Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Samorząd terytorialny I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-5-ST1
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Samorząd terytorialny I
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Przedmioty obowiązkowe, dzienne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

gospodarka przestrzenna

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wraz z przedmiotem „Samorząd terytorialny II” realizowanym w trakcie kolejnego semestru, przedmiot pozwala studentom zapoznać się z funkcjonującym w Polsce systemem samorządu terytorialnego oraz jego znaczeniem dla funkcjonowania państwa. Studenci zapoznają się z najważniejszymi korzyściami wynikającymi z decentralizacji wykonywania zadań oraz podstawowymi cechami demokracji lokalnej. Poznają podstawy pozycji samorządów w polskim ustroju, podział terytorialny, lokalny system wyborczy oraz najważniejsze zadania samorządów.

Pełny opis:

I. Zakres informacji przekazywanych w trakcie wykładów:

1. Pojęcia związane z samorządem: decentralizacja, dekoncentracja, decentralizacja symetryczna i niesymetryczna, zasada subsydiarności, systemy federalne i unitarne, potrzeba decentralizacji i „wartości samorządu lokalnego”.

2. Najważniejsze elementy systemu prawnego regulującego działanie samorządów w Polsce

3. Instytucje nadzoru nad samorządem terytorialnym w Polsce – rola rządu, wojewody i Regionalnych Izb Obrachunkowych

4. Podział terytorialny – ewolucja po 1945 roku, dyskusja pożądanych dalszych zmian w tym zakresie

5. Instytucje demokracji lokalnej w Polsce – systemy wyborcze, referendum lokalne, wyniki wyborów samorządowych po 1990 roku, rola partii politycznych w polskich samorządach terytorialnych

6. Władze wykonawcze i administracja samorządowa

7. Zadania wykonywane przez samorząd terytorialny w Polsce, rola poszczególnych zadań w wydatkach samorządów poszczególnych szczebli

8. Wykorzystanie środków Unii Europejskiej przez polskie samorządy

II. Charakterystyka ćwiczeń

Celem ćwiczeń jest przybliżenie studentom problematyki związanej z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego. Poruszane są zagadnienia zarówno praktyczne, jak i teoretyczne. Szczegółowe problemy poruszane na zajęciach to (1) problem „e-samorządu” (czy w Polsce istnieje e-samorząd? Jakie zalety i jakie wady niesie za sobą taka formuła?); (2) problem wielkości gmin oraz wynikających zeń konsekwencji (Jakie są zalety i wady małych, a jakie dużych gmin? Demokracja i partycypacja versus efektywność samorządu); (3) problem budżetu jako „zwierciadła” samorządu (Jak wygląda budżet samorządu? Co z niego można wyczytać? Jakie są najważniejsze źródła dochodów i najważniejsze kierunki wydatków samorządów?; (4) porównywanie samorządów między sobą (praktyczna nauka porównywania ze sobą j.s.t. za pomocą dostępnych zbiorów i źródeł danych oraz próba interpretacji zebranych danych statystycznych); (5) demokracja uczestnicząca i przedstawicielska (dylematy partycypacji, zagrożenia demokracji bezpośredniej; przybliżenie zagadnień związanych z partycypacją mieszkańców w życiu wspólnoty samorządowej); (6) potrzeba istnienia samorządu we współczesnym państwie (czy samorząd jest potrzebny? Zalety i wady decentralizacji).

Zajęcia mają formę dyskusji, opartej na zadanej studentom literaturze, bądź formę prezentacji przygotowanych przez studentów. W trakcie zajęć studenci mają za zadanie zapoznawanie się ze wskazaną literaturą, przygotowywanie krótkich prac pisemnych, oraz przygotowywanie krótkich prezentacji na zajęcia. Ćwiczenia wymagają samodzielnej pracy w domu oraz (w niektórych przypadkach) pracy w grupie 2-3 osobowej.

Literatura:

M. Kulesza (2008) Budowanie samorządu, Warszawa: Municipium.

H. Izdebski (2004) Samorząd terytorialny: podstawy ustroju i działalności, Warszawa: LexisNexis.

Swianiewicz, P. (2015) „Samorząd jako część państwa i samorząd jako wspólnota obywateli – ile spójności ile autonomii?”, Samorząd Terytorialny nr 1-2/2015, s. 29-35.

Misiąg W., Mackiewicz M., Tomalak M., Malinowska E., 2006, Budżet i finanse 2006. Poradnik dla samorządowców, Municipium, Warszawa.

Sakowicz M., 2007, Modernizacja samorządu terytorialnego w procesie integracji Polski z UE, Wyd. SGH, Warszawa.

P.Swianiewicz (2009) „Reformy konsolidacji terytorialnej – teoria i praktyka krajów Europy Środkowo – Wschodniej” (Samorząd Terytorialny 4/2009).

P. Swianiewicz (2010) „Czy rozmiar ma znaczenie? Zróżnicowanie opinii

mieszkańców o funkcjonowaniu samorządów lokalnych w zależności od wielkości gminy” (Samorząd Terytorialny nr 4/2010).

Gendźwiłł, A., Żółtak, T. (2016), Skutki wprowadzenia okręgów jednomandatowych w wyborach lokalnych. Studia Regionalne i Lokalne, 3(65): 92-114.

Gendżwiłł, A. (2020) Wybory lokalne w Polsce: uczestnictwo, konkurencja i reprezentacja polityczna w demokracjach mniejszej skali, Warszawa: Scholar.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: K_W01, K_W04 / K_U02, K_U04, K_U10 / K_K01, K_K04

Po ukończeniu kursu student:

- zna najważniejsze elementy systemu samorządu terytorialnego w Polsce, w szczególności zasady podziału terytorialnego, relacje miedzy szczeblami władzy publicznej, zasady wyboru i funkcjonowania władz lokalnych, zadania wykonywane przez samorządy,

- potrafi określić rolę i znaczenie samorządu dla funkcjonowania współczesnego, demokratycznego państwa.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Podstawą zaliczenia jest ocena uzyskana z ćwiczeń (50%) oraz z pisemnego zaliczenia wykładu (50%).

Elementami oceny ćwiczeń są:

- frekwencja w zajęciach (zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie studiów na UW);

- aktywność w trakcie zajęć;

- przygotowywanie i prezentacja prac pisemnych opracowywanych samodzielnie i w grupach,

- pisemne sprawdziany wiadomości, w tym w szczególności końcowy test z wiedzy zdobytej na ćwiczeniach.

75% końcowej oceny stanowi ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), a 25% końcowe zaliczenie pisemne.

Zaliczenie wykładu to test pisemny składający się z kilku pytań (zamkniętych i otwartych) odnoszących się do treści przekazywanych na wykładach.

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Krukowska
Prowadzący grup: Anna Dąbrowska, Joanna Krukowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)