Obszary chronione na świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-OCS-GSW | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Obszary chronione na świecie | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Podstawowe informacje na temat obszarów chronionych w Polsce oraz zjawiska globalizacji. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia prowadzone będą zdalnie za pomocą Google Meet. Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę funkcjonowania obszarów chronionych we współczesnym świecie. Zagadnienia te obejmują zmiany w środowisku społeczno – gospodarczym świata (rozwój turystyki, wzrost znaczenia instytucji międzynarodowych, integrację regionalną) i ich znaczenie dla powstawania i zarządzania obszarami chronionymi. |
||
Pełny opis: |
W semestrze zimowym 2020/2021 zajęcia prowadzone będą zdalnie za pomocą Google Meet. Celem wykładu jest wprowadzenie studentów w problematykę funkcjonowania obszarów chronionych we współczesnym świecie. Na procesy powstawania i zarządzania obszarami chronionymi ma wpływ wiele zjawisk o charakterze globalnym: rozwój masowej turystyki, międzynarodowe organizacje instytucjonalizujące obszarową ochronę przyrody, powstawanie form przygranicznej współpracy. Na świecie pojawiają się nowe trendy w sposobach wyznaczania obszarów do ochrony oraz późniejszym monitorowaniu i użytkowaniu tych terenów. Wiele nowych rozwiązań w tym zakresie wnoszą biologia populacyjna, ekologia krajobrazu, a także planowanie przestrzenne. 1. Obszary chronione na świecie – stan, trendy, zagrożenia. Definicje i kategorie obszarów chronionych. 2. Globalne sieci obszarów chronionych: obszary Ramsar, Rezerwaty Biosfery UNESCO, obiekty Listy Światowego Dziedzictwa Przyrodniczego Ludzkości UNESCO, rezerwaty Natura 2000 3. Regionalne zróżnicowanie obszarów chronionych. 4. Międzynarodowe standardy w tworzeniu, zarządzaniu i monitorowaniu obszarów chronionych. Kryteria oceny wartości obszaru dla ochrony przyrody. 5. Zagadnienia ochrony przyrody w skali krajobrazu. Korytarze ekologiczne i łańcuchy siedlisk pomostowych jako narzędzia ochrony przyrody – podejście planistyczno - krajobrazowe. 6. Handel dzikimi zwierzętami i roślinami - uwarunkowania, regiony generujące popyt i podaż, główne drogi przemytu, współczesne metody walki z kłusownictwem i przemytem. 7. Tworzenie i funkcjonowanie transgranicznych obszarów chronionych. 8. Rozwój masowego ruchu turystycznego a ochrona przyrody. Planistyczne koncepcje zarządzania turystyką na obszarach chronionych - wyzwania i zagrożenia. 9. Międzynarodowe konwencje dotyczące problematyki ochrony przyrody (np. CITES). 10. Przedsiębiorstwa międzynarodowe (np. wydobywcze) a obszary chronione. Górnictwo w parkach narodowych i rezerwatach. Komercyjna wycinka drzew. 11. Rozprzestrzenianie się gatunków inwazyjnych - skala zjawiska, zagrożenia, przykłady. Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach. |
||
Literatura: |
1. Crooks K.R., Sanjayan M., 2006, Connectivity Conservation, Cambridge University Press, Cambridge, UK 2. Hilty J.A., Lidicker Jr. W.Z., Merenlender A., 2006, Corridor Ecology: The Science and Practice of Linking Landscapes for Biodiversity Conservation, Island Press, Washington, USA 3. Pullin A.S., 2004, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 4. Symonides E., 2008, Ochrona przyrody, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 5. Zimmerer K.S. (red.), 2006, Globalization and New Geographies of Conservation, The University of Chicago Press, USA |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W11, K_U04, K_K05 Efekty specjalnościowe: S2_W04, S2_W11, S2_U04, S2_K05 Wiedza: Student zna kategorie obszarów chronionych, najważniejsze międzynarodowe sieci obszarów chronionych, konwencje dotyczące ochrony przyrody Student zna sposoby oceny wartości i wyznaczania obszarów chronionych Student potrafi opisać współczesne społeczne, polityczne i gospodarcze uwarunkowania ochrony parków narodowych i rezerwatów na świecie Umiejętności: Student potrafi zidentyfikować zagrożenia i szanse obszarów chronionych wynikające z pojawiających się, nowych zjawisk społeczno-gospodarczych Student potrafi porównać warunki funkcjonowania, zarządzania i powstawania obszarów chronionych w Polsce i innych częściach świata Kompetencje społeczne: Student rozumie potrzebę ciągłego aktualizowania i poszerzania swojej wiedzy z zakresu ochrony przyrody Student prezentuje postawę społecznej odpowiedzialności w kwestiach związanych z ochroną przyrody |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego egzaminu pisemnego (zaliczenie z oceną). Zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego składającego się z pytań otwartych i zamkniętych. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest uzyskanie 50% punktów. W cyklu 20/21 test pisemny przeprowadzony będzie w trybie zdalnym. Zaliczenie poprawkowe odbywa się na podstawie egzaminu ustnego z treści wykładu. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Dudek | |
Prowadzący grup: | Anna Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.