Metodologia badań geograficznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3AMB |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań geograficznych |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Treścią nauczania są obszary zainteresowań i zadania badawcze metodologii geografii; struktura metodologiczna działów geografii oraz modele badań geograficznych z uwzględnieniem założeń badawczych geografii. |
Pełny opis: |
1. Istota i pojęcie metodologii nauk (metodologia ogólna, szczegółowa, opisowa, normatywna) 2. Pojęcie wiedzy i nauki (systemy wiedzy, podział nauki) 3. Zasady badań naukowych 3.1. Cele i funkcje, zadania 3.2. Proces poznania naukowego 3.3. Proces poznania myślowego (analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównanie i przeciwstawianie, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie empiryczne) 3.4. Rodzaje wyjaśnień naukowych (genetyczne, funkcjonalne, logiczne) 3.5. Typy badań naukowych (podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe, przyczynkarskie, heurystyczne) 3.6. Procedury badawcze (diagnostyczna, eksperymentalna, operacyjna, ewaluacyjna, korelacyjna) 4. Istota i znaczenie metod badawczych 4.1. Metody i zadania badawcze 4.2. Rodzaje metod badawczych (obserwacyjna, eksperymentalna, monograficzna, badanie dokumentów, sondaż diagnostyczny, analiza źródeł, statystyczna) 4.3. Techniki badań naukowych (obserwacja, wywiad, ankieta, badanie dokumentów, techniki socjometryczne) 4.4. Narzędzia badawcze 5. Organizacja badań naukowych (formułowanie problemu, formułowanie hipotez, dobór metod, technik i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, porządkowanie wyników, pisemne przedstawienie wyników) 6. Pomiar w badaniach naukowych (rodzaje, skale pomiarowe) 7. Prace naukowe (rodzaje, prace kwalifikacyjne, układ treści pracy kwalifikacyjnej) |
Literatura: |
Beveridge W.J.B., 1964, Sztuka badań naukowych. Wyd. Lekarskie, Poznań Chalmers A.F., 1997, Czym jest to, co zwiemy nauką. Siedmioróg, Wrocław Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań naukowych dla geografów. Wyd. UW, Warszawa Fox R., Garbuny M., Hooke R., 1968, Nauka o nauce. PWN, Warszawa Hajduk Z., 2001, Ogólna metodologia nauk. Wyd. KUL, Lublin Haring L.L., Lounsburg J.F., 1972, Introduction to scientific geographic research. Hempel C.G., 1966, Podstawy nauk przyrodniczych. WNT, Warszawa Hillway T., 1964, Introduction to research. Kmita J., 1976, Wykłady z logiki i metodologii nauk. PWN, Warszawa Koch M., 1994, Przewodnik do pisania pracy magisterskiej. Wyd. Pryw. Wyż. Szk. Businessu & Administracji, Warszawa Łubnicki N., 1971, Nauka poprawnego myślenia. PWN, Warszawa Mill J.S., 1962, Systemy logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. PWN, Warszawa Pieter J., 1974, Z zagadnień pracy naukowej. Wyd. Ossolineum, Wrocław Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej. PWN, Wrocław - Warsza¬wa - Kraków Popper K.R., 1977, Logika odkrycia naukowego. Warszawa Pytkowski W., 1985, Organizacja badań i ocena prac naukowych. PWN, Warszawa Rapport S., Wright H. (Ed.), 1964, Science, Methods & Meaning. Sadowski W., 1978, Podstawy ogólnej teorii systemów. PWN, Warszawa Topolski J., 1984, Metodologia historii. PWN, Warszawa Weiner J., 1998, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac nau¬ko¬wych. Przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa Wilson E.B. (jr.), 1968, Wstęp do badań naukowych. PWN, Warszawa Wójcicki R., 1982, Wykłady z metodologii nauk. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu studentka/student: potrafi zidentyfikować problemy środowiskowe i społeczno-gospodarcze w przestrzeni; umie analizować zjawiska i procesy przestrzenne; potrafi wnioskować o zjawiskach i procesach przestrzennych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.