Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-WMI-GL-W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne migracje i ich skutki społeczno-gospodarcze |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru WGSR, dzienne studia II stopnia - sem. zimowy Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. letni Przedmioty do wyboru, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pogłębienie wiedzy o migracjach w Europie, polityce integracyjnej i roli środków masowego przekazu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o cechach charakterystycznych współczesnych migracji. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zrozumienie znaczenia relacji między globalizacją, transformacją społeczną, polityczną i technologiczną a migracjami międzynarodowymi oraz współczesnej narracji dotyczącej zjawisk migracyjnych. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest pogłębienie wiedzy o mobilności mieszkańców Europy i migracjach międzynarodowych w Europie. Szczególnie dużo miejsca zostanie poświęcone na zrozumienie znaczenia relacji między globalizacją, transformacją społeczną i polityczną a migracjami międzynarodowymi oraz współczesnej narracji dotyczącej zjawisk migracyjnych. Forma zajęć łączy elementy warsztatu, konwersatorium i wykładu. Wymaga pracy studentów w czasie zajęć oraz przygotowania na zajęcia ( np. przeczytania tekstów w języku angielskim (B2), obejrzenia filmu lub innych materiałów wizualnych) Tematy poruszane w ramach zająć dotyczą: 1. Czy żyjmy w wieku migracji? Dlaczego „migracja” stała się „globalnym wyzwaniem”? Na czym polega złożoność współczesnych form mobilności: od jednokierunkowej migracji do wielowymiarowych przemieszczeń? 2. Nowa mapa migracji w i do Europy. Jak Europa stara się odpowiedzieć na "kryzysy" migracyjne. 3. Polityka integracja migrantów – zmiany postaw i polityk. Różnice w rozumieniu pojęcia integracja, dawne modele integracji, współczesne działania. Znaczenie działań podejmowanych na poziomie lokalnym. Działania podejmowane w Polsce. 4. Jak mówić o migracji, imigracji, uchodźcach? Komiksy, filmy, książki - analiza treści i znaczeń. (Analiza wywiadów z osobami z doświadczeniem migracyjnym) 5. Kiedy fakty nie mają znaczenia. Jakie są przyczyny problemu: fragmentacja mediów i fałszywe wiadomości? Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się. Wykład: 2 ECTS – w tym: 0,5 ECTS (15 godz.) w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym 1,5 ECTS wkład własny studenta w tym 1 ECTS przygotowania do dyskusji i 0,5 ECTS zapoznanie się z dodatkowymi materiałami wizualnymi |
Literatura: |
Amelina A. Horvath K., Meeus B. (eds.), 2016, An Anthropology of Migration and social transformation, European Perspective, Springer - selected parts Benton, Ahad, 2019, Breaking New Ground: Ten Ideas to Revamp Integration Policy in Europe - Migration Policy Institute – report Benton, Embiricos, 2019, Doing More with Less: A New Toolkit for Integration Policy, Migration Policy Institute -report Benton, Patuzzi, 2018, Jobs in 2028: How Will Changing Labour Markets Affect Immigrant Integration in Europe?, Migration Policy Institute – report Garcés-Mascareñas, Penninx (eds.) 2016, Integration Processes and Policies in Europe, Contexts, Levels and Actors, Springer –selected parts Geiger, Pecoud, 2010, The politics of international migration management, Palgrave Macmillan, New York – selected parts Improving the Responses to the Migration and Refugee Crisis in Europe,2016, Vision of Europe Submit, Lisbon – report King, Okólski Diverse, Fragile and Fragmented: The New Map of European Migration, 2018, Central and Eastern European Migration Review Mertiniello, Rath (eds.), 2010, Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation, Amsterdam University Press, Amsterdam – selected parts Pastore, Ponzo (eds.), 2016,Inter-group Relations and Migrant Integration in European Cities Changing Neighbourhoods, Springer - selected parts |
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W05, K_W11, K_W12 K_U01, K_U04 Efekty specjalności: S2_W03, S2_W05, S2_W11, S2_W13, S2_W14, S2_U04, S4_U07, S2_K01, S2_K02, S2_K06 Po ukończeniu kursu student: Wiedza Umie i rozumie: - cechy współczesnych procesów migracyjnych - wyzwania i korzyści wynikające z migracji międzynarodowych - zróżnicowanie stopnia nasilenia procesów migracyjnych w różnych regionach Umiejętności Potrafi: - wykorzystać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języki obcym - przekazać wiedzę różnym odbiorcom Kompetencje/postawy: Kurs kształtuje postawę samodzielnego wnioskowania, otwartości na różnorodność kulturową i akceptacji zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: ocena ciągła, każde zajęcia będą oceniane pod kątem aktywności w dyskusji i przygotowania studentów. Ocena końcowa: średnia ocen uzyskanych na poszczególnych zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Jaczewska | |
Prowadzący grup: | Barbara Jaczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.