Strategie rozwoju lokalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6-SRL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Strategie rozwoju lokalnego |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 4 Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) - sem. 6 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane: - z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego, - z barierami rozwoju regionalnego, - z problemami urbanizacyjnymi wielkich metropolii - ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego. Ponadto omówiona zostania istota strategicznego planowania rozwoju. Zajęcia w formie on-line. |
Pełny opis: |
Na zajęciach dyskutowane będą problemy związane: - z tworzeniem strategii rozwoju lokalnego, - z barierami rozwoju regionalnego, - z problemami urbanizacyjnymi wielkich metropolii - ze stymulowaniem rozwoju gospodarczego Ponadto studenci zostaną zapoznani następującymi tematami: - pojęcie strategii, rozwoju lokalnego, rozwoju zrównoważonego. - zasady konstruowania lokalnej polityki społeczno-gospodarczej i wyrażania jej w formie strategii rozwoju. - analiza SWOT, mierniki realizacji strategii - wybrane strategie rozwoju województw - wybrane strategie rozwoju gminy - uwarunkowania rozwoju – zasoby, jakość życia, uwarunkowania rynkowe. - wybrane studia przypadku, - konkurencyjność regionów - konstruowanie misji rozwoju. - warianty strategii. Zostaną przedstawione studia przypadków – dotyczące problemów urbanizacyjnych wielkich metropolii, rozwój poprzez ekologię, walory kulturowe warunkujące rozwój funkcji turystycznej, lokalizacja wyższej uczelni jako czynnik rozwoju, znaczenie funkcji uzdrowiskowej, rozwój dzięki nowoczesnym technologiom i innowacjom, W ramach zajęć studenci przygotowują prezentację inwestycji zgodną ze strategią rozwoju lokalnego wybranych miast brytyjskich, amerykańskich, australijskich i irlandzkich. Zajęcia w formie on-line. |
Literatura: |
Domański T., 1999, Strategiczne planowanie rozwoju gospodarczego gminy, Agencja Rozwoju Komunalnego, Warszawa (lub nowsze wydanie) Kramarz M., Topiński P.,1997, Strategia rozwoju gmin wiejskich, Biblioteka Zarządów Gmin, Warszawa, Rutkowski J., Stawasz D. (red.), 2005, Zarządzanie rozwojem lokalnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie Białystok |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: 1. w zakresie wiedzy: - zna fachową terminologię dotyczącą zarządzania strategii rozwoju lokalnego, - zna podstawowe aspekty rozwoju lokalnego, - zna i rozumie zależności między uwarunkowaniami przyrodniczymi oraz społecznymi a tempem rozwoju regionalnego, - wie w jaki sposób jest tworzona strategia rozwoju lokalnego i jakie elementy powinna ona zawierać. - posiada podstawową wiedzę o doborze mierników oraz odpowiednim formułowaniu celu do dokumentów strategicznych, - rozumie przyczyny przestrzennego zróżnicowania regionów o szczególnych uwarunkowaniach predysponujących do rozwoju wskazanych gałęzi gospodarki. 2. w zakresie umiejętności: - potrafi wskazać bariery rozwoju lokalnego, - potrafi wytyczać potencjalne kierunków rozwoju lokalnego, - potrafi dokonać analizy wartości mierników rozwoju społeczno-gospodarczego - potrafi wykorzystywać literaturę naukową (w tym także literaturę w języku obcym) oraz inne źródła do wyznaczania strategicznych celów rozwoju dla poszczególnych regionów, 3. w zakresie kompetencji społecznych: - potrafi słuchać i brać udział w konsultacjach społecznych w ramach społeczności lokalnej. - potrafi pracować w grupie, dyskutować i dokonywać wspólnych wyborów w ramach grupy, |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji Egzamin z wykładu w formie zdalnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.