Przyroda a społeczeństwo I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-3APS1REG |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.9
|
Nazwa przedmiotu: | Przyroda a społeczeństwo I |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Problematyka człowiek–środowisko - zagadnienia metodologiczne. Interdyscyplinarny i geograficzny punkt widzenia. Relacje człowiek-środowisko, w geografii, w geografii regionalnej, w nauce o środowisku i w ekologii człowieka. Globalne i regionalne problemy środowiskowe. Dwukierunkowość relacji człowiek-środowisko przyrodnicze. Antropogeniczne zmiany i zagrożenia środowiskowe. |
Pełny opis: |
Treść: Problematyka człowiek–środowisko - zagadnienia metodologiczne. Interdyscyplinarny i geograficzny (dyscyplinarny) punkt widzenia. Globalne i regionalne problemy środowiskowe. Dyskusja o integracji geografii fizycznej i geografii człowieka w problematyce zasobów naturalnych, relacje człowiek – środowisko w geografii regionalnej. Relacje człowiek-środowisko w ekologii człowieka: geologia łowców i zbieraczy, pastrzy i rolników, miasto jako ekosystem. Zmienność relacji przyroda-człowiek w czasie. Przyrodnicze uwarunkowania wybranych dziedzin działalności człowieka. Dualizm i dwukierunkowość relacji człowiek – środowisko przyrodnicze. Antropogeniczne zmiany i zagrożenia środowiskowe. |
Literatura: |
1. Campbell B., Ekologia człowieka. Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1995, ss. 234. 2. Fernández-Armesto F., 2008, Cywilizacje. Kultura, ambicje i przekształcanie natury. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 3. Johnston R.J., 1983, Resource analysis, resorurce management and the integration of physical and human geography. Progress in physical geography, 7, 1, 127-146. 4. Kantowicz E., Skotnicki M., 1991, Główne problemy i tendencje w geografii regionalnej. W: Z.Chojnicki (red.), Podstawowe problemy metodologiczne polskiej geografii, Wyd. Nauk. UAM, Poznań, 229-243. 5. Kantowicz E., Lonc E., Ekologia i ochrona środowiska. Wyd. PWSZ im. A. Silesiusa w Wałbrzychu, Wałbrzych, ss. 365 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student: zna główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii i rozumie związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych; zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo ; ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych problemach przyrodniczych i społecznych współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje; wykazuje znajomość zasad zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego. UMIEJĘTNOŚCI Student: umie wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym w zakresie wybranej specjalności; potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi na różnych obszarach ; posiada umiejętność przygotowywania pisemnych prac na podstawie literatury i/lub własnych badań ; posługuje się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+ . POSTAWY Student: rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny; rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadanie/opracowania, referat, praca bieżąca, egzamin pisemny. Ocena końcowa jest średnią z ocen (w skali od 2 do 5) czterech pytań na egzaminie oraz jednego zadania wykonanego w trakcie zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.