Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-ODPK-GSE | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. studia miejskie) - sem. 4 Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia II stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
W cyklu 2020L przedmiot prowadzony w formie zdalnej, na platformie Google Meets. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi formami ochrony szeroko rozumianego dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Zostaną omówione różne koncepcje naukowe nawiązujące do ochrony krajobrazu (np. koncepcja rozwoju zrównoważonego, koncepcja usług ekosystemowych) i akty prawne normujące kierunki i zakres ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, a także programy edukacyjne i działania społeczne ukierunkowane na jego ochronę |
||
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zapoznają się z różnymi formami ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, z uwzględnieniem obowiązujących w tym zakresie aktów prawnych, koncepcji naukowych wykorzystywanych w dokumentach planistycznych oraz programów edukacyjnych i różnych rodzajów działań społecznych ukierunkowanych na ochronę dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego. Studenci poznają także zasady określania założeń wyjściowych strategii ochrony krajobrazów naturalnych i kulturowych, formułowania celów strategicznych i pozycjonowania celów szczegółowych. Zakres treści zajęć: WYKŁADY - Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – zakres pojęciowy i sposoby postrzegania. - Ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w ujęciu historycznym i przestrzennym - Akty prawne normujące kierunki i zakres ochrony dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego w Polsce, w tym m.in.: Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego, Rekomendacja Warszawska w sprawie odbudowy i rekonstrukcji dziedzictwa kulturowego, Europejska Konwencja Krajobrazowa, Konstytucja RP, ustawy: O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Prawo budowlane, O planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym etc. oraz rozporządzenia dotyczące ochrony krajobrazu kulturowego - Wybrane koncepcje nawiązujące do zasadności ochrony krajobrazu kulturowego i ich wykorzystanie w praktyce (np. koncepcja rozwoju zrównoważonego, koncepcja odnowy wsi etc.) na wybranych przykładach - Zasoby zabytków w Polsce - Parki kulturowe w Polsce - Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe – ochrona czy udostępnienie? Turystyka a ochrona dziedzictwa - Konflikty społeczne na obszarach chronionych – przyczyny i skutki. Kłopotliwe dziedzictwo kulturowe jako czynnik konfliktogenny ĆWICZENIA - Dokumenty strategiczne i planistyczne a ochrona dziedzictwa - Obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO - Obszary o cennym dziedzictwie przyrodniczym i kulturowym – opracowanie projektu promocji i ochrony |
||
Literatura: |
Bogdanowski J., 1999, Krajobraz miasta – kontynuacja tradycji czy banał współczesnej architektury, Aura, 12, Kraków. Bogdanowski J., 2000, Czytanie krajobrazu, Krajobrazy Dziedzictwa Narodowego, nr 1, Warszawa. Chwalibóg K., Lenart W., Michalowski A., Myczkowski Z., Krajobraz Polski - nasze dziedzictwo i nasz obowiązek, Media Corporation, Warszawa 2000. Kowalski H., 2008, Brama uniwersytecka – przedsionek wiedzy, Uniwersytet Warszawski, Maj, Warszawa. Michalczyk Z., 2003, Czas się tu zatrzymał, Spotkania z Zabytkami, nr 7, Warszawa. Kwiatkowska M., 1974, Pałac Uruskich, PWN, Warszawa. Myga-Piątek U., 2015, Pamięć krajobrazu – zapis dziejów w przestrzeni, Studia Geohistorica, 3, Warszawa. Myga-Piątek U., 2012, Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, UŚ, Katowice. Pawłowska K., Swaryczewska M., 2002, Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna, Wyd. UJ, Kraków. Plit J., 2016, Krajobrazy kulturowe Polski i ich przemiany, IGiPZ PAN, Warszawa. Plit F., 2011, Krajobraz kulturowy – czym jest? WGSR UW, Warszawa. Sobala M., 2019, Ocena gotowości mieszkańców do partycypacji w działaniach na rzecz ochrony krajobrazu Beskidów: Śląskiego i Żywieckiego, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 40 (2), UŚ, Sosnowiec. Sawicka M., 2016, Przekształcenia krajobrazu oraz wybrane aspekty jego ochrony (przykładzie Olszówki Górnej i Dolnej w Bielsku-Białej), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 34, UŚ, Sosnowiec. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W04, K_W05, K_W11, K_W14, K_W18, K_K01, K_K02, K_K05 Efekty specjalnościowe: S1_W02, S1_W04, S1_W06, S1_W11, S1_K01, S1_K02, S1_K05 Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza 1. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji zasobów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski 2. Zna podstawy prawne ochrony i promocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego 3. Zna zasady działania instytucji związanych z ochroną dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Umiejętności 1. Rozpoznaje różne rodzaje wytworów kultury i potrafi przeprowadzić ich krytyczną analizę, interpretację oraz określić ich znaczenie i oddziaływanie społeczne 2. Umie zaplanować i kierować pracą zespołu i porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych 3. Umie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych technik komunikacyjnych z niespecjalistami (faktycznymi i potencjalnymi użytkownikami) w języku polskim i obcym Inne kompetencje 1. Zdając sobie sprawę z różnorodności środowisk i światopoglądów, przyjmuje postawę tolerancji i partnerskiego dialogu, potrafi pracować w grupie, pełniąc w niej różne role 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z ochroną i promocją krajobrazu kulturowego (dziedzictwa kulturowego) 3. Wykazuje zaangażowanie w rozwiązywanie problemów związanych z ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny uzyskanej z egzaminu (test) oraz oceny z ćwiczeń. |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin ![]() Wykład, 20 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durydiwka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Duda-Gromada, Małgorzata Durydiwka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.