Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Miasto innowacyjne i sektor kreatywny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-MIS-GSEM
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Miasto innowacyjne i sektor kreatywny
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Baza rozwoju ekonomicznego miast podlega ewolucji. Współcześnie wiele miast poszukuje nowych możliwości i ścieżek rozwoju w technologiach cyfrowych oraz działalności sektora kreatywnego. W przypadku nowych technologii poszukiwania te dotyczą miast o różnym poziomie rozwoju. Technologie mogą bowiem pomagać przełamywać bariery rozwoju, wpływać na jakość funkcjonowania miasta i sprzyjać racjonalnemu korzystaniu z różnych zasobów. Inaczej dzieje się w przypadku sektora kreatywnego. W tym wypadku warunkiem koniecznym dla uczynienia z sektora wiodącej dziedziny gospodarki miasta jest obecność klasy kreatywnej. Zajęcia służyć maja zapoznaniu studentów z koncepcją miasta innowacyjnego i uwarunkowań wyodrębnienia w gospodarce działalności kreatywnych. Uczestnicy zajęć poznają także wpływ zmian w postrzeganiu mechanizmów rozwoju miast na praktykę zarządzania miastami.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się w sali w wymiarze 15 godzin i realizowane są w pierwszej części semestru. Studenci zobowiązani są do obecności na zajęciach (nieobecności tylko usprawiedliwione) i aktywnego przygotowania się do zajęć (lektura odpowiedniej literatury). W części wstępnej zajęć omawiane są kwestie definicji i terminologii. Następnie przedstawiane są szczegółowe zagadnienia związane z innowacyjnością i kreatywnością w różnych dziedzinach życia miast.

Pełny opis:

Innowacyjność I kreatywność miast traktowane są na zajęciach jako nowe wymiary ich funkcjonowania związane z transformacją gospodarek miast i pojawiającymi się nowymi wyzwaniami rozwojowymi. W czasie zajęć studenci uzyskają informacje dotyczące transformacji bazy ekonomicznej miast oraz źródeł zainteresowania innowacjami w mieście i sposobami przełożenia koncepcji na praktykę zarządzania miastem. Tematyka zajęć obejmuje:

1. współczesny rozwój miast: czynniki sprawcze, trendy, konsekwencje

2. Pozyskiwanie informacji do diagnozy innowacyjności i poziomu rozwoju sektora kreatywnego

3. Generowanie i adaptacja innowacji - Smart City

4. Sektor kreatywny – kultura a rozwój

5. Lokalizacja podmiotów sektora kreatywnego

6. Innowacyjność i kreatywność w politykach miejskich

7. Przestrzeń w mieście innowacyjnym i kreatywnym

Literatura:

BOP Consulting (2010), Kreatywna Gospodarka i Przemysły Kultury (Creative and Cultural Economy), Część 2. Mapowanie sektorów kreatywnych: narzędzia, British Council

Domański R., 2000, Miasto innowacyjne. Studia KPZK PAN T. CIX, Warszawa;

Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisure and Everyday Life, Basic Books

Hausner J., Karwińska A., Purchla J. (2013), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury

Klasik A. (2013), Rozwój gospodarki kreatywnej na obszarach metropolitalnych: praca zbiorowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice

Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2013), Creative sector: a newly emerging opportunity for local development or a challenge to local governance, [w:] Pradhan P. K., Bucek J., Razin E. (red), Geography of governance: Dynamics for Local Development, International Geographical Union Commission on Geography of Governance, Bratysława: 57-67

Efekty uczenia się:

Przedmiot do wyboru: Ścieżka II: Studia miejskie: Zróżnicowanie przestrzeni miejskiej

Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W07, S1_W10, S1_W13, S1_W17, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U07, S1_U09, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13, S1_K01, S1_K03, S1_K04, S1_K06, S1_K07

Metody i kryteria oceniania:

Poziom aktywności na zajęciach, prezentacje

Praktyki zawodowe:

nie ma zaplanowanych praktyk

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)