Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3-SDA-GSW
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych charakterystycznych dla współczesnego świata.

Pełny opis:

Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych współczesnego świata.

Wykład obejmuje następującą tematykę:

1. Przemiany ludnościowe: globalne zmiany liczby ludności, nowy model przejścia demograficznego, globalna problematyka urodzeń, polityka pronatalistyczna i antynatalistyczna na różnych poziomach administracyjnych, na świecie.

2. Społeczeństwo starzejące się, rozwiązania grupowego zamieszkania dla osób starszych, Idea Miasta Przyjaznego Starzeniu się.

3. Globalna problematyka umieralności, model przejścia epidemiologicznego, główne przyczyny zgonów na świecie, w ujęciu regionalnym.

4. Zróżnicowanie religijne na świecie: dyfuzja, rozmieszczenie i założenia, mniejszości religijne, wyzwania islamu i chrześcijaństwa.

5. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne na świecie: pojęcia, procesy narodowotwórcze, państwa wielonarodowe i narody wieloetniczne, modele integracji mniejszości etnicznych i narodowych, procesy adaptacyjne.

6. Nierówności społeczne: klasyczne ujęcia podziałów społecznych, ruchliwość społeczna, teoria dystynkcji Bourdieu, zróżnicowania społeczne społeczeństw ponowoczesnych, klasa średnia, metropolitalna, kreatywna, underclass.

7. Segregacja społeczna – terminy, podejścia, struktura i dynamika na świecie. Segregacja mobilności.

8. Koncepcje powstania i trwania ubóstwa, enklawy biedy, wykluczenie społeczne i cyfrowe. Percepcja ubóstwa. Pomoc w mediach.

9. Gentryfikacja – wymiary globalny i lokalny.

10. Osiedla grodzone, enklawy bogactwa. Estetyzacja przestrzeni.

11. Koncepcja społecznego rozwoju zrównoważonego.

W trakcie ćwiczeń omawiane na wykładach zagadnienia będą analizowane w formie aktywnej: debat oksfordzkich i wywiadów.

Szacowany czas związany z wkładem studenta w osiągniecie zdefiniowanych efektów wynosi 30 godzin wykładów (wraz z zaliczeniem) (1 ECTS), około 30 godzin pracy indywidualnej (1 ECTS), związanej z zapoznaniem się z literaturą lub innymi materiałami (filmy i podcasty), konsultacjami i przygotowaniem do zaliczenia pisemnego oraz dla ćwiczeń (1 ECTS): 15 godzin zajęć i około 15 godzin pracy indywidualnej studenta: samodzielne poszukiwanie źródeł informacji, zapoznanie się z materiałami, przygotowywanie i przeprowadzanie wywiadów i prezentacji.

Literatura:

Materiały do zapoznania się będą podawana w trakcie lub po zajęciach. Oprócz nich zalecane sa nastepujące pozycje książkowe:

Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Gądecki J., 2009, Za murami. Osiedla grodzone w Polsce –analiza dyskursu, Monografie FNP. Seria humanistyczna, Wrocław

Grzegorczyk A. i in., 2019, Polityka mieszkaniowa a segregacja społeczna. Przykład Warszawy, Berlina i Paryża, WUW, Warszawa

Knox P. L., S. A. Marston 2013, Human Geography. Places and Regions In Global Context., Prientice Hall, Upper Saddle River

Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa

Warzywoda-Kruszyńska W., 2011, Badania nad ekologią i dziedziczeniem biedy w wielkim mieście, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa

Węcławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe: K_W12, K_W18, K_U06, K_U12, K_K06

Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U06, S2_U12, S2_K06

Po skończonym kursie student wie, jakie są obecnie prowadzone badania nad przemianami społecznymi i demograficznymi, wynikającymi z procesów globalizacji. Rozumie złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych oraz rolę więzi społecznych we współczesnym świecie.

Potrafi analizować procesy społeczne związane z przemianami współczesnego świata i prognozować zmiany procesów społecznych. Umie też posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+, zaplanować i przeprowadzić badania zarówno indywidualne jak i zespołowe w zakresie wybranej spacjalności oraz zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę.

Absolwent jest gotów do upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki. Oczekiwana jest też postawa otwartości i dostrzeganie racji różnorodnych grup społecznych.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się 2/3 oceny z zaliczenia pisemnego oraz aktywności na wykładach (udział w dyskusjach) i 1/3 oceny z ćwiczeń (aktywny udział w zajęciach i przygotowywanie prac).

Wymagana obecność na wykładach zgodna z wytycznymi ogólnouniwersyteckimi.

Praktyki zawodowe:

Nie są przewidziane praktyki zawodowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Grzegorczyk
Prowadzący grup: Paweł Cywiński, Anna Grzegorczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Grzegorczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)