Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy geografii turyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-PGT-GSET
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy geografii turyzmu
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (GSE, spec. geografia turystyki) - sem. 1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

W cyklu 2020Z przedmiot prowadzony w formie zdalnej, na platformie Google Meets.

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi aspektami turystyki (w tym przestrzennymi, socjologicznymi i ekonomicznymi) oraz z podstawowymi teoriami i koncepcjami badawczymi wykorzystywanymi w naukach o turystyce, a zwłaszcza w geografii turyzmu.

Przedmiot jest prowadzony w formie wykładu z elementami konwersatorium (dyskusja na wcześniej zadany temat, poprzedzona koniecznością zapoznania się studentów z rekomendowanymi pozycjami literatury).

Studenci zapisani na przedmiot są zobligowani do uczestniczenia w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.

Pełny opis:

W ramach wykładu przedstawiane są następujące zagadnienia:

- przedmiot turystyki, zarówno w ujęciu wąskim , jak i szerokim;

- atrakcyjność turystyczna obszaru; relacje między pojęciami zasób turystyczny – walor turystyczny – atrakcja turystyczna;

- rola turystyki w życiu jednostki i społeczeństw; motywy podróży turystycznych; zachowania turystyczno-rekreacyjne i ich klasyfikacja; typologia turystów;

- teoria w naukach o turystyce i właściwe dla teorii turystycznych metody gromadzenia i opracowywania danych empirycznych;

- funkcja turystyczna obszaru (miejscowości) i metody jej pomiaru; rola turystyki w gospodarce (kraju, regionu, miejscowości);

- definicje, cechy oraz klasyfikacje przestrzeni turystycznej; nowe przestrzenie w turystyce;

- całościowe i cząstkowe koncepcje przestrzeni turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem miejskich i podmiejskich przestrzeni turystycznych;

- percepcja przestrzeni turystycznej, w tym: sposoby postrzegania walorów turystycznych, społeczno-kulturowe uwarunkowania percepcji przestrzeni, podróżowanie turystyczne jako wizualna konsumpcja;

- pojęcie i koncepcje regionu turystycznego; podział regionów turystycznych; przykłady regionalizacji turystycznych Polski;

- społeczno-kulturowe i społeczno-gospodarcze następstwa turystyki - pozytywna i negatywna funkcja turystyki.

Nakład pracy studenta:

- wykład - udział w zajęciach: 30 godzin

- przygotowanie do modułów dyskusyjnych - zapoznanie się z literaturą: 2-3 godziny

- przygotowanie do zaliczenia: 3-5 godzin.

Literatura:

Durydiwka M., Duda-Gromada K. (red.) (2011), Przestrzeń turystyczna - czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa.

Kowalczyk A. (2001), Geografia turyzmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Kurek W. (red.) (2007), Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Liszewski S. (1995), Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, 87 -103

Liszewski S. (2003), Region turystyczny, Turyzm, 13, 1, 43-54

Liszewski S. (2009), Przestrzeń turystyczna Polski. Koncepcja regionalizacji turystycznej, Folia Turistica, 21, 17-30

Liszewski S., Baczwarow M. (1998), Istota i właściwości przestrzeni rekreacyjno-turystycznej, Turyzm, 8, 1, 39-67

Mazurkiewicz L. (2012), Wybrane teorie oraz metody badawcze turystyki, AWF im. J, Piłsudskiego w Warszawie, Warszawa

Panasiuk A. (red.) (2007), Ekonomika turystyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Przecławski K. (2001), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków

Stachowski J. (1993), O pojmowaniu przestrzeni w geografii turyzmu, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Geografia, 24, Nauki Matematyczno-Przyrodnicze, 82, 171-180

Warszyńska J., Jackowski A. (1978), Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa

Winiarski R., Zdebski J. (2008), Psychologia turystyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

Włodarczyk B. (2009), Przestrzeń turystyczna. Istota, koncepcje, determinanty rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Efekty uczenia się:

Przedmiot do wyboru: Ścieżka III: Geografia turystyki: Podstawy geografii turystyki

Efekty specjalnościowe: S1_W03, S1_W04, S1_W05, S1_W11, S1_U01, S1_U04, S1_U11, S1_U13

WIEDZA

Student zna i rozumie:

1. Główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii turyzmu, w tym teorie i koncepcje badawcze (S1_W01)

2. Koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów wpływających na zróżnicowanie przestrzeni turystycznej (S1_W05)

3. Zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii turyzmu (S1_W07)

UMIEJĘTNOŚCI

Student potrafi:

1. Wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu geografii turyzmu do opisu i rozwiązania problemu badawczego (S1_U01)

2. Zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych dotyczących zjawisk przestrzennych w zakresie geografii turyzmu (S1_U02)

3.Wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku angielskim, w zakresie geografii turyzmu (S1_U07)

4. Posługiwać się szczegółową terminologią w zakresie geografii turyzmu w języku obcym na poziomie B2+ w swobodnej wypowiedzi (S1_U12)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

Student jest gotów do:

1. Poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy o turystyce nie tylko w ujęciu geograficznym, ale też interdyscyplinarnym (S1_K01)

2. Postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność geografa społeczno-ekonomicznego za rozwój obszarów turystycznych (S1_K07)

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywność studentów.

Egzamin odbędzie się w formie pisemnego testu (na ocenę). Jeśli test zostanie zaliczony, a student wykazał się dodatkowo aktywnością na zajęciach (częstość i poprawność merytoryczna wypowiedzi), to ocena końcowa może być podwyższona (o 0,5 stopnia).

W przypadku oceny negatywnej, student może przystąpić do egzaminu w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły przedmiotu w pierwszym terminie lub nie mogły wówczas przystąpić do egzaminu z przyczyn losowych. Jednakże wówczas konieczne jest przedłożenie usprawiedliwienia (np. zwolnienie lekarskie).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)