Podstawy planowania przestrzennego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6APLP2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
02.0
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy planowania przestrzennego II |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia z przedmiotu Planowanie Przestrzenne - II jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP - Studium). Studium jest dokumentem stanowiącym zapis polityki przestrzennej gminy. Przygotowywane jest obligatoryjnie dla całego obszaru gminy, stanowiąc podstawę do podejmowania kluczowych decyzji dotyczących możliwych form i sposobów zagospodarowania przestrzennego gminy. W trakcie zajęć słuchacze zapoznają się z podejściami i metodyką przygotowania Studium. Część teoretyczna zajęć uzupełniona jest pracami warsztatowymi w trakcie których studenci przeprowadzają analizę struktury formalnej, treści i adekwatności Studium do warunków konkretnej gminy. |
Pełny opis: |
Na ocenę SUiKZP składa się: stwierdzenie czy dokument spełnia wymagania formalne (zawiera informacje, które musi zawierać /uwarunkowania/ i które powinien zawierać /kierunki/); czy dokument dobrze uwzględnienia / opisuje uwarunkowania i problemy rozwojowe; czy dokument spełnia kryterium kompleksowości – czy odnosi się do wszystkich problemów i kwestii, które są istotne z punktu widzenia rozwoju gminy; czy dokument jest spójny: czy jest logika w prezentacji uwarunkowań i kierunków – czy dobrze wskazane są relacje między nimi i uzasadnienie proponowanych kierunków jest czytelne; czy dokument jest spójny (nie ma sprzeczności) z innymi dokumentami programowymi dotyczącymi rozwoju danej gminy (strategie rozwoju, programy rozwoju lokalnego, rewitalizacji, itp.); zaproponowanie zmian, dodatkowych części, itd. – zależy od jakości analizowanego dokumentu i, oczywiście, od kreatywności grupy; jeśli dokument oceniony jest jako niewymagający zmian to należy to uzasadnić: dlaczego jest taka właśnie a nie inna ocena. |
Literatura: |
akty legislacyjne dotyczące samorządu terytorialnego; także prawo budowlane, ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, literatura dotycząca rozwoju gmin - studiów przypadku |
Efekty uczenia się: |
Studenci posiadają znajomość funkcji Studium, jego znaczeni dla racjonalnego gospodarowania przestrzenią, jego związków ze strategiami i planami rozwoju, potrafią ocenić jego jakość w sensie spójności, kompleksowości, kompletności i adekwatności do specyfiki uwarunkowań rozwojowych gminy |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na podstawie przygotowanego w grupach opracowania: analizy krytycznej Studium dla wybranej gminy |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.