Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-6ASC |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, zaoczne studia I stopnia (kierunek Gospodarka przestrzenna) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Nie dotyczy |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie się z podstawowymi pojęciami socjologicznymi oraz nabycie umiejętności wykorzystywania tych pojęć w opisie otaczającej rzeczywistości społecznej. W ramach zajęć omówione zostaną zagadnienia z zakresu mikrosocjologii takie jak interakcje czy role społeczne a także mechanizmy działania społecznych makrostruktur takich jak państwo, naród, kultura czy klasa społeczna. Szczególna uwaga poświęcona będzie wzajemnej relacji człowieka i przestrzeni i zagadnieniom z dziedziny geografii człowieka. |
Pełny opis: |
Konwersatorium oparte będzie o krótki wykład, dyskusję i samodzielną lekturę. Wykład dostarczy niezbędnej wiedzy i pojęć do dyskusji i ćwiczeń w grupach. Samodzielna lektura polecanych fragmentów literatury naukowej lub publicystycznej pozwoli Słuchaczom na pełniejsze uczestnictwo w zajęciach. Podczas pierwszych spotkań omówione zostaną podstawowe pojęcia socjologiczne, historia dyscypliny oraz metody badawcze właściwe dla niej. Kwestie metodologii w badaniach społecznych mogą zostać omówione z wykorzystaniem doświadczeń i dylematów Uczestników konwersatorium. W dalszej kolejności Słuchacze poznają teorie dotyczące kształtowania się współczesnego społeczeństwa i jego funkcjonowania. W szczególności omówione zostaną zagadnienia stratyfikacji społecznej, narodów, religii czy kultur. Jedno ze spotkań poświęcone będzie wyłącznie socjologii miasta. Kolejne zajęcia dotyczyć będą poniższych tematów: 1. Wstęp do socjologii i człowiek jako istota społeczna/ historia socjologii: • Interakcje społeczne, status i role społeczne, • Instytucja, instytucjonalizacja, legitymizacja, kontrola społeczna. • Historia myśli społecznej, kontekst powstania socjologii jako nauki. 2. Pochodzenie współczesnego społeczeństwa. Podstawy badań społecznych • Kluczowe wydarzenia wiodące do powstania współczesnego społeczeństwa, • Wspólnota i stowarzyszenie, • Pojęcie kapitału społecznego, • Metody i techniki badań społecznych. 3. Czym jest kultura? / Państwo i naród • Pojęcie kultury, • Kultura masowa, kultura popularna. • Władza i polityka, biurokracja, nowoczesne państwo, • Rodzaje kultury politycznej, • Naród i tożsamość narodowa, 4. Demokracja/ Nierówności społeczne: • Demokracja. • Teorie struktury klasowej i stratyfikacji społecznej, • Ruchliwość społeczna. Zróżnicowanie i ruchliwość społeczna we współczesnej Polsce. 5. Człowiek i przestrzeń/ Socjologia miasta. • Proksemika, kulturowe zróżnicowanie relacji z przestrzenią, • Badania i koncepcje „szkoły chicagowskiej”, • Industrializacja i urbanizacja, • Współczesne miejskie ruchy społeczne. |
Literatura: |
Peter L. Berger & Thomas Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, 1983, Zygmunt Bauman, Socjologia, Zysk i S-ka, 1996; Henryk Domański, Struktura społeczna, Scholar, Warszawa 2007; Maciej Gdula, Przemysław Sadura (red.) Style życia i porządek klasowy, Scholar, Warszawa 2012; Anthony Giddens, Socjologia, PWN, Warszawa 2012; Bohdan Jałowiecki, Marek Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Scholar 2006, Przemiany więzi społecznych: zarys teorii zmiany społecznej, Scholar, 2004. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Słuchacz po ukończeniu konwersatorium: • Zna podstawowe pojęcia socjologiczne, • Potrafi osadzić narodziny dyscypliny jaką jest socjologia w kontekście historycznym, wskazać jej główne nurty, • Zna podstawowe metody i techniki badawcze w socjologii. UMIEJĘTNOŚCI • Student potrafi mówić o wybranych aspektach życia społecznego wykorzystując pojęcia i perspektywę socjologiczną KOMPETENCJE SPOŁECZNE • Student potrafi uczestniczyć w dyskusji na tematy społeczne, wskazując źródła wybranych zjawisk społecznych • W codziennym życiu student potrafi, korzystając z wyobraźni socjologicznej, zrozumieć położenie i zachowanie różnych grup społecznych i jednostek. |
Metody i kryteria oceniania: |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się aktywność podczas zajęć (40%) oraz dwa krótkie zadania pisemne (2x30%). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.