Globalne problemy geografii społeczno-ekonomicznej II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3AGPGSE2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.1
|
Nazwa przedmiotu: | Globalne problemy geografii społeczno-ekonomicznej II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia II stopnia Geografia, przedmioty wspólne - sem. 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium dotyczy najważniejszych współczesnych problemów globalnych z perspektywy geografii społeczno-ekonomicznej. Podstawowe, prezentowane problemy badawcze dotyczą roli, pozycji człowieka jako sprawcy i ofiary procesów globalnych. Wszystko to dzieje się w określonej przestrzeni. Zestaw prezentowanych zagadnień obejmuje problemy społeczno-kulturowe, ekonomiczne i polityczne. |
Pełny opis: |
1.Przestrzenie tożsamości 2.Światowe Dziedzictwo UNESCO (challenge) 3.Przestrzenie i instytucje kultury 4.Ruch alterglobalistów (response) 5.Organizacje międzynarodowe 6.Prawa człowieka – system instytucjonalny 7.Przestrzenie i instytucje nauki 8.Integracja europejska 9.Przestrzenie konsumpcji 10.Przepływy osób i dóbr 11. Fabryka świata 12. Przepływy towarów i usług 13. Przepływy osób 14. Przepływy informacji 15.Zaliczenie pisemne i ustne |
Literatura: |
Zalecana literatura (uzupełnienie treści konwersatorium): Bauman Z., 2000, Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Castells M., 2007, Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Giddens A., 2012, Socjologia (rozdz. 5, 15, 18, 22, 23). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sassen S., 2007, Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: 1. Zna najważniejsze problemy o zasięgu globalnym, które bada geografia społeczno-ekonomiczna W zakresie umiejętności student: 1. Potrafi zrozumieć najważniejsze światowe trendy społeczno-ekonomiczne, a w szczególności ich znaczenie dla rozwoju cywilizacyjnego Polski, Ęuropy i Świata 2. Potrafi formułować opinie i uczestniczyć w dyskursie na temat społeczno-ekonomicznych problemów globalnych i ich wpływu na wydarzenia w Polsce W zakresie postaw student: 1. Rozpoznaje, na czym polega zależność jego indywidualnych decyzji życiowych i problemów o szerszym zasięgu społecznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Maksymalna ocena 4,0: zaliczenie pisemne, zamknięty test wyboru (zakres: treść konwersatoriów) Maksymalna ocena 5,0: zaliczenie ustne (odpowiedź na 6 pytań: 3 z zakresu treści konwersatoriów + 3 z zalecanej literatury). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.