Miasto innowacyjne i sektor kreatywny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-MIS-GSEM |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Miasto innowacyjne i sektor kreatywny |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Baza rozwoju ekonomicznego miast podlega ewolucji. Współcześnie wiele miast poszukuje nowych możliwości i ścieżek rozwoju w technologiach cyfrowych oraz działalności sektora kreatywnego. W przypadku nowych technologii poszukiwania te dotyczą miast o różnym poziomie rozwoju. Technologie mogą bowiem pomagać przełamywać bariery rozwoju, wpływać na jakość funkcjonowania miasta i sprzyjać racjonalnemu korzystaniu z różnych zasobów. Inaczej dzieje się w przypadku sektora kreatywnego. W tym wypadku warunkiem koniecznym dla uczynienia z sektora wiodącej dziedziny gospodarki miasta jest obecność klasy kreatywnej. Zajęcia służyć maja zapoznaniu studentów z koncepcją miasta innowacyjnego i uwarunkowań wyodrębnienia w gospodarce działalności kreatywnych. Uczestnicy zajęć poznają także wpływ zmian w postrzeganiu mechanizmów rozwoju miast na praktykę zarządzania miastami. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się w sali w wymiarze 15 godzin i realizowane są w pierwszej części semestru. Studenci zobowiązani są do obecności na zajęciach (nieobecności tylko usprawiedliwione) i aktywnego przygotowania się do zajęć (lektura odpowiedniej literatury). W części wstępnej zajęć omawiane są kwestie definicji i terminologii. Następnie przedstawiane są szczegółowe zagadnienia związane z innowacyjnością i kreatywnością w różnych dziedzinach życia miast. |
Pełny opis: |
Innowacyjność I kreatywność miast traktowane są na zajęciach jako nowe wymiary ich funkcjonowania związane z transformacją gospodarek miast i pojawiającymi się nowymi wyzwaniami rozwojowymi. W czasie zajęć studenci uzyskają informacje dotyczące transformacji bazy ekonomicznej miast oraz źródeł zainteresowania innowacjami w mieście i sposobami przełożenia koncepcji na praktykę zarządzania miastem. Tematyka zajęć obejmuje: 1. współczesny rozwój miast: czynniki sprawcze, trendy, konsekwencje 2. Pozyskiwanie informacji do diagnozy innowacyjności i poziomu rozwoju sektora kreatywnego 3. Generowanie i adaptacja innowacji - Smart City 4. Sektor kreatywny – kultura a rozwój 5. Lokalizacja podmiotów sektora kreatywnego 6. Innowacyjność i kreatywność w politykach miejskich 7. Przestrzeń w mieście innowacyjnym i kreatywnym |
Literatura: |
BOP Consulting (2010), Kreatywna Gospodarka i Przemysły Kultury (Creative and Cultural Economy), Część 2. Mapowanie sektorów kreatywnych: narzędzia, British Council Domański R., 2000, Miasto innowacyjne. Studia KPZK PAN T. CIX, Warszawa; Florida R. (2002), The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisure and Everyday Life, Basic Books Hausner J., Karwińska A., Purchla J. (2013), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury Klasik A. (2013), Rozwój gospodarki kreatywnej na obszarach metropolitalnych: praca zbiorowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice Stryjakiewicz T., Stachowiak K. (2013), Creative sector: a newly emerging opportunity for local development or a challenge to local governance, [w:] Pradhan P. K., Bucek J., Razin E. (red), Geography of governance: Dynamics for Local Development, International Geographical Union Commission on Geography of Governance, Bratysława: 57-67 |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot do wyboru: Ścieżka II: Studia miejskie: Zróżnicowanie przestrzeni miejskiej Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W07, S1_W10, S1_W13, S1_W17, S1_U01, S1_U02, S1_U04, S1_U07, S1_U09, S1_U10, S1_U11, S1_U12, S1_U13, S1_K01, S1_K03, S1_K04, S1_K06, S1_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Poziom aktywności na zajęciach, prezentacje |
Praktyki zawodowe: |
nie ma zaplanowanych praktyk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.