Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie rozwoju lokalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-6-SRL
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Strategie rozwoju lokalnego
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna)
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 6
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane:

- z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego,

- z barierami rozwoju regionalnego,

- z problemami urbanizacyjnymi wielkich metropolii

- ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego.

Ponadto omówiona zostania istota strategicznego planowania rozwoju.

Zajęcia w formie on-line.

Pełny opis:

Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane:

- z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego,

- z barierami rozwoju regionalnego,

- z problemami urbanizacyjnymi wielkich metropolii

- ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego

Ponadto studenci zostaną zapoznani następującymi tematami:

- pojęcie strategii, rozwoju lokalnego, rozwoju zrównoważonego.

- zasady konstruowania lokalnej polityki społeczno-gospodarczej i wyrażania jej w formie strategii rozwoju.

- analiza SWOT, mierniki realizacji strategii

- wybrane strategie rozwoju województw

- wybrane strategie rozwoju gminy

- uwarunkowania rozwoju – zasoby, jakość życia, uwarunkowania rynkowe.

- wybrane studia przypadku,

- konkurencyjność regionów

- konstruowanie misji rozwoju.

- warianty strategii.

Zostaną przedstawione studia przypadków – dotyczące problemów urbanizacyjnych wielkich metropolii, rozwój poprzez ekologię, walory kulturowe warunkujące rozwój funkcji turystycznej, lokalizacja wyższej uczelni jako czynnik rozwoju, znaczenie funkcji uzdrowiskowej, rozwój dzięki nowoczesnym technologiom i innowacjom,

W ramach zajęć studenci przygotowują prezentację inwestycji zgodną ze strategią rozwoju lokalnego wybranych miast brytyjskich, amerykańskich, australijskich i irlandzkich.

Zajęcia w formie on-line.

Literatura:

Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie)

Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa,

Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu zajęć student:

1. w zakresie wiedzy:

- zna fachową terminologię dotyczącą zarządzania strategii rozwoju lokalnego,

- zna podstawowe aspekty rozwoju lokalnego,

- zna i rozumie zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi oraz społecznymi a tempem rozwoju regionalnego,

- wie w jaki sposób jest tworzona strategia rozwoju lokalnego i jakie elementy powinna ona zawierać.

- posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych,

- rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania regionów o szczególnych uwarunkowaniach predysponujących do rozwoju wskazanych gałęzi gospodarki.

2. w zakresie umiejętności:

- potrafi wskazać bariery rozwoju lokalnego,

- potrafi wytyczać potencjalne kierunków rozwoju lokalnego,

- potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego

- potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do wyznaczania strategicznych celów rozwoju dla poszczególnych regionów,

3. w zakresie kompetencji społecznych:

- potrafi słuchać i brać udział w konsultacjach społecznych w ramach społeczności lokalnej.

- potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy,

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji

Egzamin z wykładu w formie zdalnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)