Studenckie projekty badawcze - WGSR
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1900-SPB-WGSR-WW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Studenckie projekty badawcze - WGSR |
Jednostka: | Wydział Geografii i Studiów Regionalnych |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru, dzienne studia I stopnia (kierunek Geografia) Przedmioty opcjonalne WGSR |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami Citizen Science, włączenie społeczeństwa w analizę dynamicznych zjawisk społecznych. Ważną częścią projektu jest ankietowanie online, analiza wyników, a także interpretacja zjawisk społecznych przy użyciu narzędzi WebGIS. |
Tryb prowadzenia: | w sali i w terenie |
Skrócony opis: |
Projekt naukowy prowadzony w podejściu Citizen Science (CS), którego celem jest społeczna ocena jakości powietrza mierzona natężeniem objawów zdrowotnych wywołanych alergenami pyłkowymi i smogiem. Projekt oparty o technologię WebGIS, którego efektem jest przestrzenny model jakości powietrza dostępny w postaci otwartej aplikacji GIS. |
Pełny opis: |
Projekt naukowy prowadzony jest w podejściu Citizen Science (CS), w ramach którego naukowcy, współpracując ze studentami i mieszkańcami miasta, prowadzą wspólnie badania. Studenci biorący udział w projekcie nie tylko zbierają dane, ale także mają wpływ na optymalizację budowanych narzędzi oraz otrzymują dostęp do wyników w aplikacjach online (citizens feedback). Przedmiotem badania jest społeczna ocena jakości powietrza mierzona natężeniem objawów zdrowotnych wywołanych alergenami pyłkowymi i smogiem. Wyniki mogą okazać się pomocne dla alergików m.in. przy planowaniu ich mobilności w okresach nasilonego pylenia roślin czy natężenia smogu, w oparciu o ogólnodostępny model przestrzenny jakości powietrza miasta, który jest efektem projektu. Praca w projekcie odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej na smartfona Survey123 for ArcGIS firmy Esri, dostępnej w ramach licencji Site. Jest to geoankieta online, która jest wypełniana podczas codziennej aktywności na świeżym powietrzu. Dane zbierane są wyłącznie w miejscach publicznych. W ramach aplikacji nie są zbierane żadne dane bezpośrednio identyfikujących użytkownika. W trakcie trwania badań, prowadzone są warsztaty dla studentów na temat zastosowań najnowszych technologii do ankietowania online i map internetowych oraz na temat postępów i aktualizacji założeń projektu. Badanie jest prowadzone przez WGSiR Uniwersytetu Warszawskiego wspólnie z Collegium Medicum UJ, AGH w Krakowie oraz UP w Lublinie. |
Literatura: |
1. Bonney, R.; Cooper, C.B.; Dickinson, J.; Kelling, S.; Phillips, T.; Rosenberg, K. V.; Shirk, J. Citizen Science: A Developing Tool for Expanding Science Knowledge and Scientific Literacy. Bioscience 2009, 59, 977–984. DOI: 10.1525/bio.2009.59.11.9. 2. Bonney, R.; Phillips, T.B.; Ballard, H.L.; Enck, J.W. Can citizen science enhance public understanding of science? Public Underst. Sci. 2016, 25, 2–16. DOI: 10.1177/0963662515607406. 3. Castell, N.; Kobernus, M.; Liu, H.-Y.; Schneider, P.; Lahoz, W.; Berre, A.J.; Noll, J. Mobile technologies and services for environmental monitoring: The Citi-Sense-MOB approach. Urban Clim. 2015, 14, 370–382. 4. Chmielewski, S.; Samulowska, M.; Lupa, M.; Lee, D.; Zagajewski, B. Citizen science and WebGIS for outdoor advertisement visual pollution assessment. Comput. Environ. Urban Syst. 2018, 67, 97–109. 5. Dickinson, J.L.; Zuckerberg, B.; Bonter, D.N. Citizen Science as an Ecological Research Tool: Challenges and Benefits. Annu. Rev. Ecol. Evol. Syst. 2010, 41, 149–172. DOI: 10.1146/annurev-ecolsys-102209-144636. 6. European Handbook of Crowdsourced Geographic Information; Capineri, C., Haklay, M., Huang, H., Antoniou, V., Kettunen, J., Ostermann, F., Purves, R., Eds.; Ubiquity Press: London, UK, 2016; p. 474; ISBN 9781909188792. DOI: 10.5334/bax. 7. Fritz, S.; Fonte, C.; See, L. The Role of Citizen Science in Earth Observation. Remote Sens. 2017, 9, 357. DOI: 10.3390/rs9040357. 8. Goodchild, M.F. Citizens as Voluntary Sensors: Spatial Data Infrastructure in the World of Web 2.0. Internat. J. Spatial Data Infrastruct. Res. 2007, 2, 24-32. 9. Grewling, Ł.; Frątczak, A.; Kostecki, Ł.; Nowak, M.; Szymańska, A.; Bogawski, P. Biological and Chemical Air Pollutants in an Urban Area of Central Europe: Co-exposure Assessment. Aerosol Air Qual. Res. 2019, 19, 1526–1537. 10. Haklay, M. Citizen Science and Volunteered Geographic Information: Overview and Typology of Participation. In Crowdsourcing Geographic Knowledge; Sui, D.; Elwood, S.; Goodchild, M. Eds.; Springer Netherlands: Dordrecht, 2013; pp. 105–122; ISBN 9789400745872. DOI: 10.1007/978-94-007-4587-2_7. 11. Kar, B.; Sieber, R.; Haklay, M.; Ghose, R. Public Participation GIS and Participatory GIS in the Era of GeoWeb. Cartogr. J. 2016, 53, 296–299. DOI: 10.1080/00087041.2016.1256963. 12. Kosmala, M.; Wiggins, A.; Swanson, A.; Simmons, B. Assessing data quality in citizen science. Front. Ecol. Environ. 2016, 14, 551–560. DOI: 10.1002/fee.1436. 13. Loretto V., Haklay M., Hotho A., Servedio V., Stumme G., Theunis J., Tria F. (2016). Participatory Sensing, Opinions and Collective Awareness. 10.1007/978-3-319-25658-0. 14. Lupa, M.; Samulowska, M.; Chmielewski, S.; Myszkowska, D.; Czarnobilska, E. A concept of webgis pollen allergy mapping. In Proceedings of the 17th International Multidisciplinary Scientific GeoConference Surveying Geology and Mining Ecology Management, 29 June - 5 July, 2017; SGEM, Sofia, Bulgaria; 2017; pp. 1141-1148. DOI: 10.5593/sgem2017/21/S08.145. 15. McCrory G., Veeckman C., Claeys L., 2017. Citizen Science Is in the Air – Engagement Mechanisms from Technology-Mediated Citizen Science Projects Addressing Air Pollution. Conference Paper in Lecture Notes in Computer Science, November 2017. DOI: 10.1007/978-3-319-70284-1_3. 16. Seymour, V.; Haklay, M. (Muki) Exploring Engagement Characteristics and Behaviours of Environmental Volunteers. Citiz. Sci. Theory Pract. 2017, 2. 17. Wiggins, A.; Newman, G.; Stevenson, R.D.; Crowston, K. Mechanisms for Data Quality and Validation in Citizen Science. In Proceedings of the 2011 IEEE Seventh International Conference on e-Science Workshops; Stockholm, Sweden, 5-8 Dec. 2011; IEEE, 2011; pp. 14–19. DOI: 10.1109/eScienceW.2011.27. |
Efekty uczenia się: |
W ramach przedmiotu studenci zdobędą wiedzę na temat ankietowania online oraz najnowszych technologii WebGIS. Studenci zyskają umiejętność budowania aplikacji mobilnych GIS na narzędziach ArcGIS do zbierania danych w terenie i prowadzenia ankiet online, a także monitorowania zbieranych danych w czasie rzeczywistym. Dodatkowo zdobędą doświadczenie jako uczestnicy projektu prowadzonego w podejściu naukowym Citizen Science, podnoszące status wiarygodności uczestnika w kolejnych projektach CS. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z przedmiotu wynika z sumarycznej punktacji, jaką student otrzymuje za udział w projekcie. Za aktywność w zbieraniu ankiet student może otrzymać maksymalnie 90 punktów, a za aktywność w warsztatach – maksymalnie 10 punktów. Aby przedmiot został zaliczony, należy zebrać minimalnie 40 ankiet. W przypadku braku zaliczenia przedmiotu dopuszcza się w wyjątkowych sytuacjach na przedłużenie terminu zebrania wymaganej liczby ankiet o maksymalnie 1 miesiąc, po ustaleniu z prowadzącym zajęcia. W przypadku niezaliczenia przedmiotu istnieje możliwość powtórzenia zajęć w kolejnym cyklu dydaktycznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt badawczy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt badawczy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt badawczy, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Prowadzący grup: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt badawczy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt badawczy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt badawczy - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Projekt badawczy, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Korotaj-Kokoszczyńska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Projekt badawczy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.