Pracownia specjalnościowa I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-PS1-GL | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Pracownia specjalnościowa I | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 2 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot został stworzony z myślą o studentach, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w trudnej sztuce prowadzenia badań jakościowych. Za pomocą podstaw teoretycznych i praktycznych ćwiczeń studenci zostaną skutecznie przygotowani do prowadzenia własnych badań naukowych w oparciu o metody jakościowe. Poznają najważniejsze nurty badań etnograficznych, podstawowe metody jakościowe stosowane w geografii społecznej oraz nauczą się realizować je w praktyce. Poznają również podstawowe problemy, jakie może napotkać badacz w trakcie projektowania, a następnie realizacji badań. |
||
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas zajęć: 1. Czym są współczesne badania jakościowe dla geografa 2. Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych 3. Projektowanie badania jakościowego 4. Analiza danych jakościowych 5. Badania etnograficzne i obserwacyjne 6. Prowadzenie wywiadów 7. Badania Fokusowe 8. Nowe techniki badań jakościowych 9. Etyka w badaniach jakościowych |
||
Literatura: |
Literatura: Runge, J. (2007). Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kvale, S. (2012). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Angrosino, M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN. Barbour, R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć oczekuje się efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw. Wiedza: Student rozumie metody badań jakościowych, zna najważniejsze zalety i wady każdej z nich, posiada wiedzę pozwalającą zaprojektować własne badanie jakościowe. Umiejętności: Student umie dobrać odpowiednie metody jakościowe do problemu badawczego i znaleźć najlepsze formy sposoby ich przeprowadzenia Postawy: Studenta po zaliczeniu zajęć cechują postawa analityczna i myślenie metodyczne niezbędne dla młodych naukowców prowadzących badania w geografii społecznej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się aktywny udział w ćwiczeniach warsztatowych (50%) oraz poprawnie przeprowadzone badanie jakościowe (50%). |
||
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Cywiński | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.