Komparatystyka w studiach miejskich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-SM-2-6MEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka w studiach miejskich |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe, Studia miejskie, stacjonarne - sem. 2 Studia Miejskie, II semestr, Moduł Ekonomiczno-Polityczny |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dwóch części: pierwsza, teoretyczna, to przegląd zagadnienia badań porównawczych w naukach społecznych i humanistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem studiów miejskich. Część druga dotyczy samej sztuki pisarstwa naukowego. Najpierw studenci prześlą jeden z napisanych przez siebie teksów w ubiegłym semestrze, na którym będziemy pracować. Poddamy go gruntownej analizie oraz na jego przykładzie zobaczymy jakie są najczęstsze błędy w pisaniu naukowych i jak ich uniknąć. Będziemy uczyć się tego, jak przygotować się do samego procesu pisania, jak budować akapity, a z akapitów większe całości; jak pisać abstrakty oraz przygotowywać się do pisania dłuższych i bardziej złożonych tekstów. Będziemy pracować na tekstach napisanych przez studentów. Przygotowanie i przeprowadzenie projektu badawczego : W szczególności celem konwersatorium jest zapoznanie studentów i studentek z badaniami o różnej skali, budżetach, celach (podstawowe, aplikacyjne, wdrożeniowe, aktywistyczne) – od krótkich lokalnych, poprzez badania krajowe, po duże porównawcze międzynarodowe projekty badawcze realizowane sieciowo lub w konsorcjach. W trakcie zajęć omawiane będą różne strategie związane z cyklem realizacji projektu badawczego od sformułowania problemu, poprzez dobranie modelu i metodologii, zespołu, po wycenę, podział pracy, zarządzanie, kwestie komunikacji, na promocji wyników i publikacjach kończąc. W warstwie praktycznej przyjrzymy się rzeczywistym formularzom stosowanym przez instytucje miejskie, krajowe i zagraniczne, jak również formularzom wniosków badań zamawianych (SIWZ/SOPZ). Omówimy najczęstsze dylematy, problemy i konflikty towarzyszące realizacji badań z zakresu studiów miejskich i zapytamy gości jak radzili sobie w takich sytuacjach. W szczególności analizie poddane będą wnioski NCN, NCBiR, Horizon2020 oraz ESPON. Szczególna uwaga poświęcona będzie kwestii podejścia porównawczego w badaniach miejskich oraz sztuce i kryteriom doboru studiów przypadków w projektach komparatystycznych. In particular, the aim of the seminar is to familiarize students with research of various scales, budgets, goals (basic, applied, implementation, activist) - from short-term local research, through national research, to large comparative international research projects carried out through networks or by consortia. During the course, various strategies related to the research project implementation cycle will be discussed, from problem formulation, through the selection of a model and methodology, team, budgeting, division of labor, management, communication issues, promotion of results and publications. In the practical layer, we will look at the actual forms used by municipal, national and foreign institutions, as well as the application forms for commissioned research (SIWZ / SOPZ). We will discuss the most common dilemmas, problems and conflicts accompanying research in the field of urban studies and we will ask the guests how they coped in such situations. In particular, the forms and selection criteria of NCN, NCBiR, Horizon2020 and ESPON will be analyzed. Particular attention will be paid to the comparative approach in urban research as well as to art and selection criteria for case studies in comparative projects. |
Literatura: |
Benedict Anderson, Frameworks of Comparison, w: Life Beyond Boundaries, Londyn 2018. Elizabeth Dunn, Prywatyzując Polskę: o bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, Warszawa 2008, s. Matthew Gandy, The Fabric of Space: Water, Modernity and the Urban Imagination, Cambridge MA, 2014. Jack Goody, Kradzież Historii, Warszawa 2009. Frances Pine, Postsocjalizm: od produkcji do konsumpcji?, Kultura Popularna 4/2005, s. 91–104. Charles Tilly, Big Structures, Large Processes, Huge Comparisons, Nowy Jork 1984. Anna Ptak, red. Amplifikacja natury. Wyobraźnia planetarna architektury w epoce antropocenu, Warszawa 2018. Across theory and practice : thinking through urban research / Monika Grubbauer, Kate Shaw (eds.). Berlin : Jovis, 2018 Doing global urban research / edited by John Harrison & Michael Hoyler. Los Angeles : SAGE, [2018] ©2018 Gryzik A. , Knapińska A. (red.) (2012) Zarządzanie projektami badawczo-rozwojowymi w sektorze nauki, Ośrodek Przetwarzania Informacji – Instytut Badawczy O'Brien,J. Spatial complexity in urban design research : graph visualization tools for communities and their contexts / Jamie O'Brien. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge, 2019. Simon, David. Comparative Urban Research From Theory To Practice : Co-Production For Sustainability. Bristol: Policy Press, 2020. Sustainable infrastructure : breakthroughs in research and practice / Information Resources Management Association. Hershey, Pennsylvania: IGI Global, 2019. Visualizing the street : new practices of documenting, navigating and imagining the city / edited by Pedram Dibazar and Judith Naeff. Amsterdam : Amsterdam University Press, 2019 Ward K. (red.) (2014) Researching the city, Sage, Thousand Oaks, CA, 2014. 167 pp. Raporty metodologiczne i dokumentacja projektów badawczych omawianych na zajęciach (uzupełniane na bieżąco) |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie: (1) w pogłębionym stopniu identyfikuje i rozumie zjawiska podlegające badaniom komparatystycznym w studiach miejskich oraz zna metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi (K_W01). (2) główne tendencje w badaniach miejskich oraz współczesną agendę tematyczną z zakresu studiów miejskich w krajowych i międzynarodowych publikacjach badawczych (K_W02). W zakresie umiejętności potrafi: (1) przygotować się do procesu pisania pracy naukowej (K_U01, K_U02, K_U7). (2) projektować działania upowszechniające wyniki projektów badawczych w sposób adekwatny do danej grupy odbiorców (K_U04). W zakresie kompetencji społecznych: (1) samodzielnie i krytycznie jest w stanie przygotować się do pisania pracy naukowej (K_K01) (2) potrafi powiązać realizację projektów badawczych z wypełnianiem zobowiązań społecznych, inspirowaniem i organizowaniem działalności na rzecz środowiska społecznego (K_K03). |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci otrzymają jedną ocenę za oba przedmioty w bloku „Komparatystyka”. Ocena ta będzie składać się z dwóch komponentów: uczestnictwo w warsztatach (przesłanie wszystkich wymaganych prac) oraz prezentacja tekstu z bloku pierwszego zajęć (30% oceny końcowej) oraz przygotowanie oferty badawczej w ramach konwersatorium (70% oceny końcowej). W razie oceny niedostatecznej z któregoś z komponentów, ostateczna ocena jest również niedostateczna. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.