Teledetekcja i GIS w badaniach krajobrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-TiG-GK | Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teledetekcja i GIS w badaniach krajobrazu | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geoekologia i geomorfologia) - sem. 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Znajomość środowiska Windows oraz wiedza wyniesiona z zajęć GIS w toku studiów I stopnia na kierunku Geografia. |
||
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
||
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest przedstawienie słuchaczom podstaw teoretycznych oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności wykorzystania Systemów Informacji Geograficznej (GIS) w analizach z zakresu przetwarzania informacji przestrzennych. Studenci zapoznają się z funkcjonalnością GIS jako narzędziem do analiz i modelowania złożonych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska przyrodniczego. Szczególny nacisk zostanie położony na wykorzystanie różnych modeli danych przestrzennych (wektorowych i rastrowych), ich pozyskiwanie i edycję oraz integrację. Wybrane do zajęć przykłady obejmą tematykę z zakresu geomorfologii oraz geoekologii. |
||
Pełny opis: |
Przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego. Uwzględnione zostaną także elementy technik teledetekcyjnych (klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy wykorzystanie danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR)). Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką FOSSGIS (Free and Open Source Software for Geographical Information Systems) Istotnym celem zajęć jest także wykształcenie praktycznych i metodycznych umiejętności z zakresu wykorzystania GIS do opisu i analizy przestrzennej zjawisk i procesów geomorfologicznych, klimatycznych, hydrologicznych i geoekologicznych, jak również zaznajomienie z zasadami i metodami realizacji projektów geoinformatycznych, metodami analizy danych o charakterze czasoprzestrzennym oraz wizualizacja wyników (tworzenie map). Proponowany cykl zajęć przewiduje połączenie praktycznego posługiwania się wiedzą teoretyczną z umiejętnością pozyskiwania tematycznych danych przestrzennych, ich integracji, analizy w wymaganym zakresie tematycznym i prezentacji wyników poprzez stosowanie wolnego oprogramowania QGIS. Nakład pracy studenta: 60h - obecność na zajęciach (wykład, ćwiczenia) 30h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, wykonywanie części ćwiczeń w domu) 90h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru oraz cech indywidualnych studenta). |
||
Literatura: |
• Campbell J.B., Wynne R.H., 2011, Introduction to Remote Sensing (5 ed.), The Guilford Press, New York, London. • Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku) • Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton. • Urbański J., 2012, GIS w badaniach przyrodniczych (ebook), Centrum GIS, Uniwersytet Gdański. http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf • Wing M.G., Bettinger P., 2008, Geographic Information Systems. Applications in Natural Resource Management (2 ed), Oxford University Press • McGarigal K., Fragstats documentation. http://www.umass.edu/landeco/research/fragstats/documents/fragstats.help.4.pdf • Szczepanek R. 2013, Systemy informacji geograficznej z Quantum GIS, część I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. Publikacja dostępna online: http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i3/i9/i4/i1/i1/r39411/SzczepanekR_SystemyInformacji.pdf • QGIS User Guide: http://www.qgis.org/pl/docs/index.html • QGIS Case Studies: http://www.qgis.org/en/site/about/case_studies/index.html • QGIS – Polska: http://qgis-polska.org/ |
||
Efekty uczenia się: |
Najważniejsze, kierunkowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. K_W07 Zna zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego 2. K_W11 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej 3. K_W12 Rozumie podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych 4. K_W13 Zna i stosuje statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań UMIEJĘTNOŚCI 1. K_U02 Wybiera i stosuje optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych 2. K_U03 Umie wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych 3. K_U07 Potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko 4. K_U12 Posługuje się szczegółową terminologią w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+ KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. K_K01 Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia: WIEDZA 1. ma podstawowe wiadomości z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego. 2. zna elementy technik teledetekcyjnych (klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy analiza danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR). 3. Zna standardy i uregulowania w zakresie wymagań stawianych oprogramowaniu i danym jakie są wykorzystywane w administracji i instytucjach zarządzających środowiskiem (INSPIRE) UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi w zakresie pozyskania, zarządzania i przetwarzania oraz integracji danych przestrzennych (rastry i warstwy wektorowe GIS), 2. umie planować i realizować projekty GIS (pozyskanie danych, ich integracja, edycja, przetwarzanie i wizualizacja) ze szczególnym uwzględnieniem właściwego doboru modelu danych oraz narzędzi analiz przestrzennych, które najlepiej spełniają postawione wymagania, 3. dobiera i stosuje zaawansowane metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz ich przetwarzania i wizualizacji, co w połączeniu z nabytymi umiejętnościami zaawansowanej obsługi oprogramowania GIS zwiększy konkurencyjność na rynku pracy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych i wykazuję potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu tych technik i metod, 2. rozumie znaczenie informacji przestrzennej w pracy zawodowej i dydaktyce, 3. akceptuje konieczność zdobywania i podnoszenia kwalifikacji, kompetencji i doświadczeń w zakresie standardowych zastosowań narzędzi i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych, 4. ma świadomość, że opanowanie technik i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych wpływa na przyszłą karierę naukową lub zawodową. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe na podstawie wykonania wszystkich ćwiczeń praktycznych na poszczególnych zajęciach oraz projektów zaliczeniowych z części geomorfologicznej i geoekologicznej. Ocena końcowa: Średnia ocen z części geoekologicznej i geomorfologicznej. Szczegóły zostaną podane na pierwszych zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alina Gerlée | |
Prowadzący grup: | Alina Gerlée, Piotr Szwarczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Brak protokołu Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.