Ćwiczenia terenowe: Środowiskowe podstawy gospodarki przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6-CTSPGP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia terenowe: Środowiskowe podstawy gospodarki przestrzennej |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Zajęcia ukierunkowane na następujące zagadnienia: - umiejętność wykonania podstawowych badań środowiska przyrodniczego, - delimitacja jednostek przyrodniczo planistycznych w terenie - identyfikacja specyficznych problemów środowiskowych wpływających na funkcjonowanie socjo-ekonomiczne - waloryzacja i optymalizacja wykorzystania środowiska. |
Pełny opis: |
Zajęcia pozwalają studentom na przeprowadzenie prac terenowych w okolicy Płocka, koncentrując się na następujących zagadnieniach: Zastosowanie kartowania geomorfologicznego i litologicznego do waloryzacji przyrodniczej terenu i określenia jego potencjału m.in. do potrzeb zagospodarowania rolniczego, eksploatacji surowców, budownictwa. Ocena skutków działalności człowieka oraz ich wpływ na przebieg procesów morfodynamicznych w danym terenie. Metody badań terenowych stosowane w meteorologii i klimatologii. Pomiary stacjonarne, marszrutowe i profilowe. Metodyka opracowań klimatologicznych wyników pomiarów (metody statystyczne, graficzne). Kartowanie topoklimatyczne w skali lokalnej wraz z interpretacją na potrzeby gospodarki przestrzennej. Zasoby wodne – źródła zaopatrzenia w wodę. Zapotrzebowanie na wodę w strefie podmiejskiej i na wsi. Stopień wodny we Włocławku – funkcje, korzyści i zagrożenia. Ekosystemy wodne. Problematyka gospodarki przestrzennej w dolinie Wisły, ochrona przeciwpowodziowa, regulacje hydrotechniczne, hydroenergetyka, obszary NATURA 2000. Ekologizacja zabudowy wiejskiej. Gospodarka odpadami, wodno-ściekowa i energetyczna (energetyka ze źródeł odnawialnych). Ład przestrzenny. Ochrona krajobrazu w warunkach Niżu Polskiego. Potencjał środowiska przyrodniczego do wybranych form gospodarki (budownictwo, rolnictwo, rekreacja). Polowe metody badań – odwierty, odkrywki glebowe. Jednostki przyrodniczo-planistyczne (geokompleksy). Mapa glebowo-rolnicza jako źródło informacji o układzie litologiczno-glebowym. |
Literatura: |
Sylwia Bródka, Andrzej Macias, 2019, Przyrodnicze podstawy gospodarowania przestrzenią, Wydawnictwo Naukowe PWN Jones A., Duck R., Reed R., Weyers J. 2002: Nauki o srodowisku. Ćwiczenia praktyczne. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. Richling A. (red.) 2007: Geograficzne badania środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Uczestnicy zajęć terenowych poznają: 1. właściwe dla poszczególnych dyscyplin metody prowadzenia ilościowych i jakościowych pomiarów i obserwacji terenowych poszczególnych cech środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego, 2. metody integracji i syntezy wyników badań cząstkowych pozwalających na uzyskanie kompleksowego obrazu struktury i funkcjonowania środowiska przyrodniczego, 3. podstawowe techniki i narzędzia badawcze pozwalające na interpretację zjawisk przyrodniczych pod kątem potrzeb planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym jakościowe i ilościowe metody oceny przydatności środowiska przyrodniczego do różnorodnych form i kierunków zagospodarowania UMIEJĘTNOŚCI: Uczestnik zajęć uzyska umiejętności w zakresie: 1. prowadzenia badań terenowych służących określeniu struktury i funkcjonowania środowiska i optymalnych kierunków zagospodarowania przestrzeni, 2. stosowania metod i technik pomiarowych, właściwych dla poszczególnych dyscyplin, w tym posługiwania się przyrządami pomiarowymi, 3. praktycznego zastosowania podstawowych technik i narzędzi badawczych pozwalających na interpretację zjawisk przyrodniczych pod kątem potrzeb planowania i zagospodarowania przestrzennego, 4. integracji środowiskowych metod badawczych i kompleksowej syntezy ich wyników, oraz formułowania wniosków na podstawie wyników badań terenowych. POSTAWY: Zajęcia pozwolą na wykształcenie u uczestników postaw uwzględniających: 1. poszanowanie zasobów środowiska przyrodniczego, 2. właściwe wyznaczanie priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, 3. zasady współdziałania i pracy w grupie, w tym ponoszenie odpowiedzialność za efekty pracy własnej i innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła obejmuje: - obecność na zajęciach, punktualność i terminową realizację kolejnych etapów prac pomiarowych - samodzielna i pod kontrolą kadry praca w terenie - prowadzenie indywidualnej dokumentacji terenowej, - sporządzenie opracowań graficznych, - opis terenu pod kątem waloryzacji warunków przyrodniczych na potrzeby gospodarki przestrzennej, - prezentacja wyników badań, - aktywność podczas zajęć (referowanie problemów pojawiających się podczas wykonywania zadań, analiza uzyskanych wyników, udział w dyskusji, pomysły niestandardowych rozwiązań) Warunkiem uczestnictwa w praktykach jest podpisanie i przestrzeganie regulaminu oraz bezwzględne respektowanie zasad bezpieczeństwa. W przypadku przeciwwskazań zdrowotnych jest możliwa forma zastępcza zajęć. Zaliczenie uzyskuje się po zdaniu sprzętu i opracowanych materiałów oraz zreferowaniu wyników badań na końcowym seminarium w ostatnim dniu ćwiczeń. W przypadku niemożliwości uczestnictwa w zajęciach więcej niż 1 dzień (nieobecność usprawiedliwiona) konieczne jest uzgodnienie formy zastępczej zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.