Zastosowanie metod statystycznych w geografii świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3-ZMS-GSW | Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Zastosowanie metod statystycznych w geografii świata | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia (Geografia świata) - sem. 1 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Zapoznanie się ze wskaźnikami i miernikami opisującymi poziom globalizacji w poszczególnych państwach. Nabycie przez studentów umiejętność samodzielnego obliczania mierników i wskaźników oraz analizowania ich wartości pomiędzy poszczególnymi państwami i regionami. Opanowanie umiejętności wyciągania wniosków dotyczących wartości poszczególnych mierników. Zajęcia odbywają się w formie zdalnej |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru: - wskaźnik Giniego , krzywa Lorenza - wskaźnik HPI, HDI, GDI i GEM, - metoda standaryzacji, - test chi-kwadrat, - współczynnik zwartości socjoetnicznej, - typologia, - wskaźnik korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla - metoda bonitacji punktowej. Zajęcia odbywają się w formie zdalnej |
||
Pełny opis: |
- Pojęcie mierników i wskaźników, odpowiedni sposób ich doboru, umiejętne formułowanie celu oraz sposobu jego monitorowania, - Zastosowanie mierników i wskaźników do tworzenia oraz monitorowania dokumentów strategicznych, - Najczęściej popełniane błędy w analizie statystycznej, problem słabej jakości danych w krajach rozwijających się, - Obliczanie wskaźnika Giniego i analiza jego wielkości w poszczególnych regionach, - krzywa Lorenza wraz z analizą, - obliczanie wskaźników: HPI, HDI, - zastosowanie metody standaryzacji, - zastosowanie testu chi-kwadrat, - sposoby konstruowania indeksów GDI i GEM, - zastosowanie współczynnika zwartości socjoetnicznej, - tworzenie typologii, - zastosowanie korelacji: Spearmana i Pearsona, Tau Kendalla - zastosowanie metody bonitacji punktowej. Ćwiczenia prowadzone w sali komputerowej. |
||
Literatura: |
1. Norcliffe G. B., 1986, Statystyka dla geografów, PWN, Warszawa. 2. Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedlecka U., 1999, Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław. 3. Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej : elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. |
||
Efekty uczenia się: |
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W10, K_U01, K_U01, K_K03 Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W10, S2_U01, S2_U02, S2_K03 1. w zakresie wiedzy: - zna fachową terminologię z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w geografii, - posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych, - rozumie potrzebę określania mierników jako sposobu oceny stopnia realizacji przyjętego celu, - zna i rozumie zależności między słabą jakością danych statystycznych a błędami popełnianymi w analizę ilościowej, - rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania mierników i wskaźników opisujących stopień globalizacji. 2. w zakresie umiejętności: - umie obliczać podstawowe mierniki i wskaźniki globalizacji, - potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego oraz stworzyć ranking państw pod względem poziomu ich rozwoju, - potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do pozyskiwania wartości mierników oraz obliczania wskaźników globalizacji, - umie wyciągać wnioski na podstawie poszczególnych mierników dotyczące poziomu rozwoju danego państwa bądź regionu. - potrafi obliczyć następujące mierniki i wskaźniki: wskaźnik Giniego, krzywa Lorenza, wskaźnik HPI, HDI, współczynnik zwartości socjoetnicznej, wskaźnik korelacji Spearmana i Pearsona. 3. w zakresie kompetencji społecznych: - rozumie znaczenie wskaźnika zwartości socjoetnicznej jako miernika opisującego poziom różnorodności kulturowej w wybranych regionach, - potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na ćwiczeniach (20% oceny), przygotowanie ćwiczeń (80%). Ćwiczenia w sali komputerowej. Możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach. Aby zaliczyć ćwiczenia należy oddać wszystkie zadawane prace. Prace przesyłane drogą mailową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podhorodecka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podhorodecka, Magdalena Skorupska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.