Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań geograficznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-3AMB
Kod Erasmus / ISCED: 07.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0539) Fizyka (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań geograficznych
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Treścią nauczania są obszary zainteresowań i zadania badawcze metodologii geografii; struktura metodologiczna działów geografii oraz modele badań geograficznych z uwzględnieniem założeń badawczych geografii.

Pełny opis:

1. Istota i pojęcie metodologii nauk (metodologia ogólna, szczegółowa, opisowa, normatywna)

2. Pojęcie wiedzy i nauki (systemy wiedzy, podział nauki)

3. Zasady badań naukowych

3.1. Cele i funkcje, zadania

3.2. Proces poznania naukowego

3.3. Proces poznania myślowego (analiza i synteza, dedukcja i indukcja, porównanie i przeciwstawianie, uogólnianie i wnioskowanie, poznanie empiryczne)

3.4. Rodzaje wyjaśnień naukowych (genetyczne, funkcjonalne, logiczne)

3.5. Typy badań naukowych (podstawowe, stosowane, diagnostyczne, weryfikacyjne, kompleksowe, przyczynkarskie, heurystyczne)

3.6. Procedury badawcze (diagnostyczna, eksperymentalna, operacyjna, ewaluacyjna, korelacyjna)

4. Istota i znaczenie metod badawczych

4.1. Metody i zadania badawcze

4.2. Rodzaje metod badawczych (obserwacyjna, eksperymentalna, monograficzna, badanie dokumentów, sondaż diagnostyczny, analiza źródeł, statystyczna)

4.3. Techniki badań naukowych (obserwacja, wywiad, ankieta, badanie dokumentów, techniki socjometryczne)

4.4. Narzędzia badawcze

5. Organizacja badań naukowych (formułowanie problemu, formułowanie hipotez, dobór metod, technik i narzędzi badawczych, przeprowadzenie badań, porządkowanie wyników, pisemne przedstawienie wyników)

6. Pomiar w badaniach naukowych (rodzaje, skale pomiarowe)

7. Prace naukowe (rodzaje, prace kwalifikacyjne, układ treści pracy kwalifikacyjnej)

Literatura:

Beveridge W.J.B., 1964, Sztuka badań naukowych. Wyd. Lekarskie, Poznań

Chalmers A.F., 1997, Czym jest to, co zwiemy nauką. Siedmioróg, Wrocław

Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań naukowych dla geografów. Wyd. UW, Warszawa

Fox R., Garbuny M., Hooke R., 1968, Nauka o nauce. PWN, Warszawa

Hajduk Z., 2001, Ogólna metodologia nauk. Wyd. KUL, Lublin

Haring L.L., Lounsburg J.F., 1972, Introduction to scientific geographic research.

Hempel C.G., 1966, Podstawy nauk przyrodniczych. WNT, Warszawa

Hillway T., 1964, Introduction to research.

Kmita J., 1976, Wykłady z logiki i metodologii nauk. PWN, Warszawa

Koch M., 1994, Przewodnik do pisania pracy magisterskiej. Wyd. Pryw. Wyż. Szk. Businessu & Administracji, Warszawa

Łubnicki N., 1971, Nauka poprawnego myślenia. PWN, Warszawa

Mill J.S., 1962, Systemy logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. PWN, Warszawa

Pieter J., 1974, Z zagadnień pracy naukowej. Wyd. Ossolineum, Wrocław

Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej. PWN, Wrocław - Warsza¬wa - Kraków

Popper K.R., 1977, Logika odkrycia naukowego. Warszawa

Pytkowski W., 1985, Organizacja badań i ocena prac naukowych. PWN, Warszawa

Rapport S., Wright H. (Ed.), 1964, Science, Methods & Meaning.

Sadowski W., 1978, Podstawy ogólnej teorii systemów. PWN, Warszawa

Topolski J., 1984, Metodologia historii. PWN, Warszawa

Weiner J., 1998, Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac nau¬ko¬wych. Przewodnik praktyczny. PWN, Warszawa

Wilson E.B. (jr.), 1968, Wstęp do badań naukowych. PWN, Warszawa

Wójcicki R., 1982, Wykłady z metodologii nauk. PWN, Warszawa

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu studentka/student:

potrafi zidentyfikować problemy środowiskowe i społeczno-gospodarcze w przestrzeni;

umie analizować zjawiska i procesy przestrzenne;

potrafi wnioskować o zjawiskach i procesach przestrzennych.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Praktyki zawodowe:

Nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)