Percepcja przestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-PERP-GSEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Percepcja przestrzeni |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia człowieka) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Metody badań jakościowych i ilościowych 1900-3-MBJ-GSE |
Założenia (opisowo): | Przedmiot do wyboru: Ścieżka I: Geografia człowieka: Kierunki i metody badawcze w geografii człowieka Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wybraną problematyką i metodologią z zakresu geografii percepcji oraz dziedzin pokrewnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają za zadanie zapoznać studentów z wybraną problematyką i metodologią z zakresu geografii percepcji oraz dziedzin pokrewnych zajmujących się m.in. postrzeganiem przestrzeni przez wybrane grupy społeczne, etniczne czy kulturowe. Podczas wykładów omawiane są terminologia, kierunki badań oraz metodologia z zakresu geografii percepcji i dziedzin pokrewnych (m.in. socjologia przestrzeni, psychologia środowiskowa) zajmujących się postrzeganiem przestrzeni antropologicznej i przyrodniczej przez wybrane grupy społeczne (np. zbiorowości osiedlowe, grupy młodzieży, seniorów), etniczne (np. mniejszości narodowe) czy kulturowe (np. subkultury). W dyskursie pojawiają się również wątki związane z edukacją regionalną i świadomością zamieszkiwanej przestrzeni (tzw. percepcja "małych ojczyzn"). Podczas ćwiczeń studenci wykonują zadania badawcze (mini-projekty) z wykorzystaniem wybranego narzędzia poznawczego oraz w wybranym poligonie badawczym. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów omawiane są terminologia, kierunki badań oraz metodologia z zakresu geografii percepcji i dziedzin pokrewnych (m.in. socjologia przestrzeni, psychologia środowiskowa) zajmujących się postrzeganiem przestrzeni antropologicznej i przyrodniczej przez wybrane grupy społeczne (np. zbiorowości osiedlowe, grupy młodzieży, seniorów), etniczne (np. mniejszości narodowe) czy kulturowe (np. subkultury). W dyskursie pojawiają się również wątki związane z dydaktyką geografii oraz edukacją regionalną i świadomością zamieszkiwanej przestrzeni (tzw. percepcja "małych ojczyzn"). Podczas ćwiczeń studenci wykonują zadania badawcze (mini-projekty) z wykorzystaniem danego narzędzia poznawczego oraz w określonym poligonie badawczym. Wybrane moduły merytoryczne analizowane na zajęciach to m.in. - postrzeganie i wartościowanie konkretnego fragmentu przestrzeni (np. krajobrazu, regionu, miasta, osiedla, dzielnicy) przez jego użytkowników - postrzeganie skutków zagospodarowania przestrzennego - preferencje przestrzenne ((opinie, świadomość, oceny) - mapy wyobrażeniowe (kognitywne) i mapy emocjonalne (afektywne) - percepcja zachowań określonych zachowań przestrzennych - orientacja przestrzenna (w ramach polisensorycznej percepcji przestrzeni oraz w zakresie doświadczania dystansów społecznych) - percepcja a edukacja |
Literatura: |
Angiel J., 2011, Rzeka Wisła, jej wartości i percepcja: Wisła w edukacji geograficznej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Bartnicka M., 1989, Wyobrażenia przestrzeni miejskiej Warszawy (studium geografii percepcji), Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Warszawa Bierwiaczonek K., 2008, Percepcja i waloryzacja przestrzeni miasta. Studium porównawcze z socjologii przestrzeni na przykładzie Będzina, Cieszyna, Mikołowa i Żywca, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Mysłowice Bogdanowski J. (red.), 1994, O percepcji środowiska, Oficyna Wydawnicza Instytutu Ekologii Polskiej Akademii Nauk, Dziekanów Leśny Dudek-Mańkowska S., 2011, Wizerunek Warszawy w działaniach promocyjnych władz lokalnych i świadomości społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Francuz P. (red.), 2007, Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią, Scholar, Warszawa Jałowiecki B., Libura H. (red.), 1992, Percepcja i waloryzacja środowiska naturalnego i antropogenicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Jałowiecki B., 2000, Percepcja przestrzeni Warszawy, "Studia Regionalne i Lokalne" Nr 2(2) Libura H., 1990, Percepcja przestrzeni miejskiej, Instytut Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa Madurowicz M. (red.), 2007, Percepcja współczesnej przestrzeni miejskiej, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa Szafrańska E., 2016, Wielkie osiedla mieszkaniowe w mieście postsocjalistycznym. Geneza, rozwój, przemiany, percepcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź Znaniecki F., 1931, Miasto w świadomości jego obywateli, Wydawnictwo Polskiego Instytutu Socjologicznego, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Efekty specjalnościowe: Wiedza: S1_W01, S1_W03, S1_W10, S1_W14 Absolwent zna i rozumie: Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii społeczno‐ekonomicznej i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych; Złożone procesy społeczne,polityczne i kulturowe w społecznościach miejskich oraz regionach turystycznych; Statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań w badaniach przestrzeni miejskiej lub turystycznej; Najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej w Polsce i za granicą oraz posiada wiedzę o zastosowaniach osiągnięć naukowych z tego zakresu w praktyce Umiejętności: S1_U01, S1_U08, S1_U10 Absolwent potrafi: Wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu geografii społeczno‐ekonomicznej do opisu i rozwiązania problemu badawczego; Przedstawić ustnie wyniki badań w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji; Zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie geografii społeczno‐ekonomicznej Kompetencje: S1_K01 Absolwent jest gotów do: Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy w dziedzinie geografii społeczno‐ekonomicznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zwieńczeniem wykładów jest rozmowa weryfikująca znajomość merytorycznej materii omawianej podczas zajęć. Rezultatem ćwiczeń jest wykonanie i zaprezentowanie jednego-dwóch mini-projektów, stanowiących podstawę zaliczenia ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń jest podstawą do przystąpienia do rozmowy weryfikującej znajomość treści wykładów. Nakład pracy własnej studenta: - wykład: 0,5 ECTS - przygotowanie do ustnego zaliczenia zajęć, - ćwiczenia: 1,5 ECTS - udział w zajęciach oraz wkład własny studenta związany z przygotowaniem i zaprezentowaniem mini-projektu(ów) badawczego(ych). Udział w wykładach nie jest obowiązkowy, natomiast w ćwiczeniach - jest obligatoryjny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.