Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demokratyczne procesy miejskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1900-SM-2-5MS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Demokratyczne procesy miejskie
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe, Studia miejskie, stacjonarne - sem. 2
Studia Miejskie, II semestr, Moduł Społeczny
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie podstawowych założeń procesów

partycypacji obywatelskiej oraz praktyki włączania mieszkańców w

podejmowanie decyzji o mieście, przez pryzmat konfliktów

społecznych. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, w oparciu o

analizy case study oraz zaangażowanie w ćwiczenia praktyczne.

W trakcie zajęć przyjrzymy się uwarunkowaniom instytucjonalnym, w

tym politykom publicznym i aktom prawa lokalnego nakierowanym na

rozwój partycypacyjnych metod zarządzania miastem, a także ich

zastosowaniu w praktyce. Skupimy się również na przypadkach

sytuacji konfliktowych, społecznych mechanizmach, które im

towarzyszą oraz możliwych sposobach rozwiązywania.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zaprezentowanie podstawowych założeń procesów partycypacji obywatelskiej oraz praktyki włączania mieszkańców w podejmowanie decyzji o mieście, przez pryzmat konfliktów społecznych. Zajęcia będą miały charakter warsztatowy, w oparciu o

analizy case study oraz zaangażowanie w ćwiczenia praktyczne.

W trakcie zajęć przyjrzymy się uwarunkowaniom instytucjonalnym, w tym politykom publicznym i aktom prawa lokalnego nakierowanym na

rozwój partycypacyjnych metod zarządzania miastem, a także ich zastosowaniu w praktyce. Skupimy się również na przypadkach

sytuacji konfliktowych, społecznych mechanizmach, które im towarzyszą oraz możliwych sposobach rozwiązywania.

 

Zajęcia rozpoczną się od dyskusji na temat idei demokracji deliberatywnej oraz potencjalnych korzyści społecznych, ale także

wyzwań, które związane są z jej wdrażaniem w praktyce. Przyjrzymy się dalej różnym sposobom implementowania mechanizmów

partycypacji w zarządzaniu miastem i towarzyszących temu trudnościach. Będziemy analizować wybrane akty prawa lokalnego

(np. uchwały o prowadzeniu konsultacji społecznych, uchwały o budżetach obywatelskich) oraz ich zastosowanie w konkretnych

uwarunkowaniach miejskich. Następnie przyjrzymy się przykładom konfliktów społecznych powiązanych z procesami partycypacji oraz

metodom i technikom osiągania konsensusu w sytuacji zróżnicowanych interesów aktorów społecznych: instytucji, organizacji,

aktywistów czy grup mieszkańców. Szczególnym typem konfliktu, który będzie przedmiotem naszego zainteresowania, to NIMBY (Not In My

Back Yard - "nie w moim ogródku"), który dotyczy kontrowersji wokół ulokowania inwestycji ważnych społecznie, jednak o znacznym stopniu uciążliwości dla najbliższych sąsiadów.

Literatura:

Coleman P., Konflikt trudno rozwiązywalny, w: Deutsch M.,

Coleman P.T. (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i

praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,

Kraków 2005.

 Gójska A., Konsultacje społeczne jako narzędzie

rozwiązywania konfliktów miejskich, w: Lewenstein B.,

Gójska A., Zielińska E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020,

str.252-278

 Gójska Agata, Mediacje w konfliktach społecznych, w:

Gmurzyńska E., Morek R. (red.), Mediacje. Teoria i

praktyka, Wolters Kluwer, 2014, str. 375-392

 Juchacz P.W, Demokracja, deliberacja,

partycypacja, Wydawnictwo UAM w Poznaniu, 2011,

rozdział I.2 O nowych deliberatywnych modelach

partycypacji obywatelskiej.

 Matczak P., Społeczne uwarunkowania eliminacji

syndromu NIMBY, w: Podmiotowość społeczności lokalnej,

red. R.Cichocki, Poznań, 1996

 Michałowska E., Syndrom NIMBY jako przykład

samoorganizacji społecznej na poziomie lokalnym, Studia

Regionalne i Lokalne, nr 1 (31), 2008, str. 60-80.

 Moore Christopher, Mediacje. Praktyczne strategie

rozwiązywania konfliktów, Wolters Kluwer 2009, str. 395-

427, 429-443.

 Reykowski J. (red.), Konflikt i porozumienie.

Psychologiczne podstawy demokracji deliberatywnej,

ACADEMICA 2007, rozdz.1 Wasilewski J. Czy demokracja

deliberatywna naprawi współczesną demokrację? Oraz

rozdz. 2 Reykowski J., Rozwiązywanie sprzeczności

ideologicznych i sprzeczności interesów w grupach

społecznych – teoria i badania

 Starzewski M., Społeczeństwo obywatelskie a legitymizacja

władzy na przykładzie sporu o budowę mostu Krasińskiego

w Warszawie, w: Lewenstein B., Gójska A., Zielińska

E., Aktywizmy miejskie, Scholar, 2020, str. 78-102

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa składać będzie się z: obecności i aktywności na zajęciach

(30%) oraz zaliczenia pisemnego (70%).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)