Konflikty lokalne i regionalne w Europie i Ameryce Północnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-KEU-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Konflikty lokalne i regionalne w Europie i Ameryce Północnej | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | - |
||
Tryb prowadzenia: | w terenie |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z genezą, strukturą i dynamiką wybranego konfliktu lokalnego lub regionalnego w Europie lub Ameryce Północnej. Rdzeń zajęć stanowi wyjazd terenowy w miejsce, gdzie uczestnicy mogą poznać wybrany konflikt lokalny lub regionalny in situ. Przedmiotem studiów są konflikty z XX-XXI wieku o różnym charakterze, np. międzynarodowe, etniczne, graniczne, związane z relacjami polityka-przestrzeń publiczna, o władzę w państwie. |
||
Pełny opis: |
- Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z genezą, strukturą i dynamiką wybranego konfliktu lokalnego lub regionalnego w Europie lub Ameryce Północnej. - Rdzeń zajęć stanowi wyjazd terenowy w miejsce, gdzie uczestnicy mogą poznać wybrany konflikt lokalny lub regionalny in situ. - Przedmiotem studiów są konflikty z XX-XXI wieku o różnym charakterze, np. międzynarodowe, etniczne, graniczne, związane z relacjami polityka-przestrzeń publiczna, o władzę w państwie. - Dotąd celem wyjazdów terenowych były: 2015: Litwa 2016: Łotwa 2017: Rumunia 2019: Węgry - Wybór miejsca wyjazdu terenowego uzależniony jest od rozwoju sytuacji międzynarodowej i stanu bezpieczeństwa tamże; wyjazd terenowy może być zorganizowany wspólnie z partnerskim uniwersytetem z zagranicy (ELTE - Budapeszt, Węgry, BBU - Kluż-Napoca, Rumunia) z udziałem studentów zagranicznych; w trakcie wyjazdu może zostać zorganizowany wykład na uczelni partnerskiej i/lub wspólne seminarium. - W trakcie wyjazdu studenci przeprowadzają badania w grupach; posługują się technikami badawczymi charakterystycznymi dla nauk społecznych, w tym antropogeografii; wykonują je pod nadzorem nauczyciela akademickiego i/lub doktorantów; po powrocie do kraju studenci opracowują wyniki badań; w wypadku wysokiego poziomu merytorycznego prac studenckich będą podejmowane próby publikacji wyników. - Podczas wyjazdu mogą być organizowane spotkania z lokalnymi politykami, samorządowcami, działaczami, naukowcami etc., w trakcie których studenci będą poznawać tło badanych konfliktów. - Udział w wyjeździe wiąże się z pewnymi kosztami finansowymi, które ponoszą studenci (m.in. koszty transportu, zakwaterowania, wyżywienia, ubezpieczenia); uczestnicy mogą wystąpić o dofinansowanie wyjazdu do stosownych instytucji uniwersyteckich; stosowny wniosek o dofinansowanie będą przygotowywać w ramach specjalnych zajęć poprzedzających wyjazd. |
||
Literatura: |
Literatura każdorazowo ustalana jest w zależności od wyboru miejsca wyjazdu terenowego. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_W13, K_U07, K_U08, K_K02 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W11, S2_W13, S2_U07, S2_U08, S2_K02 Student dogłębnie poznaje wybrany konflikt o charakterze lokalnym lub regionalnym, de facto z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej, zwracając uwagę na uniwersalizm i/lub partykularyzm przyczyn i mechanizmów konfliktów w świecie współczesnym. Student jest świadomy zagrożeń dla pokoju i bezpieczeństwa na omawianym obszarze. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia konwersatorium: - udział w przygotowaniu wyjazdu i badań terenowych, w tym w organizacji wyjazdu i opracowaniu ankiet; - udział w wyjeździe i badaniach terenowych; - sumienne i rzetelne wykonanie powierzonych zadań badawczych przed i w trakcie wyjazdu, a także opracowanie wyników badań po powrocie do Polski; - uczestnictwo w zajęciach zorganizowanych w czasie wyjazdu terenowego (wykłady, seminaria, warsztaty); - przygotowanie dokumentacji z wyjazdu terenowego, np. w postaci posteru. Ocena końcowa jest sumą ocen cząstkowych ww aktywności i zostaje wystawiona z chwilą spełnienia wszystkich warunków. Oceny cząstkowe wynikają z aktywności studentów w trakcie wyjazdu. - Osoby, które nie mogą wziąć udziału w wyjeździe i badaniach terenowych z przyczyn losowych lub innych mających poważne uzasadnienie, otrzymają indywidualny program zaliczenia związany z tematyką przedmiotu i wyjazdu terenowego w danym roku, oparty na lekturach własnych i pracach pisemnych, w szczególności: 1) uczestniczą aktywnie w przygotowaniu i rozliczeniu, w tym merytorycznym, wyjazdu, na równi z innym członkami grupy; 2) na podstawie literatury zapoznają się z tematyką wyjazdu i badań terenowych w danym roku; 3) w trakcie odpowiedzi ustnej sprawdzana jest ich wiedza na temat konfliktu będącego przedmiotem studiów w danym roku; 4) przygotują pracę pisemną na zadany temat związany z wyjazdem terenowym. Analogiczne rozwiązanie dotyczy zaliczenia poprawkowego. |
||
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Solarz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Górny, Marcin Solarz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zob. niżej. | |
Pełny opis: |
Ze względu na sytuację epidemiczną w roku akademickim 2020/2021 wycieczka zagraniczna jest niemożliwa. W związku z powyższym zajęcia będą miały charakter stacjonarny (o ile sytuacja pozwoli) i/lub zdalny. Forma zajęć będzie na bieżąco korygowana i dostosowywana do sytuacji. Prof. M.W. Solarz: W ramach zajęć stacjonarnych przewidziane są wycieczki, których celem jest zapoznanie studentów z lokalnymi konfliktami, np. konfliktem lokalnym wokół odkrytych reliktów klasztoru kanoników regularnych laterańskich w Błoniu k. Warszawy w roku 2018. W ramach zajęć będą zorganizowane spotkania z uczonymi, ekspertami i dziennikarzami na temat wybranych konfliktów, np. konflikt w Donbasie, wybory w USA, wpływ czynnika biologicznego na przebieg konfliktów etc. Studenci otrzymają także listę lektur, z której wybiorą co najmniej 2 pozycje do lektury samodzielnej (weryfikacja lektury w trakcie spotkania z prowadzącym zajęcia). 1. L. Włodek, Cztery sztandary, jeden adres. Historie ze Spisza, Kraków 2017. 2. G. Thum, Obce miasto. Wrocław 1945 i potem, Wrocław 2005. 3. J. Ciechański, Czynnik biologiczny w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2016. 4. W. Radziwinowicz, Creme de la Kreml. 172 opowieści o Rosji, Warszawa 2016. 5. W Radziwinowicz, Gogol w czasach Google'a, Warszawa 2013. 6. Z. Szczerek, Via Carpatia. Podróże po Węgrzech i Basenie Karpackim, Wołowiec 2019. 7. J. Matecki, Co wy, ..., wiecie o Rosji?!, Warszawa 2015 i n. Dr K. Górny: Omówione zostaną wybrane aspekty konfliktów miejskich w obu regionach. Część pierwsza dotyczyć będzie pomników. Po wprowadzeniu teoretycznym, studenci przygotują "opowieści pomnikowe" przedstawiające historię jednego wybranego pomnika o nacechowaniu politycznym, wokół którego toczy się konflikt. W drugiej części omówiony zostanie konflikt pomiędzy Robertem Mosesem a Jane Jacobs o przestrzeń w miastach Ameryki Północnej oraz konflikt wokół nazewnictwa ulic w Stanach Zjednoczonych. Reszta założeń przedmiotu bez zmian. Zaliczenie w roku 2020/2021. Podstawą zaliczenia jest: - obecność na zajęciach; - aktywność podczas spotkań z zaproszonymi gośćmi; - rozmowa na temat wybranych lektur; - prezentacja "opowieści pomnikowej" (ocena bardzo dobra zwalnia z rozmowy na temat wybranych lektur). Ocena końcowa uwzględni wszystkie wyżej wymienione elementy. | |
Literatura: |
1. L. Włodek, Cztery sztandary, jeden adres. Historie ze Spisza, Kraków 2017. 2. G. Thum, Obce miasto. Wrocław 1945 i potem, Wrocław 2005. 3. J. Ciechański, Czynnik biologiczny w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2016. 4. W. Radziwinowicz, Creme de la Kreml. 172 opowieści o Rosji, Warszawa 2016. 5. W Radziwinowicz, Gogol w czasach Google'a, Warszawa 2013. 6. Z. Szczerek, Via Carpatia. Podróże po Węgrzech i Basenie Karpackim, Wołowiec 2019. 7. J. Matecki, Co wy, ..., wiecie o Rosji?!, Warszawa 2015 i n. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Solarz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zob. niżej. | |
Pełny opis: |
Ze względu na sytuację epidemiczną w roku akademickim 2020/2021 wycieczka zagraniczna jest niemożliwa. W związku z powyższym zajęcia będą miały charakter stacjonarny (o ile sytuacja pozwoli) i/lub zdalny. Forma zajęć będzie na bieżąco korygowana i dostosowywana do sytuacji. Prof. M.W. Solarz: W ramach zajęć stacjonarnych przewidziane są wycieczki, których celem jest zapoznanie studentów z lokalnymi konfliktami, np. konfliktem lokalnym wokół odkrytych reliktów klasztoru kanoników regularnych laterańskich w Błoniu k. Warszawy w roku 2018. W ramach zajęć będą zorganizowane spotkania z uczonymi, ekspertami i dziennikarzami na temat wybranych konfliktów, np. konflikt w Donbasie, wybory w USA, wpływ czynnika biologicznego na przebieg konfliktów etc. Studenci otrzymają także listę lektur, z której wybiorą co najmniej 2 pozycje do lektury samodzielnej (weryfikacja lektury w trakcie spotkania z prowadzącym zajęcia). 1. L. Włodek, Cztery sztandary, jeden adres. Historie ze Spisza, Kraków 2017. 2. G. Thum, Obce miasto. Wrocław 1945 i potem, Wrocław 2005. 3. J. Ciechański, Czynnik biologiczny w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2016. 4. W. Radziwinowicz, Creme de la Kreml. 172 opowieści o Rosji, Warszawa 2016. 5. W Radziwinowicz, Gogol w czasach Google'a, Warszawa 2013. 6. Z. Szczerek, Via Carpatia. Podróże po Węgrzech i Basenie Karpackim, Wołowiec 2019. 7. J. Matecki, Co wy, ..., wiecie o Rosji?!, Warszawa 2015 i n. Dr K. Górny: Omówione zostaną wybrane aspekty konfliktów miejskich w obu regionach. Część pierwsza dotyczyć będzie pomników. Po wprowadzeniu teoretycznym, studenci przygotują "opowieści pomnikowe" przedstawiające historię jednego wybranego pomnika o nacechowaniu politycznym, wokół którego toczy się konflikt. W drugiej części omówiony zostanie konflikt pomiędzy Robertem Mosesem a Jane Jacobs o przestrzeń w miastach Ameryki Północnej oraz konflikt wokół nazewnictwa ulic w Stanach Zjednoczonych. Reszta założeń przedmiotu bez zmian. Zaliczenie w roku 2020/2021. Podstawą zaliczenia jest: - obecność na zajęciach; - aktywność podczas spotkań z zaproszonymi gośćmi; - rozmowa na temat wybranych lektur; - prezentacja "opowieści pomnikowej" (ocena bardzo dobra zwalnia z rozmowy na temat wybranych lektur). Ocena końcowa uwzględni wszystkie wyżej wymienione elementy. | |
Literatura: |
1. L. Włodek, Cztery sztandary, jeden adres. Historie ze Spisza, Kraków 2017. 2. G. Thum, Obce miasto. Wrocław 1945 i potem, Wrocław 2005. 3. J. Ciechański, Czynnik biologiczny w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 2016. 4. W. Radziwinowicz, Creme de la Kreml. 172 opowieści o Rosji, Warszawa 2016. 5. W Radziwinowicz, Gogol w czasach Google'a, Warszawa 2013. 6. Z. Szczerek, Via Carpatia. Podróże po Węgrzech i Basenie Karpackim, Wołowiec 2019. 7. J. Matecki, Co wy, ..., wiecie o Rosji?!, Warszawa 2015 i n. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.