Historia urbanistyki I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-HUR1 | Kod Erasmus / ISCED: |
02.9
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Historia urbanistyki I | ||
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 3 |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | gospodarka przestrzenna |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Założeniem tego wykładu jest dostarczenie niezbędnej wiedzy historycznej dotyczącej rozwoju myśli urbanistycznej, zasad budownictwa, budowy miast i najważniejszych zespołów architektonicznych na przestrzeni dziejów ze szczególnym uwzględnieniem naszego kontynentu od antyku do renesansu. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot Historia urbanistyki planowany jest na Gospodarce Przestrzennej jako wykład dwu-semestralny. Zadaniem przedmiotu jest dostarczenie niezbędnej wiedzy historycznej dotyczącej rozwoju myśli urbanistycznej jak również wiedzy na temat podstawowych zasad budownictwa i architektury na przestrzeni dziejów ze szczególnym uwzględnieniem naszego kontynentu od antyku do renesansu. Dostarczenie tej wiedzy z założenia ma towarzyszyć wprowadzaniu przedmiotów projektowych, ażeby student miał pełną możliwość korzystania z dorobku poprzednich pokoleń przystępując do pracy nad własnymi koncepcjami projektowymi. Szczególny nacisk jest położony na rozwój i przenikanie się kultur, idei i teorii w ramach szeroko rozumianego dziedzictwa europejskiego. |
||
Pełny opis: |
Zajęcia są tak zbudowane, że składają się ze współpracujących ze sobą czterech równoległych narracji obejmujących: a) najwybitniejsze budowle i budynki oraz zespoły architektoniczne, b) zrealizowane założenia urbanistyczne, c) urbanistyczne koncepcje teoretyczne. Zasada zajęć oparta jest na ukazaniu ciągu przyczynowo – skutkowego, na triadzie uzupełniających się nawzajem pojęć: 1)samodzielnego obiektu, zespołu lub miasta – jego koncepcji (lub koncepcji i realizacji), 2) postaci czyli osoby twórcy jako wybitnej indywidualności epoki oraz 3) wydarzenia lub ciągu wydarzeń stanowiących historyczne tło. Jedno z tych trzech pojęć wyeksponowane jako najważniejsze stanowi klucz do określenia pozostałych i zrozumienia całej konfiguracji. Podstawowa tematyka wykładów nawiązuje do następujących zagadnień: 1) Architektura starożytnej Mezopotamii; okres Państwa Akad (miasto Akad); okres starosumeryjski ze stolicą w Ur, dom starosumeryjski; pierwszy okres supremacji Państwa Babilońskiego (miasto Babilon); rozwój Państwa Asyryjskiego ze stolicą w Niniwie; drugi okres supremacji Państwa Babilońskiego (miasto Babilon rozwój);okres panowania Persów - (stolica Persepolis) 2) Egipt starożytny - epoka Starego i Średniego Państwa; postawa hieratyczna, kanon sztuki staroegipskiej, metafizyczny świat starożytnego Egiptu, zasady funkcjonalne i przestrzenne domu mieszkalnego okresu starożytnego Egiptu;przełom w budownictwie w czasach Imhotepa Rozwój piramid 3) Architektura i sztuka okresu Nowego Państwa,Teby - świątynie w Karnaku i w Luksorze; Nowa stolica faraona Echnatona w Tell el-Amarna (Achetaton); 4) świątynia w Del el- Bahari, architektura za czasów Ramzesów - świątynie w Abu Simbel; okres ptolemejski, rozwój miasta Aleksandria 5) Grecki świat mitów i tradycji - orfizm, architektura i urbanistyka okresu archaicznego (okręg mykeński, minojski i trojański) zasada konstrukcji domu greckiego; porządki architektoniczne starożytnej Grecji; 6) Hippodamos z Miletu i jego urbanistyka 7) Architektura grecka okresu klasycznego; Akropol Ateński; rozwój Aten; teatr grecki; architektura i urbanistyka okresu hellenistycznego – Pergamon 8) Rzym starożytny; traktat Witruwiusza; miasta rzymskie zbudowane na zasadzie koncepcyjnej wywodzącej się z obozu wojskowego; różnice pomiędzy architektonicznym porządkiem greckim a rzymskim; dom rzymski; Palatyn i pałac Flawiuszów, fora cesarskie, złoty dom Nerona 9) Architektura i urbanistyka wczesnochrześcijańska pomiędzy Rzymem a Bizancjum, podziemne miasto katakumb; świątynia wczesnochrześcijańska od domus ecclesiae do bazyliki; Konstantynopol i rozkwit Bizancjum 10) Romańszczyzna i wczesne średniowiecze; architektura monastyczna Wschodu i Zachodu; 11) Rozwój wybranych miast w okresie średniowiecza: Dubrownik; Carcassonne; Nowogród Wielki; rozwój Wenecji; 12) Pergamin z Sankt Gallen i jego znaczenie; nowe typy miast średniowiecznych (miasta kolegiackie, klasztorne i arcybiskupie) 13) Architektura i urbanistyka w okresie gotyku; katedra gotycka - konstrukcja, przykłady architektury świeckiej okresu gotyckiego na przykładzie Pałacu Dożów w Wenecji i Palazzo Vecchio we Florencji, 14) Przykłady architektury warownej Awinion i Malbork; przykłady miast gotyckich : Brugia, Lubeka, Mont – Saint- Michel; Asyż; 15) Miasta akademickie średniowiecznej Anglii |
||
Literatura: |
• Architektura świata.; Henri Stierlin Muza S.A W-wa 1997 • Dzieje Architektury Patryk Nuttgens Warszawa Arkady 1998 • Historia architektury europejskiej. N.Pevsner; Arkady W-wa 1979 • Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich. Architektura i budownictwo. W. Szolginia; WNT W-wa1991 • Sztuka cenniejsza niż złoto. J. Białostocki; PWN W-wa 1968 • Urbanistyka tom I i II Tołwiński T. Wyd. ZBM PW W-wa 1934 • Wiadomości o stylach. W. Witwicki; PWWP 1959 • Wprowadzenie do historii budowy miast. Ludzie i środowisko. W. Ostrowski; OWPW W-wa 2001 |
||
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Student, który zaliczył przedmiot, posiada niezbędną wiedzę przekrojową, dzięki której: 1 Zna podstawowe zespoły urbanistyczne i zasady ich kształtowania 2. Zna podstawowe koncepcje urbanistyczne historyczne(od antyku do renesansu) 3. Zna podstawowe elementy budowli i rozumie ich znaczenie dla całości konstrukcji w których skład wchodzą UMIEJĘTNOŚCI Student, który zaliczył przedmiot, umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania problemów praktycznych, czyli : 1 Potrafi analizować i wyjaśnić przyczyny zmian zachodzących w urbanistyce i architekturze 2. Umie samodzielnie oceniać rozumie i potrafi wskazać podobieństwa i różnice w podstawowych urbanistycznych założeniach historycznych. 3. Posiada kwalifikacje, aby wskazać podstawowe elementy kompozycyjne i ich znaczenie jako składowe poszczególnych zespołów i wnętrz urbanistycznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student uczy się odpowiedzialności za innych i za dobro wspólne; poznaje formy i przejawy moralnej odpowiedzialności za społeczne skutki wykonywania swojego zawodu w tym zwłaszcza za ochronę dziedzictwa kulturowego 1.Rozpoznaje zespoły urbanistyczne i obiekty architektoniczne wchodzące w ich skład, potrafi określić okres ich powstania i podstawowe zasady kształtowania i kompozycji. 2. Zauważa ciągłość procesów historycznych w otaczającym środowisku urbanistycznym i rozumie ich następstwo i znaczenie ; 3 uczy się konstruktywnie rozwiązywać problemy związane z, konfliktami społecznymi w związanymi z procesami urbanizacji jak też kolizji interesów, inwestorskich, partykularnych jak i społeczności lokalnych z przez stosowanie metod negocjacyjnych, pojednawczych, konstruktywnych. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• Przedmiot składa się tylko z wykładów (nie ma przypisanych do siebie ćwiczeń) • Wykłady nie są obowiązkowe • Przedmiot zaliczają 2 kolokwia. • Do kolokwium należy się przygotować na podstawie notatek z wykładów oraz studiowania zalecanej literatury. • Należy pamiętać, że zadania na kolokwiach będą skierowane tylko na urbanistykę i tematy podstawowe dotyczące głównych procesów budowy miast i zespołów, (nie będzie pytań o uwarunkowania historyczne czy detale itp..) Punkty dodatkowe Do punktacji wynikającej z sumy punktów zdobytej za oba kolokwia można dołączyć równoważne punkty dodatkowe (w liczbie maksymalnie 10) zdobyte podczas wykładów. Z czego będzie składało się każde kolokwium? • CZEŚĆ I - będzie zawierała po 3 pytania opisowe - za każde pytanie opisowe można dostać od 0 do 20 punktów – razem do zdobycia 60 punktów • CZEŚĆ II - Będzie zawierała 2 cytaty, które należy skomentować i przypisać do odpowiedniej epoki i miejsca. Za komentarz można zdobyć od 0 do 20 punktów. Maksymalna liczba punktów w tej części to 40. • CZEŚĆ III- Krótki test, składający się z 8 punktów, po 5 punktów możliwych do zdobycia za każde pytanie. Razem w części 3 możliwych do zdobycia jest 40 punktów • Razem w 3 częściach łącznie jest wiec do zdobycia za 1 kolokwium 140 punktów • Przedmiot zalicza połowa punktów z obu kolokwiów (plus 1 punkt), czyli 140 + 1 punktów. • Ocena semestralna wystawiana jest po podliczeniu łącznej punktacji za dwa kolokwia. • Za każde dobrze rozwiązane pytanie testowe będzie do zdobycia 5 punktów, nie będzie punktów ujemnych, wszystkie pytania testowe będą jednokrotnego wyboru. • Czas na napisanie każdego kolokwium to 80 min. (odejmuje się 5 minut na logistykę na początku i na końcu zajęć). • Nie ma minimum zaliczeniowego dla pojedynczego kolokwium, tym samym nie ma znaczenia w jakiej konfiguracji za poszczególne kolokwium punkty zostaną zdobyte. |
||
Praktyki zawodowe: |
Po zakończeniu pełnego cyklu wykładowego w ramach dwóch semestrów przewiduje się uzupełnianie wiedzy teoretycznej o praktykę zdobytą w studenckich wyjazdach studialnych do najważniejszych historycznych zespołów urbanistycznych. Wyjazd taki przewiduje się w ramach przedmiotów wybieralnych na wyższych semestrach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Jacek Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.