Religie, społeczeństwo, zagospodarowanie przestrzeni
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-RSP-GL-W | Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Religie, społeczeństwo, zagospodarowanie przestrzeni | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Założenia (opisowo): | Zajęcia mają na celu wskazanie na wzajemne powiązania między religią, społeczeństwem i zagospodarowaniem przestrzennym. Szczególny nacisk będzie położony na: różnice w zagospodarowaniu przestrzeni w 3 głównych religiach: chrześcijaństwie, judaizmie i w islamie. W obrębie chrześcijaństwa - między tradycją Zachodnią (katolicko-protestancką, łacińską) i Wschodnią (prawosławną, bizantyjsko-ruską). Rola obiektów sakralnych i symboli religijbych w przestrzeni, zróżnicowanie form i funkcji, pielgrzymki lasztorów, orientacja kościołów. Zagospodarowanie przestrzeni w ośrodkach pielgrzymkowych różnych wyznań. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu wskazanie na wzajemne powiązania zachodzące między religią, społeczeństwem i zagospodarowaniem przestrzennym. Szczególny nacisk: różnice w gospodarowaniu przestrzenią w chrześcijaństwie i w islamie, w chrześcijaństwie - między tradycją Zachodnią (katolicką, protestancką) i Wschodnią (prawosławną), rola klasztorów, orientacja kościołów. Zagospodarowanie przestrzeni w ośrodkach pielgrzymkowych różnych wyznań. |
||
Pełny opis: |
Scharakteryzowane są różne religie i wierzenia oraz założenia gospodarowania przestrzenią płynące z ksiąg świętych oraz z lokalnych tradycji. Budowle sakralne - preferencje lokalizacyjne i charakterystyczne elementy architektoniczne mające wyrażać treści religijne. Ślady kultury judaistycznej w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy. Mała architektura sakralna oraz jej funkcje religijne i społeczne. Laicyzacja społeczeństwa: zmiana funkcji architektury sakralnej i desakralizacja przestrzeni. Ośrodki i trasy pielgrzymkowe w chrześcijaństwie (katolicyzmie i prawosławiu) i islamie oraz w hinduizmie. Podczas zajęć wycieczki do miejsc kultu religijnego różnych wyznań w Warszawie i okolicy. |
||
Literatura: |
A. Jackowski, 2003, Święta przestrzeń świata. Podstawy geografii religii, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Wybrane teksty: Encyklopedia religii świata. T. II Zagadnienia problemowe, 2002, Wydawnictwo akademickie Dialog, Warszawa lub Religie świata. Encyklopedia PWN, 2008, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Wybrane przez studentów teksty z czasopism : Peregrinus Cracoviensis i Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego: - nr 17/2012 Sacrum w krajobrazie - nr 21/2013 Obiekty religijne w krajobrazie - nr 22/2013 Cmentarze i ogrody w krajobrazie |
||
Efekty uczenia się: |
Student: - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do zjawisk społecznych w kontekście zachowań religijnych na różnych obszarach świata K_W09 - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe religie i ruchy religijne w Polsce i na świecie K_W10 - ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań zjawisk kulturowo-religijnych w Polsce i na świecie K_W11 - ma świadomość różnorodności religijnej świata i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14 - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii i geografii religii do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U04 - umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy religijne a współczesnymi tendencjami w zagospodarowaniu przestrzeni K_U07 - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowo-religinej świata z uwzględnieniem metod naukowych K_U21 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01 - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04 - ma świadomość odmienności kulturowej państw świata i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05 - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego/miedzyreligijnego K_K06 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się oceną aktywności studentów na zajęciach (referaty i prezentacje) oraz zaliczeniem pisemnym całości materiału (kolokwium na ostatnich zajęciach). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się jedną nieobecność usprawiedliwioną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Awramiuk-Godun | |
Prowadzący grup: | Alina Awramiuk-Godun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.