Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Tatry)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-5-DKPT-WH
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze wybranych regionów (Tatry)
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty humanistyczne Wydziału Geografii
Przedmioty opcjonalne WGSR
Przedmioty WGSR ogólne opcjonalne, studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Zajęcia dedykowane są studentom posiadającym podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej, geografii społeczno- ekonomicznej i gospodarki przestrzennej.

Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10. Osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej. Każdy prowadzący grupę dobiera program wycieczek w zależności od założeń merytorycznych, aktualnych warunków pogodowych i dyspozycji grupy. Przewidziana jest również wycieczka po Zakopanem śladami dziedzictwa kulturowego regionu Tatr i Podhala (np. miejsca upamiętnienia, obiekty zabytkowe, muzea), która odbędzie się w dniu o najmniej sprzyjających warunkach w górach. Tylko w przypadku wystąpienia ekstremalnych zjawisk (np. nawalne deszcze czy bardzo silny wiatr), które uniemożliwią wyjście z miejsca zakwaterowania część zajęć może odbyć się w formie kameralnej.


Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14.

Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach.

W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem.

Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji.




Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej.

Pełny opis:

W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami:

• Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie;

• Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr;

• Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich);

• Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze);

• Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem;

• Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr,

• Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem.

Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się:

40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia

Literatura:

Źródła podstawowe:

• Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin;

• Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki;

• https://www.zakopane.pl/

• https://tpn.pl/

• https://topr.pl/

• https://www.witkacy.pl/pl/

• https://tatromaniak.pl/

• Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki.

Źródła dodatkowe:

• Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich;

• Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane;

• https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej);

• Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02

K_W03

K_W06

K_W08

Umiejętności:

K_U07

K_U08

Kompetencje społeczne

K_K01

K_K04

K_K05

Kompetencje ogólne:

- świadomość roli Tatr w kulturze polskiej i ich miejsca w środowisku przyrodniczym kraju

- umiejętność rozpoznawania i ogólnej charakterystyki podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i ich wzajemnych relacji

- świadomość potrzeby ochrony Tatr

Kompetencje przedmiotowe:

- ogólna znajomość historii eksploracji i poznawania Tatr i ich miejsca w świadomości polaków.

- umiejętność rozpoznania podstawowych komponentów środowiska przyrodniczego Tatr i interpretowania ich wzajemnych relacji.

- znajomość problemów ochrony przyrody Tatr

Wiedza

1. zna podstawowe parametry fizycznogeograficzne Tatr

2. zna przestrzenne zróżnicowanie komponentów środowiska przyrodniczego Tatr

3. zna najważniejsze problemy związane z racjonalną ochroną Tatr.

Umiejętności

1. umie przedstawić i uzasadnić rolę Tatr w kulturze polskiej

2. umie scharakteryzować podstawowe komponenty środowiska przyrodniczego Tatr i je scharakteryzować

3. umie przedstawić relacje pomiędzy komponentami środowiska Tatr w aspekcie ich piętrowego zróżnicowania

4. umie rozpoznać najważniejsze problemy związane z ochroną i wykorzystaniem Tatr.

Postawy

1. Rozumie rolę i miejsce Tatr w systemie przyrodniczym i konieczność ich racjonalnej ochrony

2. Zna podstawowe zasady poruszania się terenie wysokogórskim.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie: aktywny udział w dyskusji i zajęciach terenowych oraz zaliczenie ustne na zakończenie zajęć terenowych.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs terenowy, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Lenartowicz
Prowadzący grup: Maciej Lenartowicz, Ewa Mierzwiak, Elżbieta Rojan, Iwona Szumacher
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
geologia
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej.

Pełny opis:

W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami:

• Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie;

• Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr;

• Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich);

• Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze);

• Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem;

• Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr,

• Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem.

Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się:

40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia

Literatura:

Źródła podstawowe:

• Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin;

• Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki;

• https://www.zakopane.pl/

• https://tpn.pl/

• https://topr.pl/

• https://www.witkacy.pl/pl/

• https://tatromaniak.pl/

• Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki.

Źródła dodatkowe:

• Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich;

• Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane;

• https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej);

• Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10-osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej.

Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14.

Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach. Orientacyjny koszt zajęć w roku akademickim 2022/2023 wynosił 700 zł. Końcowy koszt jednostkowy zależny będzie od liczby uczestników oraz od wysokości inflacji.

W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem.

Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs terenowy, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Lenartowicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs terenowy - Zaliczenie na ocenę
Kierunek podstawowy MISMaP:

geografia
geologia
gospodarka przestrzenna
ochrona środowiska

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Charakterystyka geoekologiczna Tatr - przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego. Rola i miejsce Tatr w historii i kulturze polskiej.

Pełny opis:

W ramach codziennych wędrówek po górach oraz wycieczek po Zakopanem studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami:

• Tatry – wiadomości ogólne: położenie, obszar i granice, regiony przyrodnicze i kulturowe, rekordy tatrzańskie;

• Krótka historia poznawania i zagospodarowywania Tatr;

• Zarys charakterystyki przyrodniczej: powstanie Tatr i ich budowa geologiczna, rzeźba terenu, współczesne procesy rzeźbotwórcze, cechy klimatu, stosunki wodne, pokrywa glebowa, szata roślinna i świat zwierząt (przystosowania flory i fauny do warunków wysokogórskich);

• Piętrowość krajobrazowa i jej konsekwencje (przyrodnicze i gospodarcze);

• Fenomen Tatr w historii i kulturze polskiej, ludzie kultury, sztuki, nauki i działacze społeczni związani z Tatrami i Podhalem; miejsce dziedzictwa kulturowego regionu w dzisiejszym Zakopanem;

• Współczesne przemiany i zagrożenia krajobrazu oraz ochrona środowiska przyrodniczego Tatr,

• Rozpoznawanie w praktyce istniejących i potencjalnych konfliktów między ochroną przyrody i dziedzictwa kulturowego a rozwojem turystyki i zagospodarowaniem przestrzennym w TPN, jego otulinie oraz w Zakopanem.

Szacunkowa liczba godzin na osiągniecie efektów uczenia się:

40 godz. udziału w zajęciach i 5 godz. przygotowania do zaliczenia

Literatura:

Źródła podstawowe:

• Skrzydłowski T., Przewodnik przyrodniczy po Tatrach Polskich, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Bac-Moszaszwili M., Jurewicz E., Wycieczki geologiczne w Tatry, Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Paryscy Z. i W., 1995, Wielka Encyklopedia Tatrzańska. Wydawnictwo Górskie, Poronin;

• Artykuły publikowane w kwartalniku Tatry (Wydawnictwa TPN) podawane w zależności od problematyki;

• https://www.zakopane.pl/

• https://tpn.pl/

• https://topr.pl/

• https://www.witkacy.pl/pl/

• https://tatromaniak.pl/

• Dowolna aktualna, względnie szczegółowa (np. 1:25000), mapa turystyczna TPN lub całych Tatr do zabierania na wędrówki.

Źródła dodatkowe:

• Dąbrowska K., Guzik M. (red.), 2015, Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. Wydawnictwa TPN, Zakopane;

• Klimaszewski M., Rzeźba Tatr Polskich;

• Mirek Z. (red.), 1996, Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. TPN, Karków-Zakopane;

• https://www.udeuschle.de/panoramas/makepanoramas_en.htm (internetowa aplikacja do tworzenia panoramy widokowej);

• Dowolna aplikacja mobilna do rozpoznawania gatunków roślin.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego i polegają na całodziennych wędrówkach po górach w grupach około 10-osobowych pod kierunkiem osoby prowadzącej.

Przewidywany termin odbywania się zajęć - II pełny tydzień września. Zajęcia rozpoczynają się w niedzielę wieczorem a kończą w sobotę do ok. godziny 14.

Studenci ponoszą koszty dojazdu (dojazd samodzielny), zakwaterowania i poruszania się na miejscu. W czasie trwania zajęć poruszamy się komunikacją publiczną w zorganizowanych grupach. Orientacyjny koszt zajęć w roku akademickim 2022/2023 wynosił 700 zł. Końcowy koszt jednostkowy zależny będzie od liczby uczestników oraz od wysokości inflacji.

W miarę możliwości (układ repertuaru) przewidziane jest również wyjście do Teatru im. Witkacego w Zakopanem.

Szczegółowe informacje zostaną przesłane mailowo do uczestników zajęć po zakończeniu rejestracji.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)