Metody i techniki badań terenowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-MBT-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metody i techniki badań terenowych | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot stanowi przegląd wybranych metod i technik badawczych stosowanych w terenie, przydatnych geografom w badaniach społeczno-przyrodniczych. Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy nt. prowadzenia badania terenowego za pomocą sondażu diagnostycznego. |
||
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Celem ćwiczeń jest przejście pełnego procesu badawczego, od planowania badania naukowego, jego realizacji w terenie oraz podsumowania. Opierając się na podstawach teoretycznych badania sondażowego student wykona analizę wskazanego problemu badawczego. |
||
Pełny opis: |
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia (różnice badań fizycznych i społecznych). Techniki badawcze. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania ankietowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie. Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Konstrukcja artykułu naukowego. Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz pracy zespołowej. |
||
Literatura: |
Literatura wyjściowa: Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geografii. Bogucki, Poznań. Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań dla geografów, WGiSR UW, Warszawa. Iwańczak B., 2010, Wizualizacja komputerowa w Geografii, czyli poradnik z recepturami krok po kroku. Wyd. WGiSR UW, Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student zna terenowe metody i techniki badawcze oraz ich zastosowanie, zna zasady pisania artykułu naukowego. Umiejętności: na podstawie wiedzy teoretycznej dobiera metodę i technikę do problemu badawczego; wykorzystuje podstawowe i zaawansowane techniki badawcze; potrafi wyliczyć próbę badaną w przypadku badania ilościowego; stosuje poprawne zasady tworzenia kwestionariusza ankietowego; dostosowuje techniki badawcze odpowiednie do zagadnienia; samodzielnie wysnuwa wnioski z przeprowadzonego badania; wykorzystuje własne rozwiązania na każdym etapie procesu badawczego; tworzy i realizuje projekt badawczy z zastosowaniem sondażu diagnostycznego. Postawa: student charakteryzuje się rzetelną postawą przy prowadzeniu badania sondażowego. Kompetencje: rozumie zasadność, korzyści i ograniczenia prowadzenia badań terenowych oraz wykorzystania wybranych technik. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła. W ocenie brane są pod uwagę: prace cząstkowe, rzetelność pracy, praca zespołowa, twórczość, zaangażowanie, projekt i raport w postaci pracy pisemnej. Obowiązuje następująca skala ocen: od 0 – 59 %. brak zaliczenia, od 60 – 68 % ocena dst., od 69 – 77 % ocena +dst., od 78 – 85 % ocena db., od 86 – 93 % ocena +db., od 94 % ocena bdb. W okresie epidemii, zajęcia i zaliczenie odbędą się on-line (np. Zoom, E-Learning, WGSR). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Rucińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Rucińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi przegląd wybranych metod i technik badawczych stosowanych w terenie, przydatnych geografom w badaniach społeczno-przyrodniczych. Zajęcia mają na celu uporządkowanie wiedzy nt. prowadzenia badania sondażowego lub wywiadu (badania diagnostycznego). | |
Pełny opis: |
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia (różnice badań fizycznych i społecznych). Techniki badawcze. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania ankietowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie. Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Konstrukcja artykułu naukowego. Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz/lub pracy zespołowej. | |
Literatura: |
Literatura wyjściowa: Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geografii. Bogucki, Poznań. Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań dla geografów, WGiSR UW, Warszawa. Iwańczak B., 2010, Wizualizacja komputerowa w Geografii, czyli poradnik z recepturami krok po kroku. Wyd. WGiSR UW, Warszawa. | |
Uwagi: |
W okresie epidemii, zajęcia i zaliczenie ćwiczeń odbędą się on-line (np. nZoom, E-Learning, WGSR). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.