Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-5-SOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 5 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma na celu zapoznanie studentek i studentów z najważniejszymi pojęciami i koncepcjami w socjologii; jest jednocześnie wprowadzeniem do zagadnień społecznych związanych z przestrzenią. |
Pełny opis: |
W czasie konwersatorium omówione zostaną podstawowe pojęcia, koncepcje oraz metody badań w socjologii. Każde zajęcia ilustrowane będą badaniami dotyczącymi zagadnień w szczególności kojarzonych z miastem lub przestrzennym wymiarem zjawisk społecznych. Przy okazji każdego z omawianych zagadnień dyskutowane będą metody badawcze oraz krytyczna interpretacja wyników. Szczególna uwaga poświęcona będzie krytycznemu rozumieniu wyników badań socjologicznych nad przestrzenią i wyciąganiu z nich wniosków przydatnych w planowaniu przestrzennym i projektowaniu urbanistycznym. 1. Wykresy i tabele – rankingi miast 2. Krytyczna analiza źródeł danych – przestępczość 3. Formułowanie hipotez – Broken Windows Theory 4. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęć – getto i underclass 5. Obserwacja etnograficzna – osiedla mieszkaniowe 6. Formułowanie pytań kwestionariuszowych – sąsiedztwo 7. Populacje ukryte i trudnodostępne – praca seksualna 8. Niestandardowe źródła i sposoby zbierania danych – transport w mieście |
Literatura: |
Babbie, E., 2007, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Bauman, Z., 1998, Zawrotna kariera ‘podklasy’, “Przegląd Społeczny”, 1998, nr 1/2. Blokland, Talja, 2001, Bricks, Mortar, Memories: Neighbourhood and Networks in Collective Acts of Remembering, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 25.2, June 2001. Blomley, N. (2007) How to Turn a Beggar into a Bus Stop: Law, Traffic and „the function of the Place”, Urban Studies, 44.9, 1697-1712. Czekaj, K., 2007, Socjologia Szkoły Chicagowskiej i jej recepcja w Polsce, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, Katowice. Harcourt, B.E.; Ludwig, J., 2006, Broken Windows: New Evidence from New York City and a Five-City Social Experiment, “The University of Chicago Law Review”, 73: 2006, 271-320. Hubbard, P. & Sanders, T. (2003) Making Space for Sex Work: Female Street Prostitution and the Production of Urban Space, International Journal of Urban and Regional Research, Vol. 27.1, 75-89. Kaltenberg-Kwiatkowska, E., 2002, Sąsiedztwo we współczesnym mieście - stereotypy i rzeczywistość, w: Stare i nowe struktury społeczne w Polsce - tom III - Czynniki miastotwórcze w okresach wielkich zmian społecznych, redakcja W. Misztal, J. Styka, Wydawnictwo UMCS, Lublin, ss. 255-280. Kiersztyn, A., 2008, Czy bieda czyni złodzieja? Związki między bezrobociem, ubóstwem i przestępczością, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Marks, C., 1991, The Urban Underclass, “Annual Review of Sociology”, Vol. 17 (1991), pp. 445-466 . Siemaszko, A. (red.), 2008, Geografia występku i strachu. Polskie badanie przestępczości ‘07, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Simmel, G., 2006 [1908], Mentalność mieszkańców wielkich miast, w: Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, ss. 513-531. Sułek, A., 2002, Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. Venkatesh, S. (2013) Floating City: A Rogue Sociologist Lost and Found in New York's Underground Economy, Penguin Press. Wacquant. L., 2008, Urban Outcasts. A Comparative Sociology of Advanced Marginality, Polity Press, Cambridge. Wheelan, C., 2013, Naked Statistics, Norton, NY. Wilson, J.Q.; Kelling, G.L., 1982, Broken windows: The police and neighborhood safety, “Atlantic Monthly”, 249: 29–38. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: K_W10 / K_U01, K_U07 / K_K01, K_K05 Wiedza. Studentki i studenci rozumieją najważniejsze pojęcia używane w badaniach społecznych, rozumieją ich społeczne i polityczne konteksty, potrafią krytycznie odczytywać wyniki badań socjologicznych dotyczących przestrzeni. (K_W10) Umiejętności. Studentki i studenci potrafią krytycznie analizować wyniki badań socjologicznych, dostrzegać uogólnienia i bezpodstawnie wyciągane wnioski; mają umiejętność zaproponowania własnego badania na podstawie wybranej teorii, konceptualizacji i operacjonalizacji pojęć, dobrania zmiennych, określenia ich wartości i sposobów zbierania danych. (K_U01) Studenci i studentki potrafią porozumieć się z przedstawicielami nauk społecznych na etapie projektowania społecznych badań empirycznych, a także właściwie ocenić znaczenie wyników takich badań dla praktyki projektowej. (K_U07) Kompetencje społeczne. Studenci i studentki rozumieją potrzebę ciągłego kształcenia się i nabywania nowych umiejętności; potrafią krytycznie analizować wyniki badań, stawiać pytania i kwestionować dotychczasowe przekonania. (K_K05) Studencki i studenci dostrzegają konieczność współpracy ze specjalistami innych dyscyplin oraz instytucji. (K_K01) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność (maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Dwa pisemne sprawdziany w trakcie zajęć w ciągu semestru. Egzamin pisemny w sesji. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mostowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mostowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Mostowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.