Obszary wiejskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-OBW-GL |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Obszary wiejskie |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wiedza z zakresu studiów licencjackich będąca bazą do zrealizowania celu przedmiotu. Wpis na rok akademicki Umiejętność obserwacji i myślenia analitycznego. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Poznanie zróżnicowania życia społecznego i gospodarki na obszarach wiejskich w różnych środowiskach strefowych i astrefowych oraz interpretacja uwarunkowań kształtujących te cechy. |
Pełny opis: |
Wykład prowadzony w sali, z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint, pokazów slajdów, filmów dydaktycznych (publikowanych wcześniej dla uczestników na dysku google) Poszczególne spotkania są poświęcone prezentacji, analizie i dyskusji a mieszczą się w następującym katalogu tematów: na następujące tematy: 1. Cechy rolnictwa w strefie międzyzwrotnikowej 2. Najważniejsze rośliny użytkowe uprawiane w krajach tropikalnych 3. Cechy osadnictwa i gospodarki na obszarach wiejskich krajów rozwijających się 4. Działalność człowieka na obszarach wiejskich w różnych fragmentach lasów równikowych (m.in. Papua Zachodnia, Indie, Kongo, Amazonia) 5. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na sawannach i półpustyniach ((Kenia, Botswana, Suazi) 6. Działalność człowieka na obszarach wiejskich w wysokich górach (Pakistan – Karakorum, Andy) 7. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na obszarach zimnych tundry i tajgi (Syberia) 8. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na pustyniach (Sinkiang – Taklamakan) 9. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na wyspach na przykładzie Madagaskaru i Tahiti 10. Przekształcenia obszarów wiejskich pod wpływem turystyki (Indie) 11. Przyrodnicze i pozaprzyrodnicze uwarunkowania działalności człowieka na obszarach wiejskich - podsumowanie 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach, 1 ECTS (30 godz.) - wkład własny studenta, w tym 15 godz. zapoznanie z literaturą, 15 godz. przygotowanie prezentacji |
Literatura: |
Literatura z zakresu zagadnień opisujących relacje człowiek-środowisko w strefie międzyzwrotnikowej, wg listy (patrz B. informacje szczegółowe). Literatura i informacje zebrane samodzielnie przez studentów przygotowujących prezentacje na zajęcia konwersatoryjne (treść dobierana samodzielnie przez studentów) Kostrowicki J., 1972, Zarys geografii rolnictwa, PWN, Warszawa Falkowski J., Kostrowicki J., 2001, Geografia rolnictwa świata, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Gourou P., 1973, Kraje tropikalne, PWN, Warszawa Podbielkowski Z., 1985 (lub późniejsze), Słownik roślin uzytkowych, PWRiL, Warszawa Plit F., 1985, Środowisko przyrodnicze obszarów międzyzwrotnikowych i podzwrotnikowych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_U04, K_U08, K_K08 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U04, S2_U08, S2_K08 Po zakończeniu zajęć oczekuje się efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw: Wiedza Charakterystyka cech życia i gospodarki w środowiskach w różnych strefach klimatyczno-roślinnych oraz w środowiskach astrefowych na kuli ziemskiej. Wiedza o sposobach adaptacji społeczności do warunków przyrodniczych i kulturowych Umiejętności Kształtowanie umiejętności interpretacji relacji człowiek – środowisko przyrodnicze i kulturowe oraz porównywania tych relacji w różnych regionach kuli ziemskiej Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania i analizy istotnych informacji Postawy Kształtowanie postawy analitycznej i umiejętności postrzegania świata jako złożonego systemu przyrodniczo-społecznego. Kształtowanie postawy szacunku dla kultury innych ludów. Kształtowanie tolerancji wobec przedstawicieli innych kręgów kulturowych i cywilizacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składa się z oceny z referatu (25% składowej) oraz z kolokwium - testu (25%) oraz dwóch pisemnych opracowań podsumowujących działy (po 25%) Zaliczenie na podstawie referatów prezentowanych na zajęciach, jednego testu oraz dwóch prac pisemnych. Pod uwagę brana jest również aktywność w zajęciach konwersatoryjnych. Dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności. Student, w razie potrzeby, powinien uczestniczyć w konsultacjach, nauczyć się do zaliczenia, przygotować prezentację, napisać test. |
Praktyki zawodowe: |
Nie obowiązują. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jędrusik | |
Prowadzący grup: | Maciej Jędrusik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Uwagi: |
W zależności od sytuacji pandemicznej zajęcia i zaliczenie będą odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Jędrusik | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Uwagi: |
W zależności od sytuacji pandemicznej zajęcia i zaliczenie będą odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.