Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cultural Heritage of Europe - selected issues

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-CHE-OG
Kod Erasmus / ISCED: 07.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Cultural Heritage of Europe - selected issues
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Geografii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze zróżnicowaniem dziedzictwa kulturowego Europy w ujęciu przedmiotowym i przestrzennym, z uwzględnieniem uwarunkowań kształtowania się dziedzictwa kulturowego i sposobów jego wykorzystania w różnych dziedzinach życia społeczno-gospodarczego.

The aim of the course is to acquaint the student with the diversity of the cultural heritage of Europe in the subject and spatial approach, taking into account the determinants of the formation of cultural heritage and the ways of its use in various areas of socio-economic life.

Pełny opis:

Opis w j. polskim

Głównym zadaniem zajęć jest pokazanie i wyjaśnienie – na tle analizy historycznej – wybranych cech dziedzictwa kulturowego Europy (materialnego i niematerialnego) z uwzględnieniem jego zróżnicowania przedmiotowego i przestrzennego.

Wykłady – zarys treści:

- Dziedzictwo kulturowe – definicja pojęcia, zróżnicowanie przedmiotowe i prawne uwarunkowania ochrony i udostępniania (krótki przegląd)

- Wybrane czynniki kształtujące kulturowe dziedzictwo Europy (ujęcie historyczne i przestrzenne

- Antyczne dziedzictwo Europy – jego zróżnicowanie i sposoby udostępniania

- Obiekty sakralne – jako element dziedzictwa kulturowego Europy

- Obiekty przemysłowe – jako element dziedzictwa kulturowego Europy

- Krajobraz wiejskie i miejskie – jako element dziedzictwa kulturowego Europy

- Trudne dziedzictwo – czym jest i czy należy je chronić?

W procesie dydaktycznym aktywnie uczestniczą również studenci poprzez wcześniej przygotowane prezentacje dotyczące dziedzictwa kulturowego w wybranym regionie.

Opis w j. angielskim

The main task of the course is to show and explain - against the background of a historical analysis - selected features of the cultural heritage of Europe, taking into account its subject and spatial diversity.

Lectures - outline of the content:

- Cultural heritage - definition of the concept, subject differentiation and legal basis of its protection and sharing (short overview)

- Selected factors shaping the cultural heritage of Europe (historical and spatial approach)

- Ancient heritage of Europe - its diversity and ways of sharing

- Religious buildings - as part of the cultural heritage of Europe

- Industrial facilities - as part of the cultural heritage of Europe

- Rural and urban landscape - as part of European cultural heritage

- Difficult heritage - what it is and should it be protected?

Students also can actively participate in the didactic process through prepared presentations on cultural heritage in the selected region.

Literatura:

Albert M.-T., Bernecker R., B. Rudollf, (red.), 2013, Understanding Heritage. Perspectives in Heritage Studies, De Gruyter.

Ashworth G. J., 1994, From history to heritage, from heritage to identity, In search of concepts and models, [w:] G. J. Ashworth and P. J. Larkham, (red.), Building a new heritage: Tourism, culture and identity in the new Europe, Routledge, London, 13–30.

Ashworth G., 2002, Holocaust tourism: The experience of Kraków-Kazimierz,

International Research in Geographical and Environmental Education, 11(4), 363–367.

Kruczek Z., 2008, Europa. Geografia turystyczna, Wyd. PRKSENIA, Kraków

Kurek W. (red.), 2007, Turystyka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Kurek W. (red.), 2012, Regiony turystyczne świata, cz. 1 i 2, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Tunbridge J. E., Ashworth G.J., 1996. Dissonant Heritage. The Management of the Past as a Resource in Conflict, Wiley, Chichester.

Efekty uczenia się:

Opis w j. polskim

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza

1. Zna najważniejsze elementy dziedzictwa kulturowego w Europie i rozumie uwarunkowania ich regionalnego zróżnicowania

2. Ma wiedzę z zakresu sposobów upowszechniania i wykorzystania walorów kulturowych w wybranych regionach

Umiejętności

1. Rozpoznaje różne rodzaje dziedzictwa kulturowego i potrafi przeprowadzić krytyczną analizę, interpretację oraz określić ich znaczenie

2. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i elektronicznych) oraz formułować na tej podstawie sądy własne

Inne kompetencje

1. Zdaje sobie sprawę z różnorodności dziedzictwa kulturowego w Europie, światopoglądów i kręgów kulturowych, przyjmuje postawę tolerancji i partnerskiego dialogu

2. Wykazuje zaangażowanie w rozwiązywanie problemów związanych z kultywowaniem, ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego

Opis w j. angielskim

After completing the course, students:

KNOWLEDGE:

1. Knows the most important elements of cultural heritage in Europe and understands the conditions of their regional diversity

2. Has knowledge of the methods of disseminating and using cultural values in selected regions

SKILLS:

1. Recognizes various types of cultural heritage and is able to carry out a critical analysis, interpretation and determine their meaning

2. Is able to search, analyze, evaluate, select and integrate information with the use of various sources (traditional and electronic) and formulate own judgments based on it

OTHER COMPETENCES:

1. Is aware of the diversity of cultural heritage in Europe, world views and cultural environments, adopts the attitude of tolerance and partnership dialogue

2. Demonstrates commitment to solving problems related to the cultivation, protection and promotion of cultural heritage

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega stopień przyswojenia wiedzy przekazanej podczas zajęć oraz aktywność studentów.

Zaliczenie odbędzie się w formie pisemnego testu (na ocenę) na ostatnich zajęciach (lub w innym ustalonym terminie). Jeśli test zostanie zaliczony, a student wykazał się dodatkowo aktywnością na zajęciach (prezentacja i/lub częstość i poprawność merytoryczna wypowiedzi), to ocena końcowa może być podwyższona (o 0,5-1 stopnia).

Studenci zapisani na przedmiot są zobligowani do uczestniczenia w zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru.

W przypadku negatywnej oceny z kolokwium student może przystąpić do zaliczenia kolokwium w sesji poprawkowej. Do egzaminu poprawkowego mogą przystąpić wyłącznie osoby, które nie zaliczyły kursu w pierwszym terminie lub z przyczyn losowych nie mogły zaliczyć kursu. Wówczas jednak konieczne jest uzasadnienie (np. zwolnienie lekarskie).

Opis w j. angielskim

The assessment covers the level of assimilation of the knowledge transferred during the classes and the activity of students.

There will be a written test at the last class (or at any other agreed date). If the test is passed, and the student has additionally demonstrated class activity (presentation and / or the frequency and content-related correctness of statements), the final grade may be increased (by 0.5-1 grade).

Students enrolled in the subject are obliged to participate in the classes. Two absences are allowed during the semester.

In the case of a negative grade for the test, the student may proceed to pass the test in the re-sit session. Only those who failed the course on the first date or who were unable to pass the course for random reasons may take the re-sit examination. Then, however, a justification is necessary (e.g. sick leave).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)