Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-SDA-GSW | Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Społeczne i demograficzne aspekty geografii świata | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | geografia |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych charakterystycznych dla współczesnego świata. |
||
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wykład i ćwiczenia, których celem jest przedstawienie procesów i zjawisk społecznych i demograficznych współczesnego świata. Wykład obejmuje następującą tematykę: 1. Przemiany ludnościowe: globalne zmiany liczby ludności, nowy model przejścia demograficznego, globalna problematyka urodzeń, polityka pronatalistyczna i antynatalistyczna na różnych poziomach administracyjnych, na świecie. 2. Społeczeństwo starzejące się, rozwiązania grupowego zamieszkania dla osób starszych, Idea Miasta Przyjaznego Starzeniu się. 3. Globalna problematyka umieralności, model przejścia epidemiologicznego, główne przyczyny zgonów na świecie, w ujęciu regionalnym. 4. Zróżnicowanie religijne na świecie: dyfuzja, rozmieszczenie i założenia, mniejszości religijne, wyzwania islamu i chrześcijaństwa. 5. Zróżnicowanie narodowościowe i etniczne na świecie: pojęcia, procesy narodowotwórcze, państwa wielonarodowe i narody wieloetniczne, modele integracji mniejszości etnicznych i narodowych, procesy adaptacyjne. 6. Nierówności społeczne: klasyczne ujęcia podziałów społecznych, ruchliwość społeczna, teoria dystynkcji Bourdieu, zróżnicowania społeczne społeczeństw ponowoczesnych, klasa średnia, metropolitalna, kreatywna, underclass. 7. Segregacja społeczna – terminy, podejścia, struktura i dynamika na świecie. 8. Koncepcje powstania i trwania ubóstwa, enklawy biedy, wykluczenie społeczne i cyfrowe. Percepcja ubóstwa, rodzaje pomocy. Pomoc w mediach. 9. Gentryfikacja – wymiary globalny i lokalny. 10. Koncepcja czasoprzestrzennej trajektorii segregacji Atkinsona i Flinta, osiedla grodzone, enklawy bogactwa. Estetyzacja przestrzeni. 11. Koncepcja społecznego rozwoju zrównoważonego. 12. Postawy wobec globalizacji i wyzwania globalizacji. W trakcie ćwiczeń omawiane na wykładach zagadnienia będą analizowane w formie aktywnej: debat oksfordzkich i wywiadów. |
||
Literatura: |
Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Gądecki J., 2009, Za murami. Osiedla grodzone w Polsce –analiza dyskursu, Monografie FNP. Seria humanistyczna, Wrocław Knox P. L., S. A. Marston 2013, Human Geography. Places and Regions In Global Context., Prientice Hall, Upper Saddle River Okólski M., 2004, Demografia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa Szacka B., 2003, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa Warzywoda-Kruszyńska W., 2011, Badania nad ekologią i dziedziczeniem biedy w wielkim mieście, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa Węcławowicz G., 2007, Geografia społeczna miast, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa Wrona J., 2009, Geografia ludności świata i Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W12, K_W18, K_U06, K_U12, K_K06 Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U06, S2_U12, S2_K06 Po skończonym kursie student wie, jakie są obecnie prowadzone badania nad przemianami społecznymi i demograficznymi, wynikającymi z procesów globalizacji. Potrafi analizować procesy społeczne związane z przemianami współczesnego świata. Oczekiwana jest postawa otwartości i dostrzeganie racji różnorodnych grup społecznych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się 2/3 oceny z testów pisemnych i 1/3 oceny z ćwiczeń. Wymagana obecność na wykładach zgodna z wytycznymi ogólnouniwersyteckimi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Grzegorczyk | |
Prowadzący grup: | Paweł Cywiński, Anna Grzegorczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Grzegorczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.