kałaska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Brak protokołu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.